تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 فروردین 1403 - 8:32
کد خبر : 150648

طرح های جایگزین آمریکا به جای عملیات نظامی در رفح به اسرائیل/جزئیات پیش‌نویس قطعنامه امریکا به شورای امنیت

طرح های جایگزین آمریکا به جای عملیات نظامی در رفح به اسرائیل/جزئیات پیش‌نویس قطعنامه امریکا به شورای امنیت

آرمان شرق-گروه بین الملل: پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آگاه آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا چندین گزینه جایگزین درباره حمله به رفح به هیات اسرائیلی که به واشنگتن سفر می‌کند ارائه خواهد کرد.

طرح های جایگزین آمریکا به جای عملیات نظامی در رفح به اسرائیل/جزئیات پیش‌نویس قطعنامه امریکا به شورای امنیت

فارس: پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آگاه آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا چندین گزینه جایگزین درباره حمله به رفح به هیات اسرائیلی که به واشنگتن سفر می‌کند ارائه خواهد کرد.

مقامات کاخ سفید می‌گویند که آمریکا برای جلوگیری از تنش فزاینده میان واشنگتن و تل آویو خواستار سفر هیات اسرائیلی به آمریکا شده است.

آکسیوس در گزارش خود گفته، دولت جو بایدن به شدت با عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف است و تاکید کرده است که نگران است اسرائیل طرحی قابل اجرا برای محافظت از فلسطینی‌ها در رفح که میزبان بیش از یک و نیم میلیون آواره است نداشته باشد.

اما بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگی وی بارها بر ضرورت حمله به رفح تاکید کرده و میگویند که هیچ چیز نمی‌تواند مانع از عملیات زمینی در رفح شود.

این موضوع باعث تنش در روابط بایدن و نتانیاهو شده است تا جاییکه برخی از منابع اسرائیلی میگویند که بایدن به دنبال ساقط کردن دولت نتانیاهو است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که یک عملیات نظامی علیه رفح می‌تواند مانع از ورود کمک های بشردوستانه به غزه جلوگیری کند، اسرائیل را در سطح بین‌المللی منزوی کند و به معاهده صلح اسرائیل و مصر آسیب برساند.

بایدن روز دوشنبه طی تماس تلفنی خود از نتانیاهو خواست که هیاتی به آمریکا اعزام کند، اقدامی که بعد از تنشهای اخیر میان اسرائیل و آمریکا موجب تعجب نتانیاهو شده است.

به گفته مقامات آمریکایی، طی روزهای گذشته چندین گزینه به جای عملیات نظامی اسرائیل در رفح مورد بررسی قرار گرفته و قرار است به طرف اسرائیلی ارائه شود.

جزئیات پیش‌نویس قطعنامه امریکا درباره غزه

میدل ایست نیوز: امریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه شده، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

به گزارش الجزیره، ایالات متحده متن پیش نویس قطعنامه‌ پیشنهادی را که برای ششمین بار تغییراتی در آن اعمال کرده،در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده است، همزمان با این تحرک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای بررسی تلاش‌های میانجیگرانه برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه به خاورمیانه سفر کرده است.

پیش نویس قطعنامه امریکا بر ضرورت آتش بس فوری و پایدار برای حمایت از غیرنظامیان از سوی همه طرف‌ها و دادن اجازه برای رسیدن کمک های اساسی و ضروری و کاهش رنج انسانی تاکید می کند.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی می گوید که به شکل اساسی و بدون هرگونه ابهامی از تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای آتش بس و آزادی تمام گروگان های باقی مانده حمایت می کند.

از سوی دیگر به گزارش المیادین، پیش نویس قطعنامه امریکا با هرگونه کوچ اجباری ساکنان غزه و نیز اقداماتی که می‌تواند به کاهش مساحت نوار غزه از جمله آنچه مناطق حائل خوانده می شود، مخالفت کرده و نیز از پیامدهای حمله زمینی به رفح ابراز نگرانی کرده است.

پیش نویس قطعنامه امریکا در شورای امنیت بر مخالفت با هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی یا منطقه ای در نوار غزه تاکید و پایبندی ثابت خود به راه حل دو کشوری را مورد تاکید قرار داده است.

بر اساس این گزارش، این پیش نویس همچنان حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳(طوفان الاقصی) را محکوم کرده است.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا همچنین کشورهای عضو را به افزایش تلاشها برای مهار آنچه تامین مالی تروریسم خوانده، از جمله راه های محدود کردن تامین مالی حماس ترغیب کرده است.

این پیش نویس همچنین بر اهمیت جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه از جمله در طول خط آبی تاکید کرده و عملیات انصارالله در دریای سرخ را محکوم کرده است.

این در حالی است که پیشتر شورای امنیت به سبب وتوی امریکا نتوانست قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواهان آتش بس در نوار غزه شده بود، ناکام مانده بود.

عمار بن جامع نماینده الجزایر در سازمان ملل گفته بود که مخالفت با این قطعنامه به معنای موافقت با گرسنگی به عنوان وسیله و ابزار جنگی علیه فلسطینیان است.

از ابتدای جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته، امریکا تا کنون سه بار پیش نویس قطعنامه های ارائه شده درباره جنگ رژیم  صهیونیستی علیه غزه را که خواستار توقف آن وبرقراری آتش بس شده بود، وتو کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.