تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 - 17:43
کد خبر : 68901

خبر مهم :برجام تا ۵ خرداد احیا می شود

خبر مهم :برجام تا ۵ خرداد احیا می شود

ارمان شرق- یک هفته دیگر مهلت تا زمان اجرایی شدن قانون اقدام راهبردی ایران زمان مانده  است قاعدتا  تا آن زمان باید نتیجه مذاکرات مشخص شود، لذا با فرض اینکه تا پنجم خرداد این کار صورت بگیرد تا قبل از تاریخ انتخابات کشورمان وضعیت توافق برجام و متنی که باید امضا شود باید به نتیجه می‌رسد.

کارشناس مسائل اروپا گفت: ظاهرا تیم‌های مذاکره‌کننده در عمده قضایا به توافق رسیدند و متون مربوط به توافق نوشته می‌شود. در این توافق باید مجموعه آنچه را که باید اجرایی شود همه ابعاد تنظیم شود و به این صورت نباشد که استخوان لای زخم بماند.

 سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران و معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نشست کمسیون مشترک برجام، گفت که در دو هفته گذشته پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌هاست، امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عراقچی درباره دیدارها، نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها در مذاکرات وین، هم توضیح داد: نشست‌های فشرده‌ای بود و ما در همه سطوح یعنی دو جانبه و چند جانبه، بین هیئت‌های مختلف، در سطوح کارشناسی و در سطح روسای مذاکره کننده نشست داشتیم. در طول این بحث‌ها تلاش کردیم که موضوعات مورد اختلاف را رفع یا کاهش دهیم. در نتیجه این نشست ها، اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم، البته چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود، اما روی سایر موارد توافق وجود دارد، همچنین روی متن نگارش خوبی صورت گرفته است.

سید جلال ساداتیان سفیر سابق کشورمان در لندن و کارشناس مسائل اروپا درباره مذاکرات وین، گفت: با توجه به گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، ظاهرا تیم های مذاکره کننده در عمده قضایا به توافق رسیدند و متون مربوط به توافق نوشته می‌شود. در این توافق باید مجموعه آنچه را که باید اجرایی شود همه ابعاد تنظیم شود و به این صورت نباشد که استخوان لای زخم بماند.

 

او درباره احیای برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوی، اظهار کرد: یک هفته دیگر مهلت تا زمان اجرایی شدن قانون اقدام راهبردی ایران زمان مانده  است قاعدتا  تا آن زمان باید نتیجه مذاکرات مشخص شود، لذا با فرض اینکه تا پنجم خرداد این کار صورت بگیرد تا قبل از تاریخ انتخابات کشورمان وضعیت توافق برجام و متنی که باید امضا شود باید به نتیجه می‌رسد.

 

ساداتیان درباره تور اروپایی ظریف تصریح کرد: طبیعتا روابط اگر روابط ما با همه کشو‌ها عادی و خوب باشد، در صحنه بین المللی هم از حمایت‌های آن‌ها برخوردار می‌شویم، همچنین می‌توانیم روابط دوجانبه‌ای در حوزه بازرگانی و تجاری داشته باشیم، به عنوان مثال اسپانیا علاقمند است در زمینه فولاد و انرژی کار بلند مدتی را با ایران انجام دهد.

سفیر سابق کشورمان در لندن اضافه کرد: تور اروپایی ظریف به کشورهایی بود که در مذاکرات وین حضور ندارند، لذا این سفر مستقیم در بحث مذاکرات اثر گذار نخواهد بود، اما در کل کار تاثیر دارد.

سادتیان درباره لغو سفر ظریف به اتریش، گفت: به دلیل نصب پرچم رژیم صهیونیستی بر ساختمان وزارت خارجه اتریش، ظریف اعتراض به آنجا نرفت که تصمیم درستی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلای از دعوت هیات مذاکره کننده‌ هسته‌ای به این کمیسیون خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «ابوالفضل عمویی» روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از هیات مذاکره کننده در وین دعوت کرده است که هفته آینده برای ارائه گزارش درباره مذاکرات برجام در این کمیسیون حاضر شوند.

به گزارش ایرنا پیش از این «سیدعباس عراقچی» رییس هیات ایرانی مذاکره کننده در وین درباره تازه‌ترین تحولات این مذاکرات گفته بود که پس از پایان دو هفته مذاکرات، نشستی برای جمع بندی خواهیم داشت و سپس هیات‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها مراجعه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در دو هفته گذشته و دور چهارم مذاکرات پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، گفت: چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود و در سایر موارد توافق وجود دارد.

جزییات گفت‌وگوی مجازی تخت‌روانچی با سناتور آمریکایی

رایزن مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به انتشار خبر دیدار مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با کریس مورفی سناتور آمریکایی گفت: در ملاقات مجازی بعدازظهر سه شنبه با سناتور کریس مورفی، تخت روانچی با اشاره به مذاکرات جاری در وین، بر لزوم لغو عملی همه تحریم‌های آمریکا که تحت عناوین مختلف وضع شده تاکید و از آن به عنوان کلید حل موضوع یاد کرد.

شاهرخ ناظمی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به انتشار خبر دیدار مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با کریس مورفی سناتور آمریکایی گفت: در ملاقات مجازی بعدازظهر سه شنبه با سناتور کریس مورفی، تخت روانچی با اشاره به مذاکرات جاری در وین، بر لزوم لغو عملی همه تحریم‌های آمریکا که تحت عناوین مختلف وضع شده تاکید و از آن به عنوان کلید حل موضوع یاد کرد.

به گزارش فارس، وی افزود: در مورد یمن، اراده جمهوری اسلامی ایران بر حل و فصل صلح آمیز جنگ در یمن مورد اشاره قرار گرفت و تاکید شد هرگونه راه‌حل بحران یمن باید متضمن رفع کامل محاصره مردم و ارسال بدون مانع کمک‌های انسانی به آن کشور و آتش بس باشد.

ناظمی اضافه کرد: در خصوص جنایات  صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین هم تاکید شد که درگیری اخیر با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شد و با کشتار مردم فلسطین ادامه یافته است، اما طی چند روز اخیر دولت آمریکا با حمایت از اسرائیل مانع تصویب حتی یک بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش بس شده است.

وی بیان کرد: همچنین موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل جامع زندانیان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است کریس مورفی سناتور دموکرات کنگره پیش از این مدعی شده بود که با نماینده ایران در سازمان ملل در خصوص طیفی از موضوعات هسته‌ای و منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرده است.

 

دفتر مورفی در بیانیه‌ای در خصوص محور گفت‌وگوهای این سناتور آمریکایی و تخت روانچی اعلام کرد: «من امروز (سه‌شنبه) مستقیماً در دیدار با نماینده ایران در سازمان ملل مجید تخت روانچی از ایران خواستم تا در مذاکرات هسته‌ای با جدیت و فوریت مشارکت داشته باشد، به حوثی‌ها برای پایان جنگ در یمن فشار آورد و از حماس بخواهد تا آتش‌بس را بپذیرد و به حملات راکتی به اسرائیل پایان دهد و مراد طاهباز را از زندان آزاد کند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.