تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 11:16
کد خبر : 116891

تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط است/ دیدار و دلجویی، دوگام مهم عقلانیت سیاسی

تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط است/ دیدار و دلجویی، دوگام مهم عقلانیت سیاسی

تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط است/ دیدار و دلجویی، دوگام مهم عقلانیت سیاسی آرمان امروز| رضا پورحسین: پس از اتفاقات اخیر در کشور و جان باختن تعدادی از شهروندان در استان سیستان و بلوچستان، هیاتی از سوی مقام معظم رهبری به این استان اعزام شد تا خواسته های شهروندان و مسئولین

تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط است/ دیدار و دلجویی، دوگام مهم عقلانیت سیاسی

آرمان امروز| رضا پورحسین: پس از اتفاقات اخیر در کشور و جان باختن تعدادی از شهروندان در استان سیستان و بلوچستان، هیاتی از سوی مقام معظم رهبری به این استان اعزام شد تا خواسته های شهروندان و مسئولین این خطه از کشور شنیده شود. امری که برخی آن را بی سابقه می دانند و نشانه ای از عقلانیت در کنش سیاسی قلمداد می‌کنند. مقوله ای که برخی با آن موافق و برخی نیز آن را تنها، گام اول می‌دانند. اتفاقی که شاید یکی از ویژگی های کنش معقولانه در امر سیاست باشد. در این میان روزنامه «آرمان امروز» در راستای بررسی ویژگی های کنش معقولانه در عرصه سیاست و راه برون رفت از وضعیت موجود، گفت و گویی اختصاصی با دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی داشته است که در ادامه می خوانید.
عقلانیت در سیاست به چه معناست و چه ویژگی ها و مولفه هایی دارد؟
عقلانیت در حوزه سیاست به این معناست که روش هایی اتخاذ شود تا هزینه های تحمیل شده بر کشور را کم تر و راه رسیدن به آرمان ها را کوتاه تر کند. مشخصا هر عملی که به ما کمک کند تا به آرمان ها نزدیک تر شویم و از این طریق بتوانیم جامعه ای مطلوب تر ایجاد کنیم، کنشی عقلانی است.
امروز اگر مسئولین خواهان داشتن جامعه ای آرام هستند و در جست و جوی عدالت پیش می روند و آرمان برای آن ها تحقق عدالت تعریف شده است، هر کنشی که به جامعه تعادل ببخشد، می تواند عملکرد عقلانی در سیاست باشد و جامعه را به آرمان مدنظر نزدیک تر کند. زمانی که این امر تعریف شده است تا در مقابل نظام سلطه ایستادگی شود، مشخصا هر عملی در این راستا می تواند عقلانی باشد. مشخصا هر کنشی که سبب شود تا تعادل جامعه از بین رود و تنش وارد جامعه شود و همگان را از رسیدن به آرمان ها دور کند، یک اقدام غیرعقلانی در عرصه سیاست است. توجه به دیگری به خصوص در عرصه سیاست داخلی مشخصا یکی از کنش هایی است که می تواند مولفه عقلانیت در سیاست تعریف شود. باید توجه داشت که اقدمات عقلانی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی کاملا با یکدیگر متفاوت است. برای مثال اگر عقب نشینی در مقابل دشمن خارجی و دادن امتیاز به آن ها سبب می شود تا آن ها خواهان امتیازهای بعدی شوند و کشور مجبور می شود عقب نشینی های دیگری نیز داشته باشد، در داخل صدق نمی کند. مواجهه با عامل بیرونی مشخصا متفاوت با آن چیزی است که در داخل خانواده رقم می خورد.  اگر پدر در مقابل فرزند خود کوتاه نیاید، مشخصا سبب می شود تا شیرازه خانواده از هم بپاشد. منطق داخلی با منطقه روابط بین الملل دو امر کاملا متفاوت است. بنابراین سهم دیگری و توجه به خواسته دیگری، مهم ترین بخش کنش ها در سیاست داخلی برای عقلانی عمل کردن است.
در عرصه سیاسی و اجرایی گام بعدی بعد از دیدار و درک طرف مقابل چه مواردی است؟
پس از دیدار و دل جویی مشخصا رسیدن به فهم مشترک مهم ترین گامی است که باید برداشته شود. باید مطالبات و خواسته ها شنیده شود و این مطالبات و خواسته ها دسته بندی شود و مشخص شود که محل اعتراض دقیقا کجاست و در این خصوص باید شفاف سازی شود. باید پس از این مراحل به سمت تحقق مطالبات گام برداشته شود تا طرف مقابل به این باور برسد که دیدارها نمایشی نبوده و به حرف آن ها در عمل گوش داده می شود. در مرحله بعد اگر بخشی از این مطالبات از نگاه مسئول غیرمنطقی است، باید گفت و گو ادامه پیدا کند و طرف مقابل را متوجه این امر کرد که به چه علت امکان تحقق این مطالبه وجود ندارد. باید رابطه گفت و گویی با مطالبه گر ایجاد شود. این امری مهم و اساسی است. استفاده از قدرت به صورت کلی و اعمال زور باید در آخرین مرحله باشد نه این که از ابتدا با مطالبات به صورت قهری برخورد شود. این یک اشتباه است که نباید صورت گیرد. مسئول تا می تواند باید مطالبات را پاسخ دهد و اگر هم نمی توان به این مطالبات پاسخ داد باید طرف مقابل را در این خصوص آگاه کنیم. باید رابطه اغنایی در این مسیر برقرار شود تا بخشی از مردم که این مطالبات را دارند طرد نشوند.
در چنین شرایطی، آیا فضایی در جامعه وجود دارد که بتوان به فهم مشترک رسید؟
این که چنین فضایی برای رسیدن به فهم مشترک وجود دارد یا خیر اندکی مبهم است اما باید توجه داشت که هیچ راه دیگری جز رسیدن به فهم مشترک برای حل مشکلات کشور نداریم زیرا برای نجات کشور راهی جز همدلی و همکاری وجود ندارد. به این معنی که هیچ یک از جریانات کنونی دخیل در امور ایران به تنهایی نمی توانند این کشتی را نجات دهند. گفتمان انقلاب و نیروهای آن به تنهایی نمی توانند مشکلات کشور را حل کنند. این اصل در خصوص مخالفین، منتقدین و اپوزیسیون نیز صادق است و آن ها نیز به تنهایی نمی توانند مشکلات کشور را حل کنند. صورت مساله به این شکل نیست که ما راه های مختلفی برای نجات کشور داریم و یکی از آن ها گفت و گو است بلکه امروز تنها راه نجات کشور گفت و گو و پاسخ به مطالبات است و هیچ راه دیگری وجود ندارد. گزینه دوم خشونت شدید در کشور از سوی طرفین است که این امر مشخصا به بن بست خواهد رسید.  امروز کشور زیر فشار خارجی نیز قرار دارد و اگر کشور بخواهد در مقابل فشار خارجی عقب نشینی کند می تواند یک شکست نیز برای ملت باشد و به همین علت باید از درون به مطالبات مردم پاسخ داد و هر آن چه را مردم می خواهند شنید. نباید نسبت به مطالبات بخشی از مردم بی تفاوت بود زیرا جامعه را در خشونت غرق می کند و عملا درگیر حالتی همچون حکومت نظامی خواهیم شد و ما را عملا تبدیل به کره شمالی می کند. بی شک نظام سیاسی نمی تواند هم در مقابل فشار خارجی و هم در مقابل فشار داخلی مقاومت کند و باید تغییر در این عرصه را در دستور کار قرار داد و این به نفع هیچ کس و حتی خود نظام نیست. گزینه خشونت، گزینه سرنگونی قدرت سیاسی و امثالهم وجود ندارد. عملا در شرایط تاریخی کنونی این امر ممکن نیست اما از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که مسئولین باید مطالبات مردم را بپذیرند. امروز زمان قانع کردن مردم نیست و باید مطالبه مردم را عملی کرد زیرا امروزه تغییر یک خواست ملی است و باید گام به گام به سمت خواسته های مردم رفت.

حاج علی اکبری:تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط و اشتباه است/ در حوادث اخیر بی گناهانی کشته شدند

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری اظهارداشت: خطاهایی پیش می‌آید و نمی‌توان آن را به نام یک مجموعه خدوم تمام کرد گاهی از یک مجموعه بزرگ یک نفر خطایی می‌کند و نباید آن را به نام مجموعه گذاشت.نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: تجزیه طلب خطاب کردن مردم سیستان و بلوچستان کاری بسیار غلط و اشتباه هست زیرا مردم با غیرت این استان پای میهن و وطن خودشان ایستاده‌اند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد علی اکبری شامگاه چهارشنبه در جمع علمای شیعه و سنی، سران طوایف و اقشار مختلف مردم ایرانشهر اظهارداشت: آن چیزی که مردم سیستان و بلوچستان از آن ناراحت هستند خطاب کردنشان به عنوان تجزیه طلب است که این مساله را در چند روز اخیر همواره بر زبان آورده‌اند و باید گفت هر کس این راه گفته کار بسیار غلطی کرده زیرا این مردم با غیرت پای وطن و میهن خود ایستاده‌اند و چنین وصله‌ای به شما و مردم شما نمی‌چسبد.

وی ادامه داد: البته بعضی قصد نداشتند این نسبت(تجزیه طلب) را به مردم سیستان و بلوچستان بدهند و خواسته بودند بعضی افراد شرور که از بیرون آمده‌اند را معرفی کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: فهرست درخواست‌ها هم امشب ارائه شد که همه را نوشتیم از منظر دانشگاهی، معتمدین، فرهنگیان، مسوولان و مدیران که گفتند همه را نوشتیم و ما این مجموعه درخواست‌های شما را منتقل خواهیم کرد به محضر رهبر انقلاب و به حوزه‌های مربوطه ارجاع قوی‌تری خواهد شد.

وی تصریح کرد: استخراج فرصت‌ها از دل تهدیدها مهم است زیرا در حوادث اخیر تهدیدهایی پیش آمد یکی از بهترین رویکردها این است که از آسیب‌های اخیر فرصت بسازیم و ریشه‌ها و زمینه‌های این اتفاقات و عوامل مداخله‌ای را بشناسیم و این یعنی استخراج فرصت‌ها و قرآن کریم این روش مواجهه را روش خردمندان می‌داند و صاحبان خرد از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها عبرت گرفتن است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری اظهارداشت: برخی دوستان گفتند در برخی از موضوعات در سیستان و بلوچستان احساس تبعیص هست و این حرف مهمی است و آیا واقعا هست که اگر هست نامناسب و اگر نیست باید روشن شود و اینکه اهالی استان یا بخشی از اهالی احساس کنند رها شده‌اند و دیده نمی‌شوند و از آنان در پست های استانی استفاده نمی شود و می‌گویند ما افراد توانمند برای مدیریت زیاد دایم و چرا اعتماد نمی‌شود و این یک مسئله‌ است و ما در استان در زمینه سرمایه‌های انسانی نیروهای تحصیل کرده مختلفی داریم.

تهدیدها به فرصت تبدیل شوند

وی بیان کرد: یک سری اتفاقاتی در سیستان و بلوچستان رخ داد که مردم این استان و رهبر معظم انقلاب را ناراحت کرده و باید این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و راه این است که مشکلات جاری استان را ببینیم و حالا که استان تحت توجه رهبر معظم انقلاب هست باید از فرصت استفاده و موارد را مطرح کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: فرصت طلبی با فرصت شناسی متفاوت است. مومن فرصت شناس و منافق فرصت طلب هست و به دنبال موج سواری و توجه افکار عمومی هستند و این کار کفار و دشمن است اما مومن از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌کند.

وی با اشاره به ماموریت خود به سیستان و بلوچستان از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: حضور ما در این استان بر اساس نظر شخص رهبر معظم انقلاب بود.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری اظهارداشت: نیاز بود تا به یک جمع بندی دقیق از حوادث سیستان و بلوچستان دست یابیم که مراحل اولیه در شورای عالی امنیت ملی به جمع بندی خوبی رسیدیم که بخشی از مصوبات اجر و برخی هم باید اجرا شود و ما این مساله را دنبال می کنیم تا مصوبات به طور کامل اجرا شود.

وی ادامه داد: اگر مصوبات شورای عالی امنیت ملی اجرا شود بسیاری از مشکلات کسانی که آسیب دیدند برطرف خواهد شد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: نکته مهم این بود که در حوادث اخیر بی گناهانی کشته شدند گاهی کسانی در دفاع از امنیت شهید می‌شوند و شما شهدای امنیت زیادی دارید بخاطر شرایط اقلیمی اما این مساله جداست. به نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و شهدای خود افتخار می‌کنیم اما در قضایایی که اتفاق می‌افتد یک گروه هستند که در درگیری نفوی دشمن و تروریست هستند و اینها بر اساس حرف قرآن اگر در صحنه کشته شوند به جهنم واصل خواهند شد و تکلیف‌شان مشخص است و اگر دست قوه عدلیه به اینها برسد خواسته جمعی ملت ما این است که با قاطعیت و رعایت قانون مجازات شوند

وی ادامه داد: اما در سیستان و بلوچستان اتفاق متفاوتی افتاد و کسانی بی‌گناه کشته شدند و آسیب دیدند و این چیز خاصی است و تیر به رهگذری اصابت کرده و نیاز به بررسی ویژه دارد لذا در متن مصوبات باید با عدالت برخورد شود و کار به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: برخی حوادث پیش مقدمه برای حوادث اخیر بود و این‌ها باید بررسی شود و نمی‌توان تعجیل کرد و گرنه ممکن است ظلم مضاعفی صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری اظهارداشت: خطاهایی پیش می‌آید و نمی‌توان آن را به نام یک مجموعه خدوم تمام کرد گاهی از یک مجموعه بزرگ یک نفر خطایی می‌کند و نباید آن را به نام مجموعه گذاشت.

وی ادامه داد: در این قضایا چنین اتفاقاتی افتاده و این مساله در سطح نظام از آن عبور نمی‌شود اما کار اول که مهم بود این است که این کسانی که بی‌گناه کشته شدند شهید محسوب شوند و تصمیم خوبی بود و خانواده آنها تحت سرپرستی ویژه نطام قرار می‌گیرند که تا حدودی دل آنان را آرام خواهد کرد هر چند جای مصیبت را نمی‌گیرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: در خصوص مجروحین کسانی که جراحتش امتداد دارد و یکی از عناصر ضد نظام تیراندازی کرده و قطع نخاع شده و ایشان دیگر جانباز خواهد بود و تحت سرپرستی بنیاد شهید قرار خواهد داشت.

وی بیان کرد: در خصوص کسانی که هیجانی وارد شدند و خطایی داشتند و بازداشت بودند تصمیم خوبی گرفته شد و مورد عنایت خاص قرار گرفتند و این‌ها بخشی آزاد شدند و تعداد دیگر هم وضعیتشان که مشخص شود آزاد خواهند شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.