تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردین 1401 - 7:18
کد خبر : 96574

فوری/المیادین: آرامکو خاکستر شد/ واکنش آمریکا/اعلام وضعیت آماده باش در امارات

فوری/المیادین: آرامکو خاکستر شد/ واکنش آمریکا/اعلام وضعیت آماده باش در امارات

آرمان شرق- گروه بین الملل:سخنگوی نظامی حوثی ها گفت: تاسیسات آرامکو در جده را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار دادیم و به تاسیسات حیاتی در ریاض و پالایشگاه ها در راس تنوره و رابغ حمله کردیم. تاسیسات آرامکو در جیزان و نجران را نیز هدف قرار دادیم.شبکه خبری المیادین گزارش داده است که اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است.

آرمان شرق- گروه بین الملل:سخنگوی نظامی حوثی ها گفت: تاسیسات آرامکو در جده را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار دادیم و به تاسیسات حیاتی در ریاض و پالایشگاه ها در راس تنوره و رابغ حمله کردیم. تاسیسات آرامکو در جیزان و نجران را نیز هدف قرار دادیم.شبکه خبری المیادین گزارش داده است که اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است.

المیادین: آرامکو خاکستر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه «المیادین» بامداد شنبه به تشریح جزئیاتی از عملیات موشکی بزرگ نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان سعودی و علیه پالایشگاه نفت آرامکو در جده پرداخت.

المیادین به نقل از منابع ویژه خود در یمن گزارش داد: «سومین عملیات برای شکستن محاصره یکی از شدیدترین عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه عربستان است».

منابع مطلع به این شبکه گفتند: «اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است. اطلاعات حاکی از آن است که آتش‌سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت باعث از بین رفتن کل تاسیسات شده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «صنعا قصد خود را برای تخریب تاسیسات حیاتی آرامکو در راس تنوره، رابغ و جده تایید کرد. در روزهای آینده در صورت ادامه محاصره، صنعا به حملات خود به اماکن بسیار حیاتی عربستان سعودی ادامه خواهد داد».

المیادین به نقل از منابع نظامی نوشت: «همه تاسیسات آرامکو اهدافی برای عملیات یمن تعیین شده‌اند. صنعا تائید کرده که حملات تا زمانی که محاصره یمن لغو نشود، ادامه خواهد داشت».

منابع مطلع به المیادین گفتند که نیروگاه برق به دلیل عملیات صنعا مختل و خاموش شده است.

پیش از این، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داده بود.

عملیات حوثی‌های یمن در عمق خاک عربستان؛ حمله به تاسیسات آرامکو در جده و مخازن شرکت ملی آب / ائتلاف سعودی: خویشتن داری می‌کنیم تا رایزنی‌ها به نتیجه برسد
ائتلاف سعودی اعلام کرد: پدافند عربستان یک موشک بالستیک که به سمت شهر جازان و یک پهپاد انتحاری که به سمت شهر نجران شلیک شده بودند را منهدم کرد. یک ایستگاه توزیع برق در منطقه صامطه در جنوب عربستان سعودی هدف حمله موشکی قرار گرفت و دچار آتش سوزی محدود شد ولی این حمله تلفات انسانی نداشت. همچنین مخازن شرکت ملی آب در “ظهران الجنوب” مورد حمله واقع شد.

ائتلاف سعودی اعلام کرد: پدافند عربستان یک موشک بالستیک که به سمت شهر جازان و یک پهپاد انتحاری که به سمت شهر نجران شلیک شده بودند را منهدم کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ به نقل از الجزیره، یک ایستگاه توزیع برق در منطقه صامطه در جنوب عربستان سعودی هدف حمله موشکی قرار گرفت و دچار آتش سوزی محدود شد ولی این حمله تلفات انسانی نداشت. همچنین مخازن شرکت ملی آب در “ظهران الجنوب” مورد حمله واقع شد.

بخش هایی از موشک ها و پهپادهای منهدم شده در برخی محله های مسکونی پراکنده شد که بر اثر آن خسارات مادی جزئی بدون تلفات انسانی وارد شد. ایستگاه توزیع فرآورده های نفتی آرامکو در جده نیز هدف قرار گرفت که منجر به آتش سوزی در دو مخزن سوخت شد و آتش سوزی بدون تلفات انسانی مهار شد.

ائتلاف سعودی مدعی شد: با وجود ۱۶ حمله خصمانه، به خاطر برادران یمنی خود خویشتن داری می کنیم تا رایزنی ها به نتیجه برسد. به حوثی‌ها هشدار می‌دهیم صبر ائتلاف را آزمایش نکنند.

بیانیه سخنگوی نظامی حوثی ها

سخنگوی نظامی حوثی ها گفت: تاسیسات آرامکو در جده را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار دادیم و به تاسیسات حیاتی در ریاض و پالایشگاه ها در راس تنوره و رابغ حمله کردیم. تاسیسات آرامکو در جیزان و نجران را نیز هدف قرار دادیم.

شبکه خبری المسیره به نقل از سریع گزارش داد، انجام این عملیات، پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. وی گفت که در جریان عملیات امروز نیروهای یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشکهای بالدار قرار گرفت.

این فرمانده یمنی ادامه داد: « [در حملات نیروهای یمنی] پالایشگاههای رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفت».

سریع با اشاره به بمباران اهداف مهم و حیاتی در مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشکهای بالستیک، خاطر نشان کرد: «در چارچوب اهداف شکست محاصره، حملات بیشتری انجام خواهیم داد».

وی همچنین تأکید کرد که نیروهای یمنی در گسترش عملیاتهای نظامی خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهند کرد.

اولین واکنش آمریکا به حمله موشکی یمن به آرامکو

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا حملات یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در جده را که زیرساخت های غیرنظامی بوده است، محکوم می کند.
اولین واکنش آمریکا به حمله موشکی یمن به آرامکو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید جمعه شب به وقت محلی در بیانیه ای گفت: ما حملات امروز حوثی‌ها (انصار الله) به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم.

وی مدعی شد: حملات بی‌دلیل حوثی‌ها علیه تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان در جده و همچنین حملات علیه تأسیسات غیرنظامی در جیزان، نجران و ظهران، اقدامات تروریستی با هدف طولانی‌تر کردن رنج مردم یمن است.
سالیوان در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران و نیز اتهام پراکنی ها ادعا کرد: حملات امروز، مانند حملات به تصفیه خانه‌های آب و زیرساخت‌های انرژی در ۱۹ و ۲۰ مارس، به وضوح با حمایت ایران و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به یمن انجام شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه ای گفت: ما به شدت حملات تروریستی هفته جاری حوثی‌ها به عربستان سعودی، از جمله حمله امروز به تأسیسات آرامکو در جده، که تاسیسات غیر نظامی است را محکوم می‌کنیم.

وی ادعا کرد: در زمانی که طرفین باید در آستانه ماه مبارک رمضان بر تنش زدایی و کمک رسانی لازم برای نجات مردم یمن متمرکز شوند، حوثی ها به رفتارهای مخرب و حملات تروریستی بی پروای خود به زیرساخت های غیرنظامی ادامه می دهند.

وی افزود: ما به همکاری با شرکای سعودی برای تقویت توانایی دفاعی آنها و همچنین پایان پایدار برای این درگیری، بهبود زندگی، و فراهم کردن شرایط برای یمنی ها جهت تعیین آینده خود ادامه خواهیم داد.

شبکه خبری الحدث عربستان سعودی بامداد شنبه گزارش داد که با وجود گذشت ساعاتی از حملات نیروهای یمنی، تأسیسات آرامکو در جده همچنان در آتش می‌سوزد.

افزایش بهای نفت در جهان به دنبال حملات نیروهای یمنی به عربستان

روز قبل، در هفتمین سالگرد آغاز تهاجم ائتلاف به رهبری ریاض به یمن، حوثی ها با استفاده از پهپادهای بمب گذاری شده و موشک های بالستیک، خاک عربستان سعودی را مورد حملات گسترده قرار دادند. در طول روز ۲۵ مارس، آنها حدود ۲۰ حمله انجام دادند. از جمله یک ایستگاه توزیع و یک کارخانه آب شیرین کن در استان جیزان مورد حمله قرار گرفت. تاسیسات آرامکوی سعودی در جده بیشترین خسارت را متحمل شدند، جایی که چندین انبار نفت در اثر خرابکاری ها آتش گرفت. به گفته طرف سعودی، این حادثه تلفات جانی نداشته است، اما آتش سوزی در جده هنوز خاموش نشده است.
وزارت انرژی پادشاهی سعودی پیش از این اعلام کرده بود که خود را از هرگونه جوابگویی و مسئولیت به خاطر وقفه در عرضه منابع انرژی به بازارهای جهانی به دلیل جملات مداوم حوثی ها مبرا می داند.
عربستان سعودی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا نشست ویژه ای برای محکومیت حملات جنبش انصارالله یمن (حوثی ها) علیه این کشور برگزار کند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را شبکه تلویزیونی العربیه منتشر کرده است.
در این خبر آمده است:” نمایندگی عربستان سعودی در پیام خود به شورای امنیت خاطرنشان می سازد که حملات به این کشور توسط حوثی ها با حمایت ایران انجام می شود. شورا برای محکوم کردن حملات تروریستی [که توسط شورشیان انجام می شود، جلسه ای تشکیل می دهد. ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که تمام اقدامات را برای حفاظت از قلمرو خود انجام دهیم و از شورای امنیت می خواهیم که برای محکوم کردن حملات تروریستی که توسط شورشیان انجام می شود، جلسه تشکیل دهد”.

شلیک ۲ فروند پهپاد انفجاری نیروهای یمن به جنوب عربستان پس از حمله به آرامکو

بعد از حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در جده عربستان سعودی، رسانه‌های عربی بامداد شنبه از عملیات پهپادی نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف سعودی خبر دادند.
شلیک ۲ فروند پهپاد انفجاری نیروهای یمن به جنوب عربستان پس از حمله به آرامکو
شبکه «العربیه» در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت ۲ فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن از بندر «الحدیده» به جنوب عربستان سعودی شلیک شده است.

ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد که این پهپاد را در حریم هوایی یمن رهگیری کرده است.

به نوشته شبکه «الجزیره»، سخنگوی ائتلاف سعودی افزود: «غیرنظامیان نباید اطراف هیچکدام از سایت‌ها یا تأسیسات نفتی در الحدیده حضور داشته باشند یا به آنها نزدیک شوند».

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «ما با منابع تهدید برخورد خواهیم کرد و از آسیب‌های جانبی به زیرساخت‌های غیرنظامی و تاسیسات نفتی جلوگیری می‌کنیم».

همزمان العربیه گزارش داد هیأت عربستان سعودی در سازمان ملل، نامه‌ای به شورای امنیت درباره عملیات‌های امشب نیروهای یمنی ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، هیأت سعودی در این نامه به شورای امنیت ادعا کرد: «حملات به پادشاهی سعودی توسط حوثی‌ها و با حمایت ایران انجام می‌شود. پادشاهی سعودی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که برای حفاظت از خاک خود اقداماتی انجام دهد».

شامگاه جمعه بود که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داد./ فارس

اعلام وضعیت هشدار و آماده باش در امارات

رسانه‌های عربی از تداوم آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو واقع در جده بعد از عملیات نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان سعودی خبر دادند. سطح آماده‌باش در امارات هم افزایش یافت.
اعلام وضعیت هشدار و آماده باش در امارات
، رسانه‌های سعودی بامداد شنبه تصاویر جدیدی را از پیامد عملیات هوایی نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان سعودی منتشر کردند که در آن آتش‌سوزی گسترده‌ای در تأسیسات نفتی آرامکو در جده مشاهده می‌شود.

شبکه الحدث با انتشار تصاویری زنده از پالایشگاه آرامکو در جده، گزارش داد که شعله‌های گسترده‌ای در این تأسیسات زبانه می‌کشد و دود غلیظ سیاه تمام منطقه را دربرگرفته است.

همزمان نیز برخی منابع از جلسه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با فرماندهان نظامی ارشد این کشور خبر می‌دهند.

الحدث در ادامه به نقل از مسئولان سعودی گزارش داد که وزش باد در جده باعث گسترش شعله‌های تأسیسات نفتی آرامکو شده و عملیات اطفای حریق هنوز در مراحل ابتدایی است.

رسانه‌های عربی نیز گزارش دادند پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی در عمق عربستان توسط نیروهای یمنی، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات عربی متحده نیز افزایش یافته است.

«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن هم خطاب به عربستان سعودی گفت: «شعله‌های آتش [در آرامکو] نشانه محاصره مردم یمن است و تا زمانی که محاصره رفع نشود، تمام دولت‌ها هم نمی‌توانند آن را خاموش کنند».

وزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز نوشت: «مخازن نفتی که در جده هدف قرار گرفتند، بیش از یک چهارم از ذخایر سوخت سعودی را در خود جای داده بودند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.