تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 9:57
کد خبر : 140831

آیا اقتصاد ۲۱ جهانیم؟ / آرزوی بازگشت به ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی

آیا اقتصاد ۲۱ جهانیم؟ / آرزوی بازگشت به ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی

آرمان شرق-گروه اقتصاد:آمار صندوق بین المللی پول خنثی است و باید شاخص‌هایی چون فقر، نابرابری و تورم را در نظر گرفت. از سوی دیگر، ظرفیت های موجود تولید ناخالص ما بسیار فراتر از چیزی است که مطرح شده است. پیش از این تولید ناخالص ما ۵۰۰ میلیارد دلار بود که حدود نصف شده است. تحریم ها و بی تدبیری ها باعث شد ه تا ظرفیت‌های تولیدی ما تلف شوند. ما بسیار پتانسیل بالاتری داریم و نباید با چنین آمارهایی اقتصاد کشور را سنجید.

آیا اقتصاد ۲۱ جهانیم؟ / آرزوی بازگشت به ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی

مرتضی افقه  /  اقتصاددان

آرمان امروز : بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۶۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی در رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای جهان یک پله صعود کرد و در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفت.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، آمار منتشرشده توسط این موسسه مالی جهانی شامل میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۴ کشور جهان ازجمله ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به ۱۶۱۶ دلار رسیده که این رقم ۱۶۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش ثبت کرده است.

بر اساس رقم منتشرشده، ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی جایگاه بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان را کسب کرده است. اما سوال مهم درباره این آمار این است که آیا ما واقعا رتبه ۲۱ اقتصاد جهان هستیم؟ از نظر من این آمارها خیلی قابل پز دادن نیستند.

درآمد ملی ما عمدتا بر پایه فروش نفت است و از این نظر نیز در مقابسه با کشورهای نفت خیز منطقه عقب هستیم و قابلیت رقابت نداریم. درآمد نفتی ما نیز بیسیار متزلزل است. این آمار بر اساس تولید ناخالص ملی است و باید بر اساس شاخص توسعه جهانی رتبه اقتصادی کشور ایران را در نظر بگیریم.

بر اساس آخرین آمار ایران در رده ۷۶ شاخص توسعه انسانی در بین ۱۹۱ کشور قرار دارد. کشورهایی چون امارات، عربستان و ترکیه وضعیت بهتری نسبت به ما دارند.

آمارهای صندوق بین المللی پول خنثی است و باید شاخص‌هایی چون فقر، نابرابری و تورم را در نظر گرفت. از سوی دیگر، ظرفیت های موجود تولید ناخالص ما بسیار فراتر از چیزی است که مطرح شده است. پیش از این تولید ناخالص ما ۵۰۰ میلیارد دلار بود که حدود نصف شده است. تحریم ها و بی تدبیری ها باعث شد ه تا ظرفیت‌های تولیدی ما تلف شوند. ما بسیار پتانسیل بالاتری داریم و نباید با چنین آمارهایی اقتصاد کشور را سنجید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.