داستان یحیی در سه پرده

   پرده اول؛ گذشته

بیایید برگردیم به اواخر فصل قبل. یحیی گل‌محمدی قهرمانی لیگ را تقدیم فرهاد مجیدی کرد و در جام حذفی هم با شکست خانگی برابر آلومینیوم اراک از دور مسابقات کنار رفت. در آن زمان عرصه به‌شدت بر سرمربی سرخ‌ها تنگ شده بود و خیلی‌ها عقیده داشتند دوره این مربی به پایان رسیده است. مخصوصا چیزی که باعث شد فشارها روی یحیی بیشتر شود، رفتارهای خام و ناپخته او در دربی برگشت لیگ برتر بود؛ جایی که پس از گل مساوی استقلال توسط رودی ژستد، یحیی وارد زمین شد و جنجال به پا کرد. شاید او می‌توانست با تمرکز بر بازی، بار دیگر برتری را به اردوگاه قرمزها بازگرداند؛ شبیه همین اتفاقی که در فینال جام حذفی امسال رخ داد. گل‌محمدی اما تصمیم دیگری گرفت، تمرکز خودش و تیمش را به هم ریخت، محروم شد و کل لیگ و حذفی را از دست داد. شاید آن روزها واقعا دور از انتظار به نظر می‌رسید که این مربی به جایگاه امروزش برسد.

   پرده دوم؛ حال

ماجرای موفقیت امسال پرسپولیس را می‌توان از مهم‌ترین و آشکارترین مصادیق عبرت‌آموزی و پیشرفت دانست. سرمربی پرسپولیس به وضوح از گذشته درس گرفت و موفق شد. گل‌محمدی رویه مظلوم‌نمایی و فرافکنی فصل گذشته را کنار گذاشت و جز در یکی، دو مورد دیگر وارد آن قضایا نشد. او بحران‌های تیمش را هم بهتر مدیریت کرد و اجازه نداد رشته کار از دستش در برود. یحیی در مصاحبه‌هایش هم به همین سمت رفت و مثلا از آن داستان قهر با نشست‌های خبری هم فاصله گرفت. تغییرات کلیدی او در مورد دستیاران را هم از یاد نبرید؛ جایی که گل‌محمدی بالاخره از دوستان قدیمی‌اش مثل حمید مطهری، داود فنایی و مظاهر رحیم‌پور دل کند و کادر دیگری را برای کمک به خودش برگزید. به نظر می‌رسد مجموعه این تغییرات به پرسپولیس کمک کرد تا به مسیر قهرمانی برگردد.

   پرده سوم؛ آینده

حالا اما بحث آینده در میان است. گل‌محمدی هنوز یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، اما حرف‌هایی زد که کمی بوی جدایی می‌داد. او گفت نیاز به نیم‌فصل استراحت دارد و شاید اصلا به تیمی برود که تنش در آن کمتر است. فلسفه اظهارات یحیی روشن نیست. برخی بر این باورند که او به اصطلاح عامیانه در حال «ناز کردن» است تا قیمت را بالا ببرد، مخصوصا که قوانین جدید و عجیب لیگ برتر همکاری با خارجی‌ها را دشوارتر هم کرده. برخی دیگر هم فکر می‌کنند گل‌محمدی می‌خواهد در اوج از پرسپولیس جدا شود و روزی دیگر در قامت منجی به قلعه سرخ برگردد. در ساعات اولیه پس از این اظهارنظر که واکنش هواداران پرسپولیس به اظهارات یحیی چندان مثبت نبود. نباید فراموش کرد که این سرمربی هنوز با پرسپولیس قرارداد دارد و برای جدایی اول از همه باید رضایت باشگاه را به دست بیاورد که درویش، مدیرعامل باشگاه هم عملا از نگه داشتن یحیی برای فصل بعد تحت هر شرایطی سخن گفته بود. گذر زمان، فضا را در این زمینه روشن‌تر خواهد کرد.