درویـش چه دارد بیـش؟
اگر فرض کنیم پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ برتر عملکرد خوبی نداشته، متهم ردیف اول این ماجرا چه کسی می‌تواند باشد؟ قاعدتا یحیی گل‌محمدی. به همین دلیل هم او تحت فشار انتقادات قرار گرفت، پس از شکست پرسپولیس برابر الدحیل قطر و حذف از لیگ قهرمانان آسیا «هو» شد و نهایتا در چندمین اقدامش به استعفا، از نیمکت سرخ‌پوشان کنار رفت. خب اگر این فرض را بپذیریم، پرسش اینجاست که متهم ردیف دوم عملکرد فنی سرخ‌پوشان چه کسی بود؟ طبیعتا باید برویم سراغ سایر اعضای کادر و از جمله دستیار اول یحیی، یعنی اوسمار ویرا. با این تفاسیر، به نظر شما چقدر منطقی است که ویرا جانشین یحیی شود؟

جانشـینی یحیی در پرســـپولیس اتفاق افتاده و این تیم در نیم‌فصل دوم لیگ برتر با مردی وارد مسابقات خواهد شد که نتیجه همفکری‌اش با گل‌محمدی در نیم‌فصل اول، اکران آن پرسپولیس رنجور و خسته بود! سه نکته در این مورد بخوانید.

یک- مدیران باشگاه پرسپولیس یکی از دلایل انتخاب اوسمار ویرا را کمبود زمان ذکر کرده‌اند؛ آیا می‌شود این عذر را پذیرفت؟ از مدت‌ها قبل روشن بود که یحیی گل‌محمدی رفتنی است. اصلا اگر استعفای رسمی او را ملاک قرار بدهیم، باشگاه سه هفته فرصت داشت جانشین گل‌محمدی را پیدا کند و جالب اینکه هنوز دو هفته دیگر تا از سرگیری مسابقات باقی مانده. این آیا واقعا فرصت کوتاهی بود؟ دو حالت متصور است؛ یا درویش و شرکا همه تخم‌مرغ‌های‌شان را در سبد برانکو چیده بودند که سیاست اشتباهی بود، یا از ابتدا دنبال انتخاب اوسمار ویرا به عنوان یک گزینه ارزان و در دسترس بودند که این یکی هم ریسک کردن بر سر آینده پرسپولیس است.

دو- مدیرعامل پرسپولیس یک عذر بدتر دیگر هم برای این انتخاب داشت. درویش گفته: «تمامی بازیکنان پرسپولیس موافق انتخاب اوسمار بودند.» از قبل هم شایعه شده بود که برخی سرخ‌پوشان به دنبال اعمال نظر در فرآیند انتخاب کادرفنی هستند و از ویرا حمایت می‌کنند. علیرضا بیرانوند که رسما استوری حمایتی گذاشت و به نفع مربی برزیلی مصاحبه کرد، پست سروش رفیعی بعد از معرفی اوسمار هم موجب تشدید این فرضیه شد. خب این آیا معنایی غیر از بازیکن‌سالاری دارد؟ مگر فوتبالیست باید سرمربی‌اش را انتخاب کند؟ آدم یاد مالک سابق نفت تهران می‌افتد که سرمربی تیمش را در چلوکبابی انتخاب کرد و خیلی زود نه اثری از خودش د ر این فوتبال باقی ماند، نه تیمش! بازیکنانی که امروز سرمربی را تعیین کرده‌اند، فردا چقدر از او حرف‌شنوی خواهند داشت؟ آیا اوسمار که خودش را وامدار آنها می‌داند، می‌تواند مثلا بیرانوند یا سروش را روی نیمکت بنشاند؟ خوب شد نگفتید ویرا را با قرعه‌کشی انتخاب کردیم!/دنیای اقتصادسه- نهایتا اینکه چنین انتخاب بحث‌برانگیزی، خروجی طبیعی عملکرد یک مدیر دولتی است؛ مدیری که مثل آب خوردن می‌تواند از کنار اسم‌های موفقی مثل کریم باقری و یحیی گل‌محمدی بگذرد و برای بقای خودش از منافع و مصالح تیم هزینه کند. از این دست مدیران زیاد در پرسپولیس و استقلال دیده‌ایم و هر بار تاسف خورده‌ایم که چرا نباید این دو باشگاه به شکل واقعی به بخش خصوصی منتقل شوند و کسانی دست‌اندرکار اداره آنها باشند که از کفایت کافی برخوردارند؟ اوسمار، برگ سبزی است تحفه درویش؛ چه کند، بینوا ندارد بیش!

 ۱۲۰ هزار کامنت!

ورزش‌مدیا: اگرچه طی روزهای گذشته منابع متعدد خبری به دفعات از اوسمار ویرا به عنوان گزینه سرمربیگری پرسپولیس نام برده بودند، اما احتمالا کمتر کسی می‌توانست تصور کند واکنش هواداران به اعلام رسمی خبر تا این حد توفانی باشد. گویا نرمش و کرنش نسبی قبلی، مربوط به امیدی بوده که پرسپولیسی‌ها برای حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم‌شان داشتند و داستان انتصاب اوسمار را چندان جدی نمی‌گرفتند. حالا اما با اعلام رسمی خبر، داستان عوض شده است.

تا عصر دیروز و زمان تنظیم این مطلب، پست اعلام خبر انتصاب اوسمار ویرا به عنوان سرمربی پرسپولیس در صفحه رسمی باشگاه بیش از ۱۲۰ هزار کامنت داشته که قطعا در زمان مطالعه شما، تعداد دیدگاه‌ها از این هم بیشتر شده است. نیازی به گفتن نیست که محتوای بیشتر پیام‌ها را هم ابراز نارضایتی هواداران از انتخاب باشگاه تشکیل می‌دهد و بسیاری از مردم خواهان عزل فوری رضا درویش از مدیرعاملی قرمزها شده‌اند. آنچه مشخص است اینکه ویرا در شرایط سختی کارش را آغاز می‌کند. آرام کردن این همه هوادار معترض اصلا ساده نیست و نیاز به کار جدی و کسب نتایج مطلوب و فوری دارد. آیا مرد ۴۸ ساله برزیلی این فضا را تاب می‌آورد؟ آیا بازیکنانی که با حمایت از این مربی او را روی کار آوردند، می‌توانند اوسمار را روی این صندلی نگه دارند؟