تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 23:43
کد خبر : 99015

قالیباف ضربه فنی شد!/هشدار محمد فاضلی: عواقب ریای سیستماتیک و مقدس‌نمایی

قالیباف ضربه فنی شد!/هشدار محمد فاضلی: عواقب ریای سیستماتیک و مقدس‌نمایی

آرمان شرق-گروه سیاست:قالیباف در هفته های اخیر بارها به دلیل انتقاد از دولت رئیسی یا ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی در صدر اخبار بوده است.اما، بمب خبری امروز درباره او را یک کاربر فضای مجازی منفجر با افشای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه منفجر کرد.«وقت آن است که این خرقه پشمینه» را بیندازند جایی که دست هیچ کسی به آن نرسد و همه شهروند عادی و پاسخ‌گو در برابر قانون و افکار عمومی باشند.هر چند که با سفر خانواده اش به ترکیه گویی قالیباف ضربه فنی شده و باید یک بار دیگر رویای فتح صندلی ریاست ریاست جمهوری را به فراموشی بسپارد. 

آرمان شرق-گروه سیاست:قالیباف در هفته های اخیر بارها به دلیل انتقاد از دولت رئیسی یا ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی در صدر اخبار بوده است. اما، بمب خبری امروز درباره او را یک کاربر فضای مجازی منفجر با افشای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه منفجر کرد.«وقت آن است که این خرقه پشمینه» را بیندازند جایی که دست هیچ کسی به آن نرسد و همه شهروند عادی و پاسخ‌گو در برابر قانون و افکار عمومی باشند. هر چند که با سفر خانواده اش به ترکیه گویی قالیباف ضربه فنی شده و باید یک بار دیگر رویای فتح صندلی ریاست ریاست جمهوری را به فراموشی بسپارد.

قالیباف ضربه فنی شد!/خطای نابخشودنی دختر و همسر قالیباف

در طول سال های اخیر، همواره محمد باقر قالیباف با حاشیه های مربوط به خانواده اش رو به رو بوده است؛ از مراسم عروسی دخترش گرفته تا فعالیت های اقتصادی پسرانش.
قالیباف ضربه فنی شد!/خطای نابخشودنی دختر و همسر قالیباف قالیباف در هفته های اخیر بارها به دلیل انتقاد از دولت رئیسی یا ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی در صدر اخبار بوده است. اما، بمب خبری امروز درباره او را یک کاربر فضای مجازی منفجر با افشای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه منفجر کرد.

در طول سال های اخیر، همواره محمد باقر قالیباف با حاشیه های مربوط به خانواده اش رو به رو بوده است؛ از مراسم عروسی دخترش گرفته تا فعالیت های اقتصادی پسرانش. حال اما، در روزهایی که زمزمه های کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴، دوباره داغ شده است، سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی در فضای رسانه ای بحث برانگیز شده است.

خطای نابخشودنی دختر و همسر قالیباف

قالیباف در هفته های اخیر بارها به دلیل انتقاد از دولت رئیسی یا ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی در صدر اخبار بود. اما، بمب خبری امروز درباره او را یک کاربر فضای مجازی منفجر کرد. آنجا که در رشته توئیتی با افشای سفر خانواده قالیباف به ترکیه نوشت:« چند تا از مسافران استانبول یک‌سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پروازهای ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده‌اند که امروز به‌خاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده‌اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین‌اند. ظاهرا خانواده آقای قالیباف⁩ بوده‌اند. همسر ایشان سرکارخانم زهرا مشیر را شناخته‌اند. یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس‌شان و یا دختر و دامادشان بوده‌اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده‌اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند. از بعدازظهر تا حالا برای مطمئن شدن با بچه‌های فرودگاه امام و هواپیمایی معراج ارتباط گرفتم و اطلاعات پرواز را درآوردم. اسم این سه نفر در لیست پرواز شماره ۴۸۰۴ ساعت ۱۳:۴۵ امروز معراج ‌از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام است: زهرا مشیر، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی (داماد)»

قالیباف ضربه فنی شد!/هشدار محمد فاضلی: عواقب ریای سیستماتیک و مقدس‌نمایی

ادعایی که به سرعت با واکنش خانواده قالیباف روبرو شد و الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس با انتشار پستی در اینستاگرام خود، ضمن تایید این سفر و با مضمون خطای نابخشودنی نوشت:« خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌‌. آن ها برای خرید سیسمونی نرفته بودند و ناراستی ها و بزرگ نمایی هایی در متن های منتشر شده وجود دارد اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می شود همه تهمت هایی که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحیح جلوه دهد. آنچه این خطا را نابخشودنی تر می کند آن است که به امید و اعتماد مردم ضربه می زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می کند. این رفتار حتما مخالف نظر و مشی و مرام پدرم است. آنان که می خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود ولی متاسفانه نادیده گرفته شد.»

پس لرزه های سفر خانواده قالیباف به ترکیه

پس از انتشار خبر سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه و تایید پسرش، موجی از انتقادات از قالیباف به راه افتاد. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به سفر جنجالی خانواده محمد باقر قالیباف به ترکیه نوشت: این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه نامناسب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، مناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی دهم. فقط نمی دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی ها حرف می زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده هزاری ها است.

مصطفی هاشمی طبا، رقیب انتخاباتی قالیباف در انتخابات ادوار گذشته هم در واکنش به انتشار خبر حضور خانواده قالیباف در کشور خارجی برای خرید سیسمونی گفت: هر کسی این اقدامات را انجام می‌دهد، کار خلاف کرده و اصلا کاری به این نداریم که حسن، حسین، پولدار و غیرپولدار انجام داده است، البته چنین اقدامی برای مسئولین بدتر است. به عبارت دیگر بسیار بد است که فردی برای خرید مایحتاج خود به خارج از کشور برود و خرید کند. بنده واقعا متاسفم که افراد چنین اقدامی را انجام می‌دهند.

در این میان، محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه ای قالیباف برای حمایت از رئیس مجلس، توئیتی نوشت: عجب جشنی گرفتند مخالفان قالیباف. بزرگنمایی که در تخصص شما است اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی نویسند. که حسین صداقت، فعال رسانه‌ای در پاسخ به او نوشت:« شما رفتار و گفتار فائزه هاشمی را به پای پدر ننوشتید؟»

با این حال، واکنش ها به سفر جنجالی قالیباف فقط محدود به این اظهارنظر ها نبود و برخی لیست اموال او را که در انتخابات ۹۶ رسانه ای شده بود دوباره منتشر کردند و برخی دیگر بخشی از ویدئوی انتخاباتی او را در یکی از مناظرات که در تخریب دولت روحانی گفته بود:« وزیر آموزش و پرورش (دولت روحانی) می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود، هرگز!»

قالیباف ضربه فنی شد!

اگر چه قالیباف، هم اکنون بر صندلی ریاست مجلس تکیه دارد اما، آرزوی دیرینه ی او برای رسیدن به سکانداری پاستور برای کسی پوشیده نیست. او که در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ همواره به دلیل حضور ابراهیم رئیسی در میدان رقابت ها، چشم بر آروزی خود بست، حال با کنار زدن رودربایستی خود با رئیس دولت و بیان انتقادات به زمزمه ها و گمانه زنی ها برای کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده دامن زده است. هر چند که با سفر خانواده اش به ترکیه گویی قالیباف توسط دخترش ضربه فنی شده و باید یک بار دیگر رویای فتح صندلی ریاست ریاست جمهوری را به فراموشی بسپارد.

واکنش به سفر خانواده قالیباف به ترکیه

هشدار محمد فاضلی :عواقب ریای سیستماتیک و مقدس‌نمایی

مسأله سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزاد به بمب خبری رسانه‌ای بدل شده است.

اگرچه رفتار نامتداولی نیست و بارها شنیده‌ایم که خانواده فلان آدم ثروتمند یا سلبریتی وسایل‌شان را از پاریس یا دبی تهیه می‌کنند، اما در سطح سیاسیون این رفتار به افتضاح سیاسی و بمب خبری تبدیل می‌شود. بگذارید عمیق‌تر و جامعه‌شناختی‌تر به مسأله نگاه کنیم.

مقامات سیاسی این کشور همگی انسان‌های معمولی هستند و در بند همه خواسته‌ها، تمنیات و شهواتی که آدم‌ها در طول تاریخ با آن‌ها دست به گریبان هستند و خواهند بود. همگی مثل بقیه آدم‌های معمولی به درجات متفاوتی اسیر پول، قدرت و شهوت هستند. همه همین گونه هستیم.

مقامات هم‌چنین مثل بقیه زاد و ولد می‌کنند، و هر قدر از عمر نظام سیاسی می‌گذرد، نسل‌های بعدی مقامات بیشتر شده و به همین نسبت هم متکثرتر، متفاوت‌تر از پدران‌شان و به تبعیت از فضای زمانه، بیشتر مدرن و همراه با مُدهای زمانه می‌شوند. پدران هم کمتر می‌توانند امیال، رفتار و بروزهای نسل‌های بعد خود را کنترل کنند.

این نسل‌های بعدی خواه با رانت و زد و بندهای متکی به قدرت سیاسی پدران یا به شیوه‌های سالم و برآمده از تلاش خود به ثروت رسیده باشند، میل دارند مثل بقیه ثروتمندان زندگی کنند. خواسته یا ناخواسته مجبورند سبک زندگی ادعاشده پدران را هم رعایت کنند. الگوهای مشخص حجاب، سخن گفتن و حضورهای اجتماعی و سیاسی‌شان تا اندازه‌ای تحت تأثیر همین ملاحظه است.

«برخی پدران» این نسل با سنگر گرفتن پشت عباراتی نظیر «کارگزاران خدوم نظام مقدس اسلامی»، «سرباز نظام»، «شیفته خدمت» و … همواره از پاسخ‌گویی و پذیرفتن قیدهای شفافیت سر باز زده‌اند. این افراد در کنار دیگر گروه‌های ذینفع از طرح، تصویب و اجرایی شدن اصلاحاتی در زمینه مالیات بر درآمد اشخاص (نظیر پی آی تی)، مدیریت تعارض منافع، شفافیت در قراردادها، افشای حقوق و درآمدهای کارگزاران و مقامات سیاسی طفره رفته یا جلوگیری کرده‌اند.

این «برخی پدران» هم‌زمان تأکیدات ایدئولوژیک نظام سیاسی را در شعار به حد اعلا تکرار کرده و با دست‌آویز قرار دادن آن‌ها در فرایندی از ریای_سیستماتیک منافع خود را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دنبال کرده‌اند. مقدس_نمایی و ریای_سیستماتیک به عنوان دو ابزار برای منفعت‌جویی و در همان حال کوبیدن رقبای اجتماعی، سیاسی و منتقدان هم به‌کار گرفته شده است.

مقدس_نمایی و ریای_سیستماتیک تا وقتی تکثر و بروز و ظهور نسل جدید «برخی پدران» آن‌ها را در معرض دید عمومی قرار نمی‌داد، و فضای مجازی دیده شدن ایشان در گوشه و کنار را به مسأله‌ای عمومی تبدیل نمی‌کرد، ابزار کارآمدی بود؛ اما حالا همه آن انباشته چند دهه‌ای مقدس_نمایی و ریای_سیستماتیک به پاشنه آشیل تبدیل شده است. هر بروز و ظهور سبک زندگی تجملی و ناسازگار با مدعیات «برخی پدران» افتضاح سیاسی-رسانه‌ای و اعتراض اجتماعی به بار می‌آورد.

نتیجه‌گیری

حافظ سروده بود «آتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت///حافظ این خرقه پشمینه بینداز و برو». وقت آن است که مقامات نیز خرقه پشمینه مقدس_نمایی خود و کارشان، و ریای_سیستماتیک به گفتار و کردار پیش چشم خلایق را رها کنند. این متاع در بازار جامعه مدرن – حتی با صیانت از فضای مجازی و شش قفله کردن اینترنت – هم خریداری ندارد.

چاره آن است که «که در خانه تزویر و ریا» بربندند، قواعد شفافیت حاکم بر زندگی اقتصادی مقامات سیاسی که در جهان مدرن رایج است پذیرفته شود، بزک و دوزک تقدس از چهره کارگزاران سیاسی و اجرایی زدوده شده و به‌واقع پذیرفته شود که آنان نیز چون بقیه خلایق مردمانی تخته‌بند قدرت، ثروت و شهوت‌ هستند که هیچ مزیتی بر بقیه شهروندان ندارند. لاجرم، شایستگی برای ذکر نصیحت اخلاقی و تعیین تکلیف برای خلق خدا هم ندارند. این یعنی تن دادن به برابری سیاسی و سطحی از شفافیت که تضمین کند مقامات به ثروت‌های نامشروع دست نمی‌یابند و در نتیجه خود و فرزندان‌شان می‌توانند آزادانه و مانند بقیه شهروندان از ثروت مشروع خود به هر شیوه که مایل‌اند و غیرقانونی نیست استفاده کنند.

اگر بساط ریای سیستماتیک و مقدس‌نمایی برچیده شود، همگان در هر سطحی از قدرت و ثروت به یکسان در برابر قانون پاسخ‌گو شوند، و اصلاحات معطوف به شفافیت عملی گردد، علاوه بر افزایش اعتماد عمومی، آن زندگی عادی که نسل جدید «برخی پدران» طالب آن هستند میسر می‌شود. خلاصه «وقت آن است که این خرقه پشمینه» را بیندازند جایی که دست هیچ کسی به آن نرسد و همه شهروند عادی و پاسخ‌گو در برابر قانون و افکار عمومی باشند./قرن نو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.