تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 8:22
کد خبر : 148329

علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات خبرگان چه بود؟

علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات خبرگان چه بود؟

آرمان شرق-گروه سیاست:تجربه نشان داده آنچه گمانه‌زنی و غیررسمی است، چند ماه بعد به شکلی رسمی منتشر می‌شود؛ بنابراین باید دید در نهایت شورای نگهبان چه زمانی را برای ارائه ادله ردصلاحیت روحانی انتخاب خواهد کرد. آیا تا پایان انتخابات صبر می‌کند یا مانند ماجرای علی لاریجانی چند ماه بعد تصمیم به این کار خواهد گرفت.

علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات خبرگان چه بود؟

 علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری چه بود؟

شرق: برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فقهای شورای نگهبان صلاحیت علمی و اجتهاد او را قبول داشته و با اتفاق آرا درباره تأیید او رأی داده‌اند؛ اما در جلسات بررسی وضعیت او با نگرانی درباره برخی ملاحظات نسبت به رد او اقدام کرده‌اند. این مسئله مدتی بعد و به شکلی دیگر در جریان گفت‌وگویی از سوی علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی و فرزند آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، مطرح شد. این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در این گفت‌وگو ابراز کرد: «درباره اجتهاد دکتر روحانی، شورای نگهبان بحثی ندارد و سه دوره قبل آن را تأیید کرده است و از نظر علمی مسلما ایشان سرآمد بوده و عضو ممتاز مجلس خبرگان است. از نظر هماهنگی با سیاست‌های نظام نیز همه کسانی که عملکرد روحانی را به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری مشاهده کرده‌اند و از آن اطلاع دارند، می‌دانند که روحانی در طول هشت سال خدمت ریاست‌جمهوری ضمن داشتن دیدگاه‌های خاص خود برای اداره کشور، در مواردی که مقام معظم رهبری نظراتی داشته‌اند، ملتزم به اجرای آن بوده است».

بیان این اظهارات از سوی علی جنتی این گزاره را تأیید می‌کند که درباره صلاحیت علمی روحانی تقریبا بحثی وجود ندارد و آنچه مطرح بوده، صرفا مسائلی سیاسی‌ است که مورد دغدغه شورای نگهبان است؛ زیرا که او در ادامه این گفت‌وگو عنوان کرد: «دلیل ردصلاحیت روحانی این است که اعضای محترم شورای نگهبان عموما دیدگاه‌های سیاسی خاصی دارند که مغایر نظرات دکتر روحانی است؛ ازجمله درباره برجام و اف‌ای‌تی‌اف که آن را به‌عنوان دیدگاه‌های نظام مطرح می‌کنند و هرکسی را که نظری مغایر داشته باشد، با اهرم نظارت بر انتخابات ردصلاحیت می‌کنند. در دوره‌های مختلفی که من شاهد انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده‌ام، متأسفانه فقهای شورای نگهبان به همین نحو عمل کرده‌اند». البته این اظهارنظر هم نمی‌تواند دلیلی قطعی برای ردصلاحیت روحانی باشد؛ اما تجربه نشان داده آنچه گمانه‌زنی و غیررسمی است، چند ماه بعد به شکلی رسمی منتشر می‌شود؛ بنابراین باید دید در نهایت شورای نگهبان چه زمانی را برای ارائه ادله ردصلاحیت روحانی انتخاب خواهد کرد. آیا تا پایان انتخابات صبر می‌کند یا مانند ماجرای علی لاریجانی چند ماه بعد تصمیم به این کار خواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.