تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 23:17
کد خبر : 92483

۲ میلیون دلار صرفه جویی شرکت فولاد سنگان با تولید یش از ۲۰۰۰ ردیف قطعه یدکی مورد نیاز در داخل

۲ میلیون دلار صرفه جویی شرکت فولاد سنگان با تولید یش از ۲۰۰۰ ردیف قطعه یدکی مورد نیاز در داخل

آرمان شرق- گروه اقتصاد:شرکت فولاد سنگان با استفاده از دانش و توان سازندگان داخل کشور توانسته است تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ردیف از قطعات یدکی کارخانه های تولیدی خود را ساخت داخل و در این راستا بیش از ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نماید.

آرمان شرق- گروه اقتصاد:شرکت فولاد سنگان با استفاده از دانش و توان سازندگان داخل کشور توانسته است تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ردیف از قطعات یدکی کارخانه های تولیدی خود را ساخت داخل کرده و در این راستا بیش از ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کند.

فولاد سنگان هدفگذاری شرکت در سال ۱۴۰۰ را برای پایه استفاده از فناوری‌ های نوین در جهت پایداری تولید و ارتقا کیفی محصول، بهره‌وری کل منابع، اجرای طرح‌ های توسعه و متوازن‌ سازی ظرفیت‌ها، توسعه بومی‌ سازی و فن‌آوری بنا کرد و به موفقیتهای بسیاری در حوزه بومی سازی نیز دست یافت.

مهندس علی اکبر اکبری، مدیر بومی سازی فولاد سنگان دستاوردهای این شرکت در حوزه بومی سازی را ثمره اتکا به دانش داخلی، مدیریت صحیح و همچنین تعامل هدفمند با تامین کنندگان و شرکتهای دانش بنیان دانست.

وی تعامل گسترده با تامین کنندگان و شرکتهای دانش بنیان را اثربخش اعلام کرد و گفت: تحقق توامان دو آیتم استفاده از تجارب صنایع مشابه فولادی و شناسایی سازندگان توانمند داخلی در دیسیپلین های مختلف، مسلما منتج به کاهش وابستگی خطوط تولید فولادی کشور به قطعات و تجهیزات خارجی، کاهش خروج ارز از کشور و نهایتا افزایش میزان تولید و صادرات فولاد کشور خواهد شد.

اکبری در خصوص برگزاری نمایشگاه های تخصصی همچون نمایشگاه ملی فولاد با محوریت بومی سازی و تاثیرات آن بر پیشبرد اهداف شرکتها عنوان کرد: در حوزه اهداف توسعه ای شرکت فولاد سنگان، شناسایی و تبادل اطلاعات با شرکتهای پیشرو در حوزه بومی سازی که می توانند در آینده ای نزدیک جایگزینی برای شرکتهایی خارجی باشند موجب تسهیل در تصمیم گیری های کلان خواهد گردید. به واسطه نمایشگاه ملی فولاد ایران در حوزه تامین به خصوص قطعات یدکی و مصرفی، فرصتی ارزشمند برای افزایش دایره تجاری شرکت با شناسایی و مذاکرات برای آغاز تعاملات جدید در اختیار فولاد سنگان قرار دارد؛ علاوه بر این کسب نمودن اطلاعات و آگاهی از ایده ها و پیشنهادات تامین کنندگان و سازندگان توانمند داخلی در رابطه با محصولات و دستاوردهای جدید حوزه فولاد، گسترش دادن مبادلات و فراهم نمودن بستری برای عقد قرار داد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش دامنه تامین کنندگان، دسترسی پیدا نمودن به تحقیقات علمی و تکنولوژی بومی شده، آشنایی با آخرین دستاوردهای و انتخاب برترین آنها از جمله اهمیت و ضروریت های شناسایی شده در این نمایشگاه می باشد .

مدیر بومی سازی فولاد سنگان افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی با محوریت تخصصی بومی سازی و ساخت داخل، در حیطه هایی همچون شناسایی سازندگان توانمند داخلی در راستای اهداف جاری و سالیان آتی بومی سازی و همچنین هم اندیشی و هم افزایی با شرکت های مشابه فولادی جهت جلوگیری از دوباره کاری ها کمک شایانی به مجموعه فولاد سنگان در نمایشگاه های تهران و مشهد طی سالیان اخیر نموده است؛ برگزاری این نمایشگاه موجب رشد صنعت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می شود و امیدواریم اینگونه نمایشگاه های تخصصی بیشتر فعال شوند.

وی در راستای استفاده فولاد سنگان از فرصت های پیش آمده در این حوزه گفت: شرکت فولاد سنگان با استراتژی ابلاغ داخلی سفارش های تأمین و ساخت با فیلترهای پیش‌بینی شده جهت شناسایی و ارزیابی شرکت های توانمند، تا حد والایی سفارش گذاری خارجی کاهش داشته و جای خود را به استفاده از توان علمی و فنی شرکت های دانش بنیان و برجسته داخلی داده است.

اکبری به ثمره حضور فولاد سنگان در نمایشگاه ملی فولاد اشاره کرد و گفت: عقد دو تفاهم نامه در فاز پایانی جهت استفاده از دانش و تجهیزات مراکز زیر مجموعه وزارت دفاع و همچنین ساخت داخل یک آیتم پر مصرف و تحریمی برای اولین بار در ایران از ثمرات حضور فولاد سنگان در این نمایشگاه است.

وی افزود: شرکت فولاد سنگان با استفاده از دانش و توان سازندگان داخل کشور توانسته است تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ردیف از قطعات یدکی کارخانه های تولیدی خود را ساخت داخل و در این راستا بیش از ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نماید.

مدیر واحد بومی سازی فولاد سنگان در ادامه به چالش های فولاد سنگان در این بخش اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی اقتصاد ملّی و اِعمال تحریم های خارجی، شرایط ویژه ای را برای کشور ایجاد کرده است. نیاز به اکتساب فناوری های پیشرفته در حوزه های فولاد و صنایع وابسته، همواره افزایش یافته و ضرورت اتکّا به توانمندی های داخلی و بومی، خود را نشان می دهد. در طول سال های اخیر، پروژه های انتقال فناوری متعددی در کشور صورت گرفته است اما به نظر می رسد هدف اصلی از آن ها یعنی جذب، بومی سازی، ارتقای فناوری و رسیدن به نوآوری در تولید نمونه های جدید، چندان محقّق نشده است. بومی کردن فناوری به این معناست که بسیاری از فناوری ها اگرچه ریشه در جایی دیگر دارند، اما بعد از انتقال، جذب و تطبیق آن با وضعیت کشور گیرنده و احتمالا ایجاد تغییراتی در آن بومی می شوند. فناوری بومی و بومی کردن فناوری، هر دو نیاز به فعالیت های تحقیق و توسعه دارند. البته باید در نظر داشت که تحقیق و توسعه به تنهایی برای رسیدن به این امر زمان‌بر بوده و نمی‌تواند به عنوان یکی از روش‌های دریافت فناوری در همه شرکت‌ها موثر واقع شود، لذا بنگاه‌ها می‌توانند فناوری‌های مورد نیاز را از دارندگان آن‌ها دریافت کرده و بومی‌سازی نمایند. در این راستا از مطالعه و تحقیقات می‌توان برای توسعه و بهبود فناوری استفاده نموده و در زمان کمتری به مزیت‌های رقابتی مورد نظر دست یافت. برای دستیابی به این منظور باید مراحل این فرآیند شناسایی شود و با در نظر گرفتن عوامل موثر بر آن اقدامات اجرایی تعیین شود. از بین بردن موانع موجود و فراهم آوردن عامل ‌های اثر گذار می‌تواند میزان موفقیت بومی‌سازی را افزایش دهد. بزرگترین چالش های بومی سازی را می‌توان در دو حوزه ی زمان جهت بهره بردار (کارخانه تولیدی) و هزینه جهت سازنده با توجه به خاص بودن قطعات و دوره های تضمین در نظر گرفت. در این راستا فولاد سنگان با اتخاذ استراتژی های مناسب برای حمایت از سازندگان توانمند داخلی اشاره کرد که اقدامات موثری در این خصوص برداشته است. از نقاط قابل بهبود اساسی جهت بازدهی آیتم های مزبور، توجه بسیار بیشتر شرکت ها به سامانه مشترک بومی سازی و به روز جهت اشتراک گذاری مشخصات پروژه های موفق بومی سازی صنایع فولادی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.