تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 7:09
کد خبر : 115479

استیضاح وزیرصمت با چه منطقی؟

استیضاح وزیرصمت با چه منطقی؟

آرمان شرق-گروه سیاست:استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به نفع کشور نیست ؛ قوه مجریه در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار گرفته است و مجلس نباید پشت آن را خالی کند.مجلس باید از دولت حمایت کرده و با همراهی و همکاری قوه مجریه در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد. سیدرضا فاطمی امین  مدیری قدرتمند در حوزه صنعت، معدن و تجارت و از وزرای موفق کابینه است. مجلس شورای اسلامی نباید با توجه به شرایط خاص کشور اقدام به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت کند؛ مجلس باید با دولت تعامل داشته باشد نه تقابل.

آرمان شرق-گروه سیاست:استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به نفع کشور نیست ؛ قوه مجریه در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار گرفته است و مجلس نباید پشت آن را خالی کند.مجلس باید از دولت حمایت کرده و با همراهی و همکاری قوه مجریه در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد. سیدرضا فاطمی امین  مدیری قدرتمند در حوزه صنعت، معدن و تجارت و از وزرای موفق کابینه است. مجلس شورای اسلامی نباید با توجه به شرایط خاص کشور اقدام به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت کند؛ مجلس باید با دولت تعامل داشته باشد نه تقابل.

استیضاح وزیرصمت با چه منطقی؟

آرمان امروز: سه شنبه ۱۰ آبان سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت راهی بهارستان می‌شود تا در پیشگاه نمایندگان مردم بایستد و پاسخگوی استیضاح کنندگان خود باشد. وزیر صمت بر این باور است که عملکرد او در مدت تصدی این مسئولیت قابل دفاع بوده و این استیضاح فرصت لازم را برای نشان دادن نقاط مثبت کارنامه‌اش فراهم می‌کند. اگر داشته‌ها و عملکرد فاطمی امین را با انتقاداتی که مبنای استیضاح او قرار گرفته مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که دست فاطمی امین در برابر استیضاح کنندگان پر است و استیضاح او منطق اقتصادی ندارد.
اهالی کسب وکار و فعالان شناخته شده اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس نیز ضمن این که از نابسامانی های اقتصاد و آشفتگی بازارهای کشور انتقادات فراوانی دارند، معتقدند فاطمی امین وارث این نابسامانی ها است نه علت آنها. ضمنا او تلاش های قابل توجهی در جهت حل مشکلات بخش های صنعت و معدن و تجارت انجام داده که می توان نتایج آن را در ماه ها و سال های آینده مشاهده کرد. این نکته را نباید از نظر دور داشت که فاطمی امین در مقطعی تصدی وزارت صمت – وزارتخانه ای با گسترده ترین وظایف در بخش های پرچالش اقتصاد کشور –  را به عهده گرفته که تحریم و کسری بودجه و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران اجرای اصلاحات و برنامه های جدید را بیش ازهر زمان دیگری با کندی مواجه می کند.
تحول آفرینی فاطمی امین در صنعت خودرو
استیضاح فاطمی امین در حالی مطرح شده که با نگاهی کوتاه و گذرا در بخش‌های مختلف می‌توان به این باور رسید که وی در همین مدت کوتاه در حوزه‌هایی ازجمله خودرو عملکرد قابل دفاعی از خود بر جای گذاشته است. به عنوان مثال یکی از محورها در استیضاح پیش روی در ارتباط با بازار خودرو بوده و این در حالی است که در طول یک سال گذشته و از زمانی که فاطمی امین سکان هدایت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را در دست گرفته تولید خودروی کامل ۲ تا سه برابر شده و خودروهای ناقص نیز از ۱۷۰ هزار به صفر رسیده است.
از سوی دیگر فعال‌سازی ظرفیت تولید خودروسازی‌ها به منظور افزایش تولید و عرضه خودرو، تامین قطعات موردنیاز برای حل مشکل خودروهای ناقص رسوب شده در کف پارکینگ‌ها، رفع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و آغاز فرآیند واردات و حذف قیمت‌گذاری دستوری و برچیدن قرعه‌کشی در اکثر قریب به اتفاق خودروها، تنها گوشه‌ای از اقدامات وزارت صمت دولت سیزدهم برای بهبود سریع وضعیت بازار خودرو طی یک سال اخیر بوده است.
تلاش برای تعیین تکلیف هزاران واحد معدنی
تعیین تکلیف پنج هزار واحد معدنی اقدام مهمی که فاطمی امین به دنبال محقق کردن است. در سایر حوزه نیز ازجمله معادن نیز شاهد این هستیم که وزارت صمت تعیین تکلیف پنج هزار واحد معدنی را در برنامه‌های خود قرار داده اقدام مهمی که خود نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بر آن اذعان کرده و اجرای آن موجب خواهد شد بخشی از نیاز ارزی کشور از طریق صادرات مواد معدنی تامین شود.
نمایندگانی ازجمله شهباز حسن‌پور نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر این مهم صحه گذاشته و در این رابطه پیش از این عنوان کرده بود که این روزها همچنین اقداماتی مثبت از سوی وزیر صمت و مجموعه معاونان این وزارتخانه آغاز شده و بعد از مدت‌ها معادن راکد و بلاتکلیف تعیین تکلیف می‌شوند.
بازگشت دو هزار کارخانه راکد به چرخه تولید
احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد که از گذشتگان به ارث مانده بود را از دیگر اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول یک سال گذشته می‌توان بیان کرد. به گفته علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به همت دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل در یک‌ سال گذشته احیا شده است.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که بر اساس آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد همچنین بازسازی و نوسازی آنها تامین شده است.
از سوی دیگر زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین طی یک سال گذشته نسبت به قبل ۲ برابر شده است.
دفاع فعالان بخش صنعت از عملکرد وزیر
محمد مقدم یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه نساجی قم با اشاره به عملکرد مثبت سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در رفع موانع توسعه صادرات گفت: در دوره وزارت فاطمی امین، روند توسعه صادرات صنعت نساجی، با سرعت و شتاب بیشتری نسبت به دوره‌های قبل، پیش می‌رود.
وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته است گفت: در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته است.
محمدعلی ذکریایی کوچکسرایی رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان مازندران استیضاح وزیر صمت را در شرایط کنونی به هیچ عنوان به صلاح کشور ندانست و آن را کاری اشتباهی عنوان کرد.
وی با اشاره به استیضاح وزیر صمت در روزهای آینده گفت: فاطمی امین اقداماتی به خصوص در حوزه خودرو انجام داده حال باید به وی اجازه داده شود که مابقی کارهایش را نیز انجام بدهد سوال ما این است که چرا چوب لای چرخ گذاشته می‌شود.
سید علی موسوی خورشیدی تولیدکننده و فعال اقتصادی نیز درباره عملکرد فاطمی امین در حوزه فولاد می‌گوید: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه فولاد شاهکار بوده و از مهم‌ترین نقاط مثبت وی می‌باشد.
وی اضافه کرد: در طول یک سال گذشته شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت فولاد در کشور بودیم که رسیدن به چنین نقطه مثبتی به دلیل مدیریت و عملکرد خوب فاطمی امین بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت شاهد افزایش قیمت فولاد نبودیم اظهار داشت: عملکرد وزیر صمت در این بخش موجب شد تا علاوه بر کاهش قیمت از تورم افسارگسیخته نیز جلوگیری شود.
رییس خانه صنعت و معدن استان مازندران نیز با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به هیچ وجه به صلاح نیست گفت: فاطمی امین برای حل مشکلات در بخش تولید و صنعت، برنامه دارد و به دنبال حل این مشکلات به صورت ساختاری است.
سید مجتبی رضوی افزود: بنده با این استیضاح با توجه به وضعیت کنونی کشور از نظر اقتصادی مختلف بوده این در حالی است که وزارتخانه‌ای که با تمام مسائل اقتصادی کشور درگیر می‌باشد را به یک متخصص دادند پس باید به وی اجازه کار کردن داده شود.
فرحمند پورعلی رییس خانه صنعت و معدن استان گیلان نیز با اشاره به استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح وزیر صمت که آشنایی خوبی با این وزارتخانه دارد کار درستی نیست و به نفع بخش صنعت و تولید نخواهد بود.
وی اضافه کرد: تجربه ثابت کرده استیضاح و اینکه فرد دیگری بر سرکار بیاید سبب اتلاف وقت و آسیب به این بخش می‌شود.
تغییر ساختار وزارت صمت
آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یکی دیگر از کارشناسان و سخن گویان بخش صنعت کشور است که درباره عملکرد وزیر صمت اظهارات قابل تاملی دارد. به گفته وی اقدام بزرگ فاطمی‌امین که دیده نشد و در حق وی اجحاف شده، تدوین چارت سازمانی وزارت صمت ۱۰ سال پس از ادغام دو وزارتخانه بود که در همه این سال‌ها مغفول مانده بود. در این ۱۰ سال شاهد «اتصال» دو وزارتخانه و نه «ادغام» بودیم و تشکیلات دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی فقط به هم چسبیده بود.
وی بیان‌داشت: فاطمی‌امین آنچه برای ادغام دو وزارتخانه نوشته شده بود را پس از ۱۰ سال اجرایی کرد که اقدام بزرگی بود و در راستای اجرایی کردن آن معاونت‌ها و اداره‌های کل جدید را شکل داد.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به موضوع خودرو به عنوان یکی از محورهای مدنظر استیضاح‌کنندگان اشاره کرد و به طرح این پرسش پرداخت که آیا وزارت صمت با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی و تداوم تحریم‌ها امکان کافی برای تولید خودرو داشته و انجام نداده است؟ یا ارز کافی در اختیار داشته که واردات خودرو به کشور صورت نگرفته است؟
وی یادآوری‌کرد: سیاست‌های کلان ارزی کشور در اختیار وزارت صمت نیست، بلکه توسط وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اول رییس‌جمهوری درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و انتقاد از وزیر صمت تحت این شرایط به معنای پاک کردن صورت مساله است.
خالقی با تاکید بر لزوم پرهیز نمایندگان از اقدام احساسی، تصریح‌کرد:‌ چرا می‌خواهیم به‌خاطر سیاست‌هایی که در حوزه‌ای دیگر اتفاق افتاده و وزارت صمت اختیاری برای آن نداشته است، وزیر این مجموعه را تنبیه کنیم؟
استیضاح نقطه مقابل ثبات
وی گفت: درخصوص وزارت صمت چند نکته مطرح شده که مهمترین آن مطرح شدن بحث تفکیک صنعت و معدن از بازرگانی است؛ این موضوع را مخاطره‌ای برای بخش تولیدی می‌بینیم و موجب نگرانی فعالان اقتصادی و صنعتی است.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ابراز امیدواری کرد: مجلس از این موضوع عدول کرده و بگذرد، زیرا موضوع ادغام دو وزارتخانه در سال‌های گذشته به‌منظور متمرکز شدن مسوولیت‌های تولید و تجارت در یک وزارتخانه و مقابله با سیاست‌های ضدتولیدی ناشی از واردات به کشور بود که توسط وزارت بازرگانی دنبال می‌شد و فضای متناقضی را به وجود آورده بود.
وی تاکید کرد: برای قضاوت عملکرد فاطمی‌امین آن‌هم با ساختار جدیدی که در این وزارتخانه پایه‌ریزی شده، بسیار زود است.
خالقی ادامه‌داد:‌ با توجه به فضای کنونی اقتصادی کشور، تورم موجود و تداوم فشار تحریم‌ها، همچنین حاشیه‌هایی که در یک ماه اخیر در فضای اجتماعی کشور رخ داده، نمایندگان مجلس با استیضاح وزیر صمت در حال تحمیل هزینه‌های جدیدی به جامعه و اقتصاد کشور هستند و با روی کار آمدن وزیر جدید نیز شاهد ابهام در فضای صنعت، معدن و تجارت کشور خواهیم بود.
وی اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما نیز به عنوان شهروند انتظار داریم که وزرا و مسوولان کشور بابت عملکردشان جواب پس بدهند، اما بحث آنجاست وقتی می‌خواهیم ایرادی را مطرح کنیم باید اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز مد نظر داشته باشیم.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: در این شرایط به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی نیازمندیم و معتقدم اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به نفع کشور نیست گفت: قوه مجریه در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار گرفته است و مجلس نباید پشت آن را خالی کند.
حسین جلالی افزود:مجلس باید از دولت حمایت کرده و با همراهی و همکاری قوه مجریه در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد.
عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی سیدرضا فاطمی امین را مدیری قدرتمند در حوزه صنعت، معدن و تجارت و از وزرای موفق کابینه خواند و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نباید با توجه به شرایط خاص کشور اقدام به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت کند؛ مجلس باید با دولت تعامل داشته باشد نه تقابل.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  تلاش می کنیم که امضاکنندگان استیضاح را منصرف کنیم، باید تلاش کنیم حتی اگر استیضاح صورت گرفت، فاطمی‌امین مجددا بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.
وی افزود: استیضاح در شرایط اقتصادی کنونی به صلاح کشور نیست، در شرایط مهم منطقه ای و بین المللی که نقشه جهان در حال تغییر است نباید وزارت صمت معطل بماند.استیضاح وزرا موجب می شود که سه تا چهار ماه یک وزارتخانه بدون وزیر اداره شود، برخی افراد نیز از فضای ایجاد شده سوء استفاده می کنند و این اشتباه بزرگی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.