تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 17:38
کد خبر : 86388

چگونه موضوعات اجتماعی انحرافی، جایگزین مطالبات اقتصادی مردم می شوند؟

چگونه موضوعات اجتماعی انحرافی، جایگزین مطالبات اقتصادی مردم می شوند؟

آرمان شرق- بررسی سوابق تحصیلی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری در مجلس یازدهم و عضویت آنها در کمیسیون های داخلی ،نمایانگر تمرکز این جریان سیاسی بر موضوعات اجتماعی / فرهنگی و ارائه تفسیری اغلب، نادر از این موضوعات که در تقابل با مطالبات اکثریت جامعه و عرف ایرانی است. موضوعاتی که اگرچه اهمیت دارد اما درشیوه اجرا و نحوه قانون گذاری و ارائه طرح در صحن علنی مجلس، با ارائه راهکارهای سلبی و غیرمنطقی، نهاد مجلس را در برابر مردم قرار داده و انتقاد حداکثری افکارعمومی را به همراه داشته است.

چهار طرح بحث برانگیز در مجلس یازدهم از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شده است که افکارعمومی در برابر آن صف آرایی جدی داشته اند. طراحی و حمایت از این طرح ها از سوی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری منجر به وصول طرح هایی شده است که مخاطب آنها، جوانان و نوجوانان نسل سوم و چهارم انقلاب هستند.

انتقاد افکارعمومی با طرح های صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، جوانی جمعیت و تعالی خانواده،طرح حیوانات مضر و خطرناک، از آن رو است که این انگاره در ذهن مردم تقویت شده است که اقلیتی خاص در مجلس شورای اسلامی، به دنبال محدود کردن حقوق عامه مردم در داشتن آزادی های اجتماعی هستند. در وضعیتی که کشور با تحریم های بانکی و اقتصادی مواجه است و مردم زیر بار فشار مقاومت در برابر تحریم ها به سختی زندگی می کنند، افکارعمومی درگیر ارائه طرح هایی شده است که است بعضا معیشت آنها را نیز تحت تاثیر منفی قرار می دهد. دو طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف محدودیت کاربران در دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی و با شعار حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی، ایده محدودسازی شبکه های اجتماعی غیرایرانی را دنبال می کند که میلیون ها ایرانی در آن فعالیت اقتصادی داشته و امرارمعاش می کنند.

از سوی دیگر طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده، اگرچه با هدف برآوردن سیاست های کلی نظام و رهبری برای افزایش جمعیت ارائه شده است اما نتوانسته ابزارهای لازم برای رفع موانع اصلی فرزندآوری را مرتفع نماید. افکارعمومی معتقدند متغیرهای اقتصادی ، مهمترین عامل در کاهش رشد جمعیت است حال آنکه طراحان طرح تلاش کردند در آن بر محدودسازی روش های پیشگیری از بارداری یا سقط جنین تمرکز کنند. این در حالی است که اگرچه پیشنهاداتی برای حمایت از زوج های جوان برای فرزندآوری در این طرح آورده شده است اما کارشناسان و اساتید دانشگاه معتقدند حل مسئله پیری جمعیت و عدم تمایل جوانان برای فرزندآوری، به بهبود وضعیت اقتصاد و کسب و کار مردم وابسته است. در موردی دیگر نمایندگان مجلس با تصویب موادی از طرح حیوانات مضر و خطرناک، تلاش کردند با تغییر ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی در نگهداری حیوانات برخوردی سلبی داشته باشند و مجازات هایی را برای مقابله با آنچه در جامعه ایرانی در نگهداری از حیوانات به عرف تبدیل شده است، تغییر دهند.

کشاندن مجلس یازدهم به بیراهه

وقتی طرحی در مجلس ارائه می شود که واکنش افکارعمومی را به دنبال دارد، پای جبهه پایداری در میان طراحان و اتاق فکر حامیان این طرح ها پررنگ است. از موافقت سرسختانه مرتضی آقاتهرانی و رضا تقی پور با طرح های صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تا حمایت مجتبی ذوالنوری و ناصر موسوی لارگانی از طرح موسوم به صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک، مجلس را از اهداف اصلی خود و مطالبات مردم در زمینه رفع موانع تولید و بهبود وضعیت کسب و کار دور کرده است. چالش هایی که با ارائه طرح های فرعی و انحرافی، افکارعمومی را به مخالفت با خود بسیج می کند. اما جبهه پایداری برای مقابله با مخالفت افکارعمومی چه تاکتیکی به کار برد؟

استتار زیر تاکتیک اصل۸۵ قانون اساسی در مقابل انتقادات

اصل ۸۵ قانون اساسی می گوید «در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند, در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود.» نمایندگان جبهه پایداری برای عبور از سد انتقادات افکارعمومی با استفاده از اصل۸۵ قانون اساسی، تصویب طرح های چالش برانگیز را به کمیسیون های داخلی منتقل کردند. کمیسیون هایی که در آن، راه برای هدایت نظرات نمایندگان مجلس به سمت اهداف مورد نظر این جریان وجود دارد. موضوعی که هفته گذشته، میکروفونِ باز رضاتقی پور، عضو برجسته جبهه پایداری، رسوایی در کمیته بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی » را به بار آورد و نشان داد چگونه برخی نمایندگان درصدد آراء اعضای کمیسیون را مهندسی کنند.

طرح حیوانات مضر و خطرناک

بررسی سوابق تحصیلی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری در مجلس یازدهم و عضویت آنها در کمیسیون های داخلی ،نمایانگر تمرکز این جریان سیاسی بر موضوعات اجتماعی / فرهنگی و ارائه تفسیری اغلب، نادر از این موضوعات که در تقابل با مطالبات اکثریت جامعه و عرف ایرانی است. موضوعاتی که اگرچه اهمیت دارد اما درشیوه اجرا و نحوه قانون گذاری و ارائه طرح در صحن علنی مجلس، با ارائه راهکارهای سلبی و غیرمنطقی، نهاد مجلس را در برابر مردم قرار داده و انتقاد حداکثری افکارعمومی را به همراه داشته است. طرح های چالش برانگیزی که با استفاده از اصل۸۵ قانونی اساسی، نظرات نمایندگان مخالف و منتقد را محدودسازی می کند. اما مشخص نیست آیا نمایندگان مجلس، درون زمین طراحی شده اقلیت جبهه پایداری ایفای نقش خواهند داشت یا خواهند کوشید معیشت مردم را در اولویت طرح های آینده خود قرار دهند؟/خبرآنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.