تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 9:19
کد خبر : 150040

اصولگرایان علیه اصولگرایان

اصولگرایان علیه اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست:«به‌جای جدال‌های سیاسی و اختلافات نظری و ایدولوژیکی باید بحث‌های کارشناسی و تخصصی در جریان باشد تا اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در راستای بحث‌های کارشناسی به‌وجود بیاید تا حداقل ثمره‌ای برای کشور داشته باشد.»

اصولگرایان علیه اصولگرایان

آرمان امروز، گروه سیاسی:  بعد از دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بسیاری از تحلیل‌گران از فضای یک دست سیاسی ایران صحبت می‌کردند که در این فضا رقبای اصلاح‌طلب و اعتدالی و حتی اصولگراهای میانه‌رو هم توانایی رقابت با اکثریت نمانیدگان مجلس را ندارند. در این مورد هرچه به جلو می‌رویم چالش‌های مجلس یک‌دست شده را بیشتر مشاهده می‌کنیم در این مورد باید بگوییم که فصل رقابت طیف‌های مختلف اصولگراها آغاز شده است و در ادامه رقابت فضای سیاسی ایران در انتخابات بین خودشان خواهد بود. باتوجه به تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای چهره‌های رسانه‌ای طیف‌های مختلف حاضر در مجلس و فضای سیاسی باید بگوییم که اصولگراها علیه اصولگراها اظهار نظر می‌کنند. البته همانطور که اشاره کردیم در فضای یک دست شده و در غیاب اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها خودشان باید با خودشان رقابت کنند. در ادامه این فضا و با نزدیک شدن به انتخاب رییس مجلس دوازدهم، انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر ۱۴۰۴ اختلافات و جدال‌های اصولگرایی افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه این گزارش به اظهارت اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا که انتقادات تندی را در درون اردوگاه خطاب به یکدیگر مطرح می‌کنند. آشتیانی، تحلیلگر مسایل سیاسی معتقد است این مجلس شباهت زیادی به مجلس ششم دارد.

مجلس دوازدهم همانند مجلس ششم است!

«واعظ آشتیانی»، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که اختلافات بین اصولگراها که بعد از انتخابات ۱۱ اسفند به وجود آمد نشان از چه دارد به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «رخدادهای مجلس دوادزهم همانند روندی است که مجلس ششم طی کرد. در آن مجلس هم چون اکثریت در اختیار اصلاح‌طلبان بود شاهد اختلافات زیادی در پارلمان بودیم و حالا هم باتوجه به تجربه مجلس یازدهم باید در انتظار افزایش اختلافات نظری و ایدولوژی بین نمایندگان باشیم. توجه داشته باشید که این اختلافات بر خلاف آن چیزی است که مقام معظم رهبری عنوان کرده بودند. نمایندگان و جناح‌های سیاسی که بعد از پشت‌سر گذاشتن انتخابات حالا خود را برای ورود به بهارستان آماده می‌کنند. با این تعریف باید از آنها بخواهیم که اختلافات سیاسی را به سیاست‌ورزی تبدیل کنند و در راستای رسیدگی به مطالبات شهروندان حرکت کنند، چه آنانی که به این نمانیدگان رای داده‌‌اند و چه شهروندانی که رای نداده‌اند. اتفاقا در این وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمانیدگان اصولگرا باید برای ارتقای اعتمادسازی حرکت کنند نه‌اینکه اختلافات خود را به جامعه بکشانند.»

این تحلیلگر سیاسی در همین مورد و با اشاره به الزام ایجاد فضای کارشناسی در مجلس ادامه می‌دهد: «به‌جای جدال‌های سیاسی و اختلافات نظری و ایدولوژیکی باید بحث‌های کارشناسی و تخصصی در جریان باشد تا اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در راستای بحث‌های کارشناسی به‌وجود بیاید تا حداقل ثمره‌ای برای کشور داشته باشد.»

 

انتقاد از اعمال نفوذ پدرخواندهها

«مسعود زریبافان»، سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با انتقاد از روند تنظیم لیست‌های انتخاباتی و دخالت برخی از پدرخوانده‌های اصولگرا در این موضوع به خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر افرادی که صلاحیت آنها از طرف شورای نگهبان تأیید شده با تشویق، تطمیع و تهدید آنها را از گردونه انتخابات خارج می‌کنند و این امر باعث می‌شود ظرفیت‌ها کاهش پیدا کند و رقابت هم خیلی جدی نباشد، لذا حذف افراد تایید صلاحیت شده، توسط پدرخوانده‌ها را من دیکتاتوری حزبی و جناحی می‌دانم که از دیکتاتوری‌های نظامی بدتر است. حتی اگر فردی آمده و می‌خواهد هزار رأی بیاورد، اجازه بدهیم، بیاید بالاخره او هم یاد می‌گیرد که چگونه وارد عرصه سیاست شود. بنابراین مخالف این نکته هستم که عده‌ای تصور می‌کنند اول و آخر سیاست و مدیریت خودشان هستند و باعث حذف دیگران می‌شوند. در این دوره از انتخابات مجلس، عده‌ای از افراد می‌گفتند، اگر چندتا گروه بیایند، رأی اصولگرایان شکسته می‌شود، دیدیم که آراء تقسیم شد و اتفاقا نتیجه خوب بود و وزن ائتلاف های مختلف معلوم‌ شد. همچنین می‌گفتند با چند لیسته شدن، ممکن‌ است اصلاح طلبان رای بیاورند، چه اشکالی دارد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده رأی بیاورد؟ و همانطور که گفته‌ام‌ یک‌اقلیت قوی را در مجلس به وجود بیاورد؟»

 

با این گفتمان صدای دوست و دشمن را درآوردند

«حسن بیادی»، عضو شورای وحدت و از چهره‌های شاخص اصولگرایی در پاسخ به این سوال که در انتخابات اخیر شاهد گفتمان چنار و پاجوش توسط حامیان بعضی لیست‌های انتخاباتی بودیم. تحلیل شما از به کارگیری این نوع ادبیات چیست، به ایلنا گفت: «متاسفانه در این چند دوره مشخص شد که حامیان بعضی از مسوولان این ائتلافِ چناردار تمامیت‌خواه، به قول معروف «حرف زدن که بلد نیستند هیچ، متاسفانه حرف نزدن هم بلد نیستند». با این گفتمان زشت غیرانسانی صدای دوست و دشمن را درآوردند. فلذا خدا از چنارهای این دوستان در مجلس به دادمان برسد.  در این انتخابات که داعیه اسلام را داریم «حقیقت» باید پیروز می‌شد اما واقعاً نتیجه این‌گونه است؟ همه باید این موضوع را درک کنیم که حقیقت به‌ تنهایی پیروز نمی‌شود. چون وقتی حقیقت با قدرت درمی‌افتد، اغلب بازنده است. حقیقت زمانی پیروز می‌شود که مردم برای دفاع از حقیقت، قوی باشند و وحدت رویه داشته باشند. بنابراین شک نکنید نتیجه این انتخابات آنطور که باید مورد رضایت رهبر انقلاب و مردم ایران نیست. فکر می‌کنم ایشان یک حرکت و تفکر اساسی و جدی برای عوامل کاهش آرا که حتما بعضی از آنان اعضای شورای محترم نگهبان بودند، خواهند کرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.