تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 1:12
کد خبر : 127691

ایران در منطقه قرمز آزادی اقتصادی: رتبه ۱۶۹

ایران در منطقه قرمز آزادی اقتصادی: رتبه ۱۶۹

آرمان شرق-گروه اقتصاد::ایران در رده بندی جهانی آزادی اقتصادی بر اساس گزارش بنیاد آمریکایی هریتج یک پله صعود کرد و در جایگاه ۱۶۹ جهان قرار گرفت.

ایران در منطقه قرمز آزادی اقتصادی: رتبه ۱۶۹

آرمان امروز: گرچه ایران در رده بندی جدید شاخص آزادی اقتصادی نسبت به سال قبل یک رتبه بهبود یافت اما هنوز در منطقه قرمز قرار دارد.در این گزارش نقشهای از جهان به نمایش درآمده که کشورهای مختلف از حیث آزادی اقتصادی در چهار رنگ آبی، سبز، نارنجی و قرمز دسته بندی شدهاند. در این میان رنگ آبی به معنای بیشترین آزادی اقتصادی است که ۴۲ کشور در این دسته بندی قرار دارند، از رتبه ۴۳تا ۸۳ کشورها به رنگ سبز درآمده و درجه پایینتری از آزادی اقتصادی را دارند. پس از آن هم نوبت کشورهای نارنجی یا درجه سوم از حیث این شاخص میرسد. اما ایران نه تنها در این میان، مانند ۳۹ کشور ته جدولی دیگر به رنگ قرمز درآمده بلکه از آخر رتبه هفتم را نیز از آن خود کرده است. این جایگاه، پایینترین رتبه ایران در ۲۰ سال اخیر به شمارمیرود.

ایران در رده بندی جهانی آزادی اقتصادی بر اساس گزارش بنیاد آمریکایی هریتج یک پله صعود کرد و در جایگاه ۱۶۹ جهان قرار گرفت.

در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با یک پله ارتقاء در رتبه ۱۶۹ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است.

ایران در گزارش سال پیش این بنیاد آمریکایی در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته بود که بدین ترتیب در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران یک پله بهبود یافته است هر چند نمره ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۰.۲ واحد کمتر شده و به ۴۲.۲ رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۲ نمره ۴۲.۴ را از این نظر کسب کرده بود.

از ۱۷۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتهاند ۱۱۵ کشور با کاهش آزادی اقتصادی نسبت به سال قبل مواجه شدهاند. تقریباً همه کشورهای صنعتی در این بین قرار میگیرند که از آن جمله عبارتاند از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، اتریش و ایتالیا که کاهش قابل توجه میزان آزادی در اقتصادهای خود را تجربه کردهاند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.