تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 7:24
کد خبر : 139745

«باهنر» ؛ نقطه اتصال اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل/فرمول غلبه بر تندروها

«باهنر» ؛ نقطه اتصال اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل/فرمول غلبه بر تندروها

آرمان شرق-گروه سیاست:نوع رفتار و عملکرد جناح تندرو که از آنها به‌عنوان خالص‌سازها یاد می‌شود به بهانه‌ای تبدیل شده است که حالا دلسوزان واقعی انقلاب و آنهایی که ثابت کرده‌اند برای توسعه ایران تلاش می‌کنند با اتحادی جدید وارد میدان رقابت شوند.» با چنین تحلیل‌هایی باید احتمال بدهیم که چهره‌ای مانند محمدرضا باهنر می‌تواند نقطه اتصال اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد.

«باهنر» ؛ نقطه اتصال اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل/فرمول غلبه بر تندروها

آرمان امروز، گروه سیاسی: آن روزهایی که همه چهره‌های شاخص در حال تخریب اصلاح‌طلبان بودند «محمدرضا باهنر» را باید جزو معدود اصولگرایانی بدانیم که توانست تعادل خود را حفظ کند و در کنار رقیبان سیاسی خود بایستد، همانطور که از یک سیاستمدار انتظار داریم.  نایب رییس وقت مجلس در اردیبهشت ماه سال ۹۲ در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص دعوت از سلایق و جناح‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تردیدی ندارم که منظور مقام معظم رهبری اصلاح‌طلبان و حضور آن‌ها در رقابت سیاسی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده است. برخی می خواهند همه اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه برانند. ‌مخالف این هستم زیرا بسیاری از اصلاح‌طلبان به اصول نظام و رهبری اعتقاد دارند ولی با ما و جریان فکری ما اختلاف سلیقه دارند.»

حالا بعد از گذشت سال‌ها باز هم این سخنانش را تکرار می‌کند. باتوجه به اینکه او را باید یکی از سرلیست‌های احتمالی بدانیم، گمانه‌زنی‌ها در موردش آغاز شده است. باهنر در مصاحبه‌ای که چندی پیش داشت اعلام کرد از چهره‌های شاخص و نمایندگان ادوار گذشته اردوگاه اصلاح‌طلبی دعوت به ثبت نام کرده است. یکی از تئوری‌هایی که می‌تواند طیف‌هایی از دو اردوگاه رقیب را زیر یک چتر جمع کند پیروزی بر تندروها است. نباید این موضوع را فراموش کنیم که تنها راه جلوگیری از حضور تندروها در سیستم سیاسی از راه انتخابات است. پیش از این «کمال‌پیرموذن»، از اعضای جبهه اصلاحات در مورد ائتلاف احتمالی اشاره کرد و گفت:«تا امروز که با شما مصاحبه می‌کنم تقریبا می‌توانم بگویم نفراتی که در ائتلاف اصلاح‌گرایان مطالبه‌گر اقوام ایرانی، حضور خواهد داشت از جریان‌های اصلاحات، علی لاریجانی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری تشکیل خواهد شد که در بین این اسامی جهانگیری بیش از سایرین در تلاش است. این نکته را هم اضافه کنم که به احتمال بسیار زیاد جریان «محمدرضا باهنر» هم در این ائتلاف حضور خواهد یافت. نوع رفتار و عملکرد جناح تندرو که از آنها به‌عنوان خالص‌سازها یاد می‌شود به بهانه‌ای تبدیل شده است که حالا دلسوزان واقعی انقلاب و آنهایی که ثابت کرده‌اند برای توسعه ایران تلاش می‌کنند با اتحادی جدید وارد میدان رقابت شوند.» با چنین تحلیل‌هایی باید احتمال بدهیم که چهره‌ای مانند محمدرضا باهنر می‌تواند نقطه اتصال اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد.

خبرآنلاین در گزارشی به تحرکات انتخاباتی دبیر کل مجمع جامعه اسلامی مهندسین پرداخت و نوشت: «باهنر بابت آن که با اکثر گروهای سیاسی نشست و برخاست دارد، یکی از چهره‌های معتمد در میان سیاسیون است. از سوی دیگر، ۱۲ سال نایب رئیسی مجلس و ارتباط داشتن با نمایندگان سه دوره پارلمان، باعث شده تا بخشی از نمایندگان ادوار نیز پشت‌سر او بایستند. او از چنان لابی پرنفوذی برخوردار است که در سال ۱۳۸۲ وقتی وزارت اطلاعات دولت خاتمی، صلاحیت محمود احمدی‌نژاد برای شهرداری تهران را تایید نمی‌کرد، توانست وزرای اطلاعات و کشور را برای تایید او متقاعد کند. باهنر اما این روزها بیشتر نگران تشتت‌های موجود در اردوگاه اصولگرایی است؛ او در مصاحبه اخیرش با تسنیم، گفته که «من نسبت به تفرقه در جریان اصولگرا کمی بیمناک هستم و همواره تلاش کردم که شخصیت‌های حقوقی مشهور اصولگرا را متحد کنم.» احتمالا نگرانی‌های او بیشتر ناشی از سر شاخ شدن طیف جبهه پایداری با طیف قالیباف است، دو طیف که هر کدام به نوعی مدعی و تند محسوب می‌شوند و از ابتدای مجلس با پایان ماه عسل لیست مشترک در اسفند ۱۳۹۸، در حال زدن یکدیگر هستند. البته این صحبت‌های باهنر را می‌توان در راستای ایفای نقش همیشگی‌اش در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان اصولگرایان نیز دانست. باهنر در حالی برای این موضوع تلاش می‌کند که بسیاری از افراد بازیگر این نقش را «غلامعلی حداد عادل» می‌دانند؛ چهره‌ای که بعد از درگذشت محمدرضا مهدوی‌کنی، ریش سفید اصولگرایان، سعی زیادی دارد که جای او را بگیرد. اما لااقل نه در بین طیف نو اصولگرایان یا قالیبافی‌ها مقبولیت دارد و نه میان تندروهای نزدیک به جبهه پایداری. اما باتوجه به مقبولیت باهنر، او برای ایفای این نقش مناسب‌تر به نظر می‌رسد. او گفته «از طیف شورای ائتلاف که با حضور آقایان حدادعادل، چمران و سروری و … فعالیت می‌کنند تا شورای وحدت که در آن آقای پورمحمدی، جامعه روحانیت و آقای متکی و … فعال هستند و جبهه پایداری و شریان».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.