تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 - 18:33
کد خبر : 79004

تبادل زندانیان ایران و آمریکا واقعیت دارد؟

تبادل زندانیان ایران و آمریکا واقعیت دارد؟

آرمان شرق- وزیر خارجه کشورمان، مذاکرات با مقامات آلمانی و انگلیسی را سازنده دانست و برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا آمادگی کرد.

وزیر خارجه کشورمان، مذاکرات با مقامات آلمانی و انگلیسی را سازنده دانست و برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا آمادگی کرد.

روزنامه همشهری نوشت: نیویورک همچنان محل رایزنی‌های برجامی است. وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدار با همتایان خود از سراسر جهان با وزیر خارجه انگلیس نیز دیدار کرد؛ دیداری که با توجه به اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها به‌نظر می‌رسد که پیام‌هایی در آن ردوبدل شود.

پس از این دیدارها اما حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی به روشنی گفت که ایران به‌زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد.

البته وزیر خارجه کشورمان از مواضع آمریکایی‌ها انتقاد کرد و گفت که آمریکایی‌ها هیچ اقدام عملی برای نشان‌دادن و ثابت‌کردن عزم‌شان به ملت و دولت جدید ایران نشان نداده‌اند و بدتر از همه این است که همزمان تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده‌اند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد که انباشت اقدامات علیه کشورمان از سوی آمریکا نشانه و سیگنال منفی به ایران است. با این حال به‌گفته وزیر خارجه، ایران پنجره دیپلماسی را باز می‌گذارد.

امیر عبداللهیان دیدارهایش با مقامات آلمانی و انگلیسی را نیز سازنده خواند. او در ادامه برنامه‌هایش با وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار می‌کند و اینها فقط بخشی از رایزنی‌ها و روزهای شلوغ دیپلمات‌های ایران در نیویورک است.

وزیر خارجه در سومین روز حضور خود در نیویورک با وزرای خارجه نیجریه، ایتالیا، دانمارک، قرقیزستان، صربستان، آذربایجان، ارمنستان، نیکاراگوئه و سنگاپور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امیر عبداللهیان در دیدار‌های جداگانه با رئیس مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل متحد، جامعه بین‌المللی را به اقدام در قبال یکجانبه‌گرایی فراخواند.

ایران مذاکرات را از سر می‌گیرد
وزیر خارجه در دیدار با همتای انگلیسی خود با اشاره به اینکه ایران در برجام، حرف‌ها و وعده‌های زیادی شنیده اما عملی ندیده است، گفت: متأسفانه انگلیس هم جزئی از این بی‌عملی بوده و این رویکرد باید تغییر کند.

به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دولت آمریکا با سکوت و همراهی اروپا، همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و همزمان ادعای بازگشت به برجام را دارد. این تناقض آشکاری است که به دقت توسط مردم ایران مشاهده می‌شود. برای دولت فعلی ایران معیار و سنجه، اقدام و عمل قابل اندازه‌گیری از سوی طرف‌های مقابل در برجام است و حرف ملاک نخواهد بود.

امیرعبداللهیان تأکید کرد که ضرورت دارد انگلیس توجه کند که عمل به تعهدات تنها راه بازسازی روابط است و تهران به هر گام مثبت و سازنده جواب متناسب می‌دهد.

در این نشست همچنین درخصوص موضوعات کنسولی ازجمله موضوع زندانیان دوتابعیتی بحث شد. در سوی دیگر الیزابت تراس با اشاره به توافق هسته‌ای، عنوان کرد که در موضوع برجام، هم‌اکنون موضوع اصلی توجه همه طرف‌ها به زمان آغاز فرایند گفت‌وگوهاست. وزیر خارجه انگلیس همچنین از جمهوری اسلامی ایران بابت تسهیل خروج اتباع باقی‌مانده انگلیسی در افغانستان، تشکر کرد.

بیانیه انگلیس و پاسخ ایران
پس از دیدار وزرای خارجه دو‌کشور اما پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای به نقل از الیزابت تراس، وزیر امور خارجه این کشور درباره نازنین زاغری زندانی دو‌تابعیتی انگلیسی-ایرانی مدعی شد: ما برای اطمینان‌یافتن از بازگشت او نزد خانواده‌اش، بی‌وقفه تلاش می‌کنیم. روز گذشته این موضوع را به وزیر امور خارجه ایران تأکید کردم و ما تا زمان بازگشت او به خانه بر این موضوع پافشاری خواهیم کرد.

این بیانیه واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را در پی داشت. سعید خطیب‌زاده در توییتی در این زمینه نوشت: توییت‌های آتشین -که در تضاد با لحن به‌کارگرفته شما در واقعیت است- شاید تیترهای خوبی بسازد اما شعار، هرگز نمی‌تواند پاسخ احکام قانونی باشد که از سوی دادگاه‌ها صادر شده‌اند. همانطور که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به صراحت گفت ، انگلیس باید رویکرد خود را تغییر دهد و این تغییر مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.

ایران؛ محور اصلی رایزنی‌های نیویورک
در کنار دیدار‌های دوجانبه امیر عبداللهیان و همتایانش، در دیدارهای مقامات دیگر کشورها ایران نیز از محورهای اصلی رایزنی‌ها بود. سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مطرح کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، طی دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوعات مختلفی ازجمله ایران، توافق هسته‌ای و مذاکرات وین گفت‌وگو کرده‌اند.

بورل همچنین تأکید کرد که همه توان خود را برای از سرگیری مذاکرات وین انجام می‌دهد و گفت که ایران به یک توافق برای تغییر وضعیت اقتصادی خود نیاز دارد. بورل با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز درباره توافق هسته‌ای و مذاکرات وین گفت‌وگو کرد.

سایمون کاوِنی، وزیر امور خارجه ایرلند نیز پس از دیدار با حسین امیر عبداللهیان مدعی شد که وزیر خارجه کشورمان «تمایلی بسیار واضح» برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در وین نشان داده است.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های پیش‌رو باید در انتظار چگونگی ادامه مذاکرات وین و مشخص‌شدن تاریخ دور هفتم آن بود. البته هنوز تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام نشده و مشخص نیست که دولت سیزدهم مذاکرات را از نقطه صفر آغاز می‌کند یا به چنددوره گفت‌وگوی انجام‌شده ادامه خواهد داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.