تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 14:23
کد خبر : 133055

سامانه استعلام سوء پیشینه با کد ملی

سامانه استعلام سوء پیشینه با کد ملی

آرمان شرق-گروه جامعه:برای استعلام سوء پیشینه و دریافت گواهی آن لازم است هزینه پرداخت کنید. البته اگر از روش آنلاین برای استعلام و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنید این هزینه بسیار کمتر از انجام این کار به شیوه حضوری است.در روش آنلاین برای استعلام سوء پیشینه لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید؛ اما اگر بخواهید گواهی سوء پیشینه را دریافت کنید لازم است مبلغ ۲۰ هزار تومان را از طریق درگاه اینترنتی سامانه پرداخت کنید.

سامانه استعلام سوء پیشینه با کد ملی

سوء پیشینه
می‌دانید چطور باید فرایند استعلام سوء پیشینه را انجام دهید؟ ما در این مطلب نحوه استعلام گرفتن از سوء پیشینه را مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای استخدام در یک موقعیت شغلی، دریافت ویزا یا دلایل دیگر نیاز به استعلام سوء پیشینه داشته باشید. داشتن سوء پیشینه یعنی فرد در گذشته مرتکب جرم شده است. بنابراین، در برخی موارد شما نیاز دارید که با ارائه یک گواهی ثابت کنید مرتکب هیچ جرمی نشده‌اید.

علاوه بر این، کسانی که سابقه کیفری داشته‌اند و پس از گذراندن دوران مجازات می‌خواهند از پاک شدن خود مطمئن شوند، به استعلام سوء پیشینه نیاز دارند. روش‌هایی برای دریافت این استعلام وجود دارد که ما در این مطلب آن‌ها را به شما معرفی کرده و مراحلی را که باید پشت سر بگذارید تا نتیجه این استعلام را دریافت کنید، توضیح داده‌ایم.

فهرست مطالب
  • نحوه استعلام سوء پیشینه
  • استعلام سوء پیشینه به روش آنلاین
  • مراحل استعلام سوء پیشینه در سامانه عدل ایران (ثنا)
  • پیگیری استعلام سوء پیشینه به صورت آنلاین
  • پیگیری استعلام سوء پیشینه با کد ملی
  • پیگیری استعلام سوء پیشینه با کد رهگیری
  • استعلام سوء پیشینه به صورت حضوری
  • هزینه استعلام سوء پیشینه

نحوه استعلام سوء پیشینه

دریافت گواهی سوء پیشینه هم مانند بسیاری از استعلام‌های دیگر به دو شیوه آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است. ما در این مقاله هر دو روش مراحل دریافت این استعلام را گام به گام پیش برده و این فرایند را برایتان توضیح داده‌ایم.

مقاله مرتبط
  • استعلام آنلاین ممنوع‌الخروجی

استعلام سوء پیشینه به روش آنلاین

درگاه خدمات الکترونیک قضایی در کنار خدمات مختلفی که ارائه می‌دهد امکان ارائه استعلام سوء پیشینه کیفری را هم فراهم کرده است. برای استفاده از این سامانه و دریافت استعلام سوء پیشینه به سایت عدل ایران که به نام سامانه ثنا هم شناخته می‌شود مراجعه کنید. برای این کار آدرس www.adliran.ir را در قسمت URL مرورگر خود تایپ کرده و این نشانی را جست‌وجو کنید.

مزیت بزرگ استفاده از این سامانه برای دریافت استعلام سوء پیشینه انجام سریع و بی‌دردسر فرایند دریافت نتیجه استعلام است. در ادامه فرایند انجام این کار را برایتان شرح می‌دهیم:

مراحل استعلام سوء پیشینه در سامانه عدل ایران (ثنا)

ابتدا وارد سامانه عدل ایران شوید و در صفحه اول روی بخش «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» کلیک کنید. در صفحه بعد، روی گزینه «سامانه گواهی عدم سوء پیشینه» کلیک کنید.

سامانه ثنا
مرحله اول
سامانه ثنا
مرحله دوم

در صفحه بعد لازم است گزینه «شخص حقیقی ایرانی» را انتخاب کنید، کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید. لازم به ذکر است که رمز شخصی شما همان رمزی است که هنگام ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا به شما ارائه شده است.

اگر می‌خواهید نحوه ثبت نام در سامانه را بدانید:
  • مراحل ثبت نام در سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی (عدل ایران)

بعد از وارد کردن کد ملی و رمز عبور، در مرحله بعد یک رمز موقت به شماره موبایل شما پیامک می‌شود که لازم است در کادر مربوطه این رمز را وارد کنید و در ادامه گزینه «ورود به سامانه» را کلیک کنید. در سامانه پس از ورود به حساب کاربری، «خدمات قضایی من» را انتخاب کنید، در صفحه جدید روی گزینه «گواهی عدم سوء پیشینه» کلیک کنید.

در ادامه روی گزینه «درخواست جدید» کلیک کنید. به این ترتیب، به شما یک پیغام «ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه» به شما نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد درخواست شما با موفقیت ثبت شده است.

سامانه ثنا
مرحله اول
سامانه ثنا
مرحله دوم
سامانه ثنا
مرحله سوم

در مرحله بعد لازم است هزینه‌ای را جهت دریافت استعلام سوء پیشینه خود پرداخت کنید. پس روی قسمت «محاسبه هزینه» و سپس روی قسمت «پرداخت اینترنتی هزینه» کلیک کنید. این هزینه در حدود ۲۰ هزار تومان خواهد بود. پس از این که هزینه را به شیوه آنلاین پرداخت کردید می‌توانید گزینه «ثبت نهایی اطلاعات» را بزنید تا درخواست استعلام برای شما ثبت شود و یک کد رهگیری دریافت کنید. این کد را ذخیره کنید چون برای پیگیری نتیجه استعلام به آن نیاز دارید.

پیگیری استعلام سوء پیشینه به صورت آنلاین

برای پیگیری نتیجه درخواست استعلام سوء پیشینه به‌صورت آنلاین دو راه دارید: راه اول این است که با کد ملی اقدام به پیگیری کنید و راه دیگر پیگیری کردن از طریق کد رهگیری است. برای استفاده از هر دو روش هم باید به سامانه ثنا یا همان سامانه عدل ایران مراجعه کنید. در ادامه مراحل پیگیری نتیجه استعلام سوء پیشینه به هر دو طریق را توضیح داده‌ایم.

پیگیری استعلام سوء پیشینه با کد ملی

چنانچه درخواست استعلام سوء پیشینه را ثبت کرده‌اید و می‌خواهید نتیجه آن را ببینید و این گواهی را پرینت بگیرید، لازم است در سامانه عدل ایران (ثنا) قسمت «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» را انتخاب کنید. در صفحه جدید روی گزینه «سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک» کلیک کنید. در صورتی که این سامانه در دسترس نبود از «سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک» استفاده کنید.

در ادامه و در صفحه ورود شماره ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید و در مرحله بعد رمز موقتی را که به شماره موبایل شما پیامک شده در کادر مربوطه درج کنید و وارد سامانه شوید. در سامانه پس از وررود به حساب کاربری، «خدمات قضایی من» را انتخاب کنید، در صفحه جدید روی گزینه «گواهی عدم سوء پیشینه» کلیک کنید،

با انتخاب این گزینه نتیجه استعلام سوء پیشینه به شما نمایش داده می‌شود. این نتیجه که در کارتابل شما ثبت شده امکان چاپ هم دارد. برای این کار لازم است پس از رویت نتیجه استعلام خود روی گزینه «دریافت نسخه چاپی ابلاغیه» کلیک کنید تا این گواهی برای شما چاپ شود.

  • استعلام اضافه خدمت سربازی با کد ملی

پیگیری استعلام سوء پیشینه با کد رهگیری

زمانی که درخواست استعلام سوء پیشینه را در سامانه خدمات الکترونیک قضایی (عدل ایران) ثبت می‌کنید، پس از پایان تمام مراحل سامانه یک کد رهگیری به شما می‌دهد. با استفاده از این کد می‌توانید نتیجه درخواست استعلام خود را مشاهده کنید.

هم‌چنین اگر برای درخواست استعلام سوء پیشینه به شیوه حضوری اقدام کرده باشید، پس از پایان درخواست به شما یک کد رهگیری ارائه می‌شود که می‌توانید آن کد را در سامانه وارد کنید تا نتیجه درخواستتان را مشاهده کنید. برای پیگیری استعلام با استفاده از کد رهگیری لازم است مراحل پیگیری با کد رهگیری را طی کنید؛ این مراحل عبارتند از:

اولین مرحله ورود به سامانه عدل ایران و انتخاب گزینه «سایر سامانه‌ها» است. با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که در آن باید روی بخش «استعلام مدارک قضایی» کلیک کنید. در ادامه یک صفحه به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در آن نوع مدرک را، که «درخواست گواهی عدم سوء پیشینه» است، انتخاب کنید. در ادامه کد رهگیری، تاریخ صدور مدرک و کد امنیتی را وارد کرده و روی گزینه «استعلام و دریافت» کلیک کنید تا گواهی خود را مشاهده کنید.

سامانه ثنا
مرحله اول
سامانه ثنا
مرحله دوم
سامانه ثنا
مرحله سوم

استعلام سوء پیشینه به صورت حضوری

کسانی که به اینترنت، رایانه یا گوشی هوشمند دسترسی ندارند یا به هر دلیلی نمی‌خواهند فرایند استعلام سوء پیشینه و دریافت گواهی آن را به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های مربوطه انجام دهند این امکان را دارند که به‌صورت حضوری نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

برای این کار می‌توانید به نزدیکترین دفتر پلیس +۱۰ در منطقه محل زندگی خود مراجعه کنید و برای درافت استعلام یا گواهی عدم سوء پیشینه درخواست دهید. برای انجام این کار نیاز به ارائه مدرک خاصی ندارید و صرفا با اعلام کد ملی و کارت ملی به متصدی می‌توانید درخواستتان را ارائه کنید.

بعد از ثبت درخواست متصدی مرکز پلیس +۱۰ یک کد رهگیری به شما می‌دهد که از طریق آن می‌توانید با مراجعه به سامانه عدل ایران و پشت سر گذاشتن مراحلی که در بخش «پیگیری استعلام سوء پیشینه با کد رهگیری» توضیح دادیم نتیجه استعلام را مشاهده کنید. هم‌چنین، می‌توانید چند روز بعد (که متصدی به شما اعلام می‌کند) به همان دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و با اعلام کد ملی و کد رهگیری نتیجه استعلام خود را دریافت کنید.

هزینه استعلام سوء پیشینه

برای استعلام سوء پیشینه و دریافت گواهی آن لازم است هزینه پرداخت کنید. البته اگر از روش آنلاین برای استعلام و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنید این هزینه بسیار کمتر از انجام این کار به شیوه حضوری است.

در روش آنلاین برای استعلام سوء پیشینه لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید؛ اما اگر بخواهید گواهی سوء پیشینه را دریافت کنید لازم است مبلغ ۲۰ هزار تومان را از طریق درگاه اینترنتی سامانه پرداخت کنید.

  • استعلام نمره منفی گواهینامه

اگر متقاضی استعلام سوء پیشینه به روش حضوری باشید لازم است مبلغی در حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان را به دفتر پلیس +۱۰ که به آن مراجعه کرده‌اید بپردازید. این هزینه فقط برای استعلام نیست و با همین پرداختی که انجام داده‌اید می‌توانید مدرک و گواهی عدم سوء پیشینه خود را هم دریافت کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.