تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 0:23
کد خبر : 124488

فرش قرمز آمریکا برای مذاکره

فرش قرمز آمریکا برای مذاکره

آرمان شرق-گروه بین الملل:وزیر امورخارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات خود گفت آمریکا همچنان بر این باور است که با توجه به برنامه هسته ‌ای ایران، موثرترین و پایدارترین راه برای مقابله با این چالش از طریق دیپلماسی و مذاکره است.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در آتن تلاش کرد در موضوع همکاری‌ های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توپ را به زمین تهران بیندازد و در اظهاراتی گفت که ایران باید درخصوص برنامه هسته‌ ای خود تعامل کند.
صحبتی که بسیاری آن را یک پالس برای ایران می دانند که شاید پس از تعامل با آژانس مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شود.

فرش قرمز آمریکا برای مذاکره

آرمان امروز- رضا پورحسین: وزیر امورخارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات خود گفت آمریکا همچنان بر این باور است که با توجه به برنامه هسته ‌ای ایران، موثرترین و پایدارترین راه برای مقابله با این چالش از طریق دیپلماسی و مذاکره است.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در آتن تلاش کرد در موضوع همکاری‌ های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توپ را به زمین تهران بیندازد و در اظهاراتی گفت که ایران باید درخصوص برنامه هسته‌ ای خود تعامل کند.
صحبتی که بسیاری آن را یک پالس برای ایران می دانند که شاید پس از تعامل با آژانس مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شود.
وی در ادامه گفت: دولت آمریکا همچنان بر این باور است که با توجه به برنامه هسته ‌ای ایران، موثرترین و پایدارترین راه برای مقابله با این چالش از طریق دیپلماسی و میز مذاکره است اما در حال حاضر ایران در این مسیر دیپلماتیک گام بر نمی دارد و در میز مذاکره حاضر نمی شود.
بلینکن افزود: اما درها برای پیشبرد دیپلماسی و مذاکره همیشه باز است. خیلی چیزها به این بستگی دارد که ایران چه می ‌گوید و چه می‌ کند و این که آیا تعامل می ‌کند، یا نه.
تحلیلگران به صورت مشخص این صحبت ها وزیرخارجه آمریکا را مصداق یک سیگنال برای ایران می دانند که پس از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، راه مذاکرات باز می شود.
علی اصغر زرگر در این خصوص می گوید: آمریکایی ‌ها و اروپایی ‌ها خواه‌‌ ناخواه در همان زمانی که مذاکرات هم انجام می ‌شد نظرشان بر این بود که ایران را مجبور کنند بر اساس همان توافقاتی که در دولت آقای روحانی شکل گرفته بود و با یکسری حذف و اصلاحاتی که مورد تایید تروییکای اروپایی و نماینده آمریکا قرار گرفت توافق را امضا کنند اما در آخرین لحظه‌ها موضوع دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد و ایران از این جهت احساس خطر کرد که اگر آژانس پرونده ایران را تمام شده فرض نکند این امکان وجود دارد که در هر زمانی مجددا آمریکایی‌ها آن را علم کنند و باز هم اجرای برجام از طرف اروپا و آمریکا مشروط شود.
وی افزود: لذا به نظر می ‌رسد که اکنون بخشی از این فشارهای وارده به افکار عمومی اروپایی مربوط می ‌شود اما بخش دیگر به دلیل فشاری است که می‌ خواهند به ایران وارد کنند تا اجازه دسترسی به ۳ سایت مورد نظر آژانس که نمونه‌ هایی از اورانیوم در آن دیده‌ اند و اصل آن نیز گزارشی بوده که اسرائیلی ها به آژانس داده‌ اند را از ایران بگیرند و ایران مجبور به همکاری با آژانس شود که به وضوح در صحبت های بلینکن نیز آمده است.
بنابراین به دنبال این هستند تا قبل از اینکه قطعنامه‌ ای علیه ایران صادر شود ایران شفاف سازی کند . همانطور که ۳ کشور اروپایی نیز قبل از اینکه موضوع را به آژانس ارجاع بدهند سعی کردند یک اعلامیه صادر کنند و از ایران بخواهند که تکلیف این موضوع را روشن کند. لذا غربی‌ها در نهایت می‌خواهند مساله‌ پرونده هسته ‌ای ایران را حل و فصل کنند. علتش نیز این است که اگر بخواهند به همین صورت فشار وارد کنند این احتمال وجود دارد که اگر روس‌ها و چینی‌ها مساله‌ای نداشته باشند ایران به پیشروی خود ادامه دهد و به نحوی نشان دهد که اگر غربی‌ها بخواهند به ایران فشار وارد کنند و بعد هم بگویند که گزینه نظامی روی میز است ما هم مساله هسته‌ ای خود را تاجایی که بخواهیم پیش خواهیم برد.
بنابراین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از این موضوع هراس دارند و دلشان می ‌خواهد در یک جایی مساله ایران را حل و فصل کنند. در نتیجه اگر آمریکایی‌ ها سیگنال‌هایی به ایران می‌ دهند و پیشنهادهایی از راه ‌های غیرمستقیم و پیام ‌های محرمانه می ‌دهند به همین جهت است.
زرگر ادامه داد: یعنی به رغم همه فشارهایی که وارد می‌ کنند بر این نظر هستند که ایران یک سری امتیازاتی بدهد و بر اساس توافقات سابق به توافق برسند. از سوی دیگر آمریکایی ‌ها واروپایی ‌ها به این نتیجه رسیده‌ اند که با برخی اعتراضات خدشه و صدمه‌ای به برنامه های ایران وارد نمی‌ شود. لذا با فشارهای سیاسی می ‌خواهند این پالس را به مقامات ایران بدهند که تغییراتی در حکمرانی داخلی انجام دهند و معترضان را راضی کنند.
از طرفی به رغم تهدیدها و تحریم ‌ها غربی‌ها در این مسیر حرکت می‌ کنند و مساله هسته‌ای برای‌شان در اولویت است که مهر خاتمه ‌ای به این مساله بزنند. البته نباید این نکته مهم را نیز از قلم انداخت که اروپایی‌ها نمی ‌توانند بدون آمریکایی ‌ها سیاست مستقلی در مورد احیای برجام داشته باشند. پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام اروپایی ‌ها خیلی دلشان می ‌خواست که یک رویکرد مستقلی را در پیش بگیرند، به نحوی با ایران کنار بیایند و دریچه‌ ای به مسائل بازرگانی و اقتصادی باز کنند. ولی در عین حال نتوانستند هیچ کاری انجام دهند چرا که آمریکا حاضر نبود که با اروپایی ‌ها همگام شود ولی اگر آمریکا امروز تصمیم داشته باشد که بخواهد مساله‌ هسته‌ ای را با ایران حل و فصل کند طبیعتا اروپایی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و آنها نیز همگام با آمریکا پیش خواهند آمد و مساله ایران را حل و فصل خواهند کرد. لذا اروپا در مساله هسته‌ ای ایران از خود استقلال رای ندارد.
این تحلیل را تقریبا می توان در صحبت های بسیاری از تحلیلگران دیگر نیز دید. تحلیلی که مشخصا منطبق با آخرین صحبت های وزیر خارجه آمریکا در خصوص ایران است و به نحوی سایر صحبت ها در قبال برجام و مذاکره را تا حدود زیادی محو کرده است. از سوی دیگر این باور نیز وجود دارد که آمریکا مشخصا در این مقطع زمانی به مذاکره مستقیم نه نخواهد گفت و تلاش می کند تا با استفاده از ابزارهای مختلف ایران را به این سمت سوق دهد زیرا مشخصا در چنین وضعیتی بهتر می تواند به خواسته های خود برسد و سایر اختلافات را نیز به حداقل برساند.
امری که تحلیلگران بر این بار هستند که دیر یا زود باید رقم بخورد در غیر این صورت باز هم تنش ها از محلی دیگر بیرون خواهد زد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.