تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 7:17
کد خبر : 135877

اسارت «آرش»؛ سکوت ما!؟

اسارت «آرش»؛ سکوت ما!؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:وزیر نفت کویت گفت اکتشاف و بهره برداری از میدان نفتی آرش را بدون این که منتظر ترسیم مرزها با ایران باشد، آغاز خواهد کرد.بهره برداری از میدان آرش بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران انجام می‌ شود.یک منبع در وزارت خارجه عربستان نیزمدعی شد که میدان گازی الدره(آرش) حق مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق حاکمیت کامل بر آن را دارند.مقامات جمهوری اسلامی هنوز اقدامی در این رابطه انجام نداده اند.

اسارت «آرش»؛ سکوت ما!؟

آرمان امروز -سرویس دیپلماسی: وزیر نفت کویت گفت که کشورش اکتشاف و بهره برداری از میدان نفتی آرش را بدون این که منتظر ترسیم مرزها با ایران باشد، آغاز خواهد کرد.

البراک در بیانیه‌ای گفت: بهره برداری از میدان آرش بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران انجام می‌ شود.

میدان گازی آرش (الدره) در شمال خلیج فارس واقع است. شرکت نفتی ژاپنی «ای، او، سی» این میدان را در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف کرد. انتظار می ‌رود این میدان بتواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

طبق مرز آبی مطرح شده از سوی ایران، حدود چهل درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش در آب‌ های ایران قرار دارد.

اگرچه کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره ‌برداری از آن است اما شرکت ملی نفت ایران نیز به منظور تعیین میزان ذخائر درجا، سال‌ها پیش اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی در این منطقه کرده است.

این میدان گازی برای دهه‌ها محل مناقشه ایران و کویت و عربستان بوده است.

پیش تر نیز وزیر امور خارجه کویت در جلسه پارلمان این کشور مدعی شد که منابع گازی میدان آرش، منابعی مشترک میان عربستان و کویت است ولاغیر.

وی گفت که وزارت خارجه کویت بیانیه بسیار روشن و واضحی در مورد میدان گازی آرش صادر کرد.

سالم الصباح افزود: موضع واضح کویت در مورد این میدان گازی را به حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کردم.

وزیر امور خارجه کویت خاطرنشان کرد که اولویت دولت این کشور پایان دادن به مساله ترسیم مرزها با ایران و عراق است.

وی تاکید کرد: طی ماه های گذشته سه نشست با طرف عراقی و یک نشست با طرف ایرانی داشتیم و دولت کویت در مساله دیدار با دو طرف و تداوم این دیدارها جدی است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش اظهار کرد: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیاتهای ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه های خارجه دو طرف برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره ‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با کلیه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی  ایران بوده است.

کنعانی در پایان تاکید کرد: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است و مسائل فیمابین در این چارچوب دنبال خواهد شد.

دقیقا همزمان با این صحبت های کنعانی بود که طرف کویتی یک بار دیگر تاکید کرد که هیچ صحبتی با ایران در این رابطه ندارند.

اخیرا محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.

این درحالی است که اکنون کویت و عربستان مدعی شدند منابع طبیعی میدان گازی الدره(آرش) تنها حق مشترک این دو کشور است و طرف دیگری در آن حق ندارد.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان نیز اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واس) مدعی شد که میدان گازی الدره(آرش) حق مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق حاکمیت کامل بر آن را دارند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز اقدامی در این رابطه انجام نداده اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.