تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 7:36
کد خبر : 145186

صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ رد شد

صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ رد شد

آرمان شرق-گروه بین الملل:دادگاه عالی کلرادو، صلاحیت دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا را برای حضور در انتخابات این ایالت در سال ۲۰۲۴ رد کرد.

صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ رد شد

صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ رد شد

دادگاه عالی کلرادو، صلاحیت دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا را برای حضور در انتخابات این ایالت در سال ۲۰۲۴ رد کرد.

 مهر، دادگاه عالی کلرادو روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل نقش وی در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیانش، از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این ایالت رد صلاحیت کرد.

این حکم ترامپ را به اولین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده تبدیل می‌کند که از تصدی پست دولتی منع می‌شود.

این رد صلاحیت که بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده انجام شده است و به ندرت استفاده می‌شود، مقاماتی را که در «شورش» شرکت کرده‌اند، برای کاخ سفید واجد شرایط نمی‌بیند.

در رأی دادگاه ترامپ نیز آمده است که دادگاه به این نتیجه رسید که «قانون اساسی ایالات متحده نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ را به دلیل نقش او در تحریک خشونت علیه دولت ایالات متحده از حضور در انتخابات منع کند.»

این حکم فقط برای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ۵ مارس این ایالت اعمال می‌شود، اما نتیجه‌گیری آن احتمالاً بر وضعیت ترامپ برای انتخابات سراسری ۵ نوامبر نیز تأثیر می‌گذارد.

پیش‌بینی‌کنندگان انتخابات غیرحزبی ایالات متحده کلرادو را یک ایالت امن برای دموکرات‌ها می‌دانند، به این معنی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بدون در نظر گرفتن سرنوشت ترامپ، احتمالاً برنده انتخابات در این ایالت خواهد بود.

ای پرونده ترامپ توسط گروهی از رأی دهندگان کلرادو با کمک گروهی از شهروندان در قبال مسئولیت و اخلاق شهروندی با این استدلال مطرح شده است که ترامپ باید به دلیل تحریک حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره در تلاشی ناموفق برای ممانعت از انتقال قدرت ریاست جمهوری رد صلاحیت شود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در اینباره گفت: «دیوان عالی کلرادو امشب یک تصمیم کاملاً ناقص صادر کرد و ما به سرعت به دادگاه عالی ایالات متحده درخواست تجدیدنظر خواهیم داد و همزمان درخواست دیگری برای توقف این تصمیم عمیقاً غیردموکراتیک ارائه خواهیم کرد».

این تصمیم یک پیروزی برای گروه‌های مخالف ترامپ است که چندین چالش قانونی مشابه را برای نامزدی ترامپ بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، ارائه کرده‌اند.

وکلای مخالف ترامپ امیدوارند از این پرونده برای تقویت تلاش‌های گسترده‌تر برای رد صلاحیت وی استفاده کنند و به طور بالقوه موضوع را در دادگاه عالی ایالات متحده مطرح نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.