تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 6:28
کد خبر : 91782

نشانه های توافق ظاهر شد/ آمریکا برخی تحریم های ایران را لغو کرد

نشانه های توافق ظاهر شد/ آمریکا برخی تحریم های ایران را لغو کرد

آرمان شرق-خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور برای تسهیل مذاکرات وین، تصمیم گرفته است برخی از معافیت‌ها تحریمی ایران را که دولت ترامپ لغو کرده بود، بازگرداند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت بایدن روز جمعه برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را که در زمان ترامپ لغو شده بود، بازگرداند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام برای تسهیل در روند مذاکرات وین است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.

دونالد ترامپ در مه ۲۰۲۰ به این معافیت‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایران پایان داده بود.

بنا بر اعلام یورونیوز، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه “تهدید به تحریم” علیه کشورها و شرکت‌های خارجی از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی را که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، لغو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها برای تسهیل گفت‌وگوها طراحی شده است که برای رسیدن به توافق در بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش فراهم خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا این اقدام را به کنگره نیز اطلاع داده است.

این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدام همچنین برای کمک به منافع منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این موضوع که این اقدام طبق یک تعهد یا به‌عنوان بخشی از توافق قبلی نیست، افزود آن‌ها همچنان بر همکاری با شرکا و متحدان برای مقابله با طیف گسترده‌ای از تهدیدات ایران متمرکز هستند./ایسنا

خبر مهم کره‌جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران/ کره اجازه آمریکا را گرفته است؟

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد معاون وزیر امور خارجه این کشور طی تماسی تلفنی با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برنامه سئول را برای میزبانی اولین نشست کاری با تهران درباره دارایی‌های مسدودشده آن توضیح داد.

منابع کره جنوبی خبر دادند سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود در ماه میلادی جاری (فوریه) برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

طبق گزارش شبکه «کِی‌بی‌اس وُرلد» کره جنوبی، وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد که «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی امروز خود با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برنامه سئول را برای میزبانی اولین گفت‌وگوی در سطح کاری با ایران در پی توافق ماه گذشته او با «علی باقری کنی» همتای ایرانی‌اش توضیح داد.

بر این اساس، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات کره جنوبی و ایران درباره تاریخ مشخص این نشست و همچنین سطح و تعداد نفرات هیأت‌ها در حال مذاکره هستند و این جلسه به احتمال زیاد برای اواسط فوریه (اواخر بهمن) برنامه‌ریزی شود. نحوه ارسال پول‌های مسدود شده ایران به تهران در صورت لغو تحریم‌های مرتبط، احتمالاً به عنوان دستور کار اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود.

چوی جونگ کان پیش‌تر در توییتی درباره گفت‌وگوی خود با رابرت مالی نوشت: با نماینده آمریکا در امور ایران درباره این که مذاکرات برای احیای برجام به کدام جهت پیش می‌رود صحبت کردم و در خصوص راه‌های هموار کردن اوضاع گفت‌وگو شد. وزارت خارجه کره جنوبی از سئول، از تلاش‌های دیپلماتیک باقری کنی (مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین)، انریکه مورا (نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات)، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه و سه کشور اروپایی در وین حمایت می‌کند.

بعد از دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و کره جنوبی در اتریش و گفت‌وگو درباره اموال بلوکه‌شده تهران در بانک‌های سئول، منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند مقام‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه فوریه جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات سئول گفتند که کارگروه‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند. منبع مذکور در ادامه صحبت‌هایش به یونهاپ توضیح داد: انتظار می‌رود که این کارگروه‌ها عمدتاً درباره جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت اعطای لغو تحریم‌ها از سوی ایالات متحده صحبت کنند. آن‌ها ممکن است در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز گفتگوهایی داشته باشند.

همچنین طبق گزارش رسانه‌های کره جنوبی، بانک مرکزی ایران نامه‌ای برای مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری ارسال و در آن درخواست کرده تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور را برگرداند و در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است./فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.