تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 - 7:48
کد خبر : 69394

شوک بزرگ!

شوک بزرگ!

ارمان شرق- هنوز برای قضاوت نهایی زود است. اما سیمای سیاست ایران بامداد امروز دگرگون شد. ایران امروز دیگر ایران دیروز نیست. خیلی چیز‌ها روشن شده است و تحولات سیاسی به نقطه عطفی بسیار بزرگ رسیده‌اند.

اعلام غیررسمی نامزد‌های تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از رد صلاحیت اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و ازهمه مهم‌تر علی لاریجانی حکایت دارد. سیمای سیاست ایران دگرگون شده است.

دیدارنیوز ـ در حالی که همگان در انتظار اعلام نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه بودند، شامگاه دوشنبه اعلام یک فهرست ۷ نفره از منابع مختلف فضای سیاسی کشور را در شوک فرو برد.

ابتدا زمزمه‌ها و شایعات از رد صلاحیت اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان آغاز شد.، در همین حین بود که خبر کناره‌گیری برخی نامزد‌های اصولگرا از راه رسید. حسین دهقان مهم‌ترین نامزدی بود که از انتخابات کناره‌گیری کرد. نام رستم قاسمی هم شنیده می‌شد هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری رسمی در این مورد منتشر نشده است. این امر نشانه آن بود که احتمالا فهرست نامزد‌های تایید صلاحیت شده قطعی شده است و این افراد با اطلاع از رد صلاحیت خود، از انتخابات کناره گرفته‌اند. روندی که در انتخابات قبلی هم سابقه داشت و به عنوان مثال کامران باقری لنکرانی در سال ۸۴ به همین شیوه از عرصه رقابت کنار رفته بود.

اما شوک اصلی هنوز در راه بود. با انتشار غیر رسمی فهرست ۷ نامزد تایید صلاحیت شده مشخص شد که نام علی لاریجانی هم در میان تایید صلاحیت شدگان نیست. فردی که سابقه وزارت ارشاد، ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما و ۱۲ سال ریاست مجلس را درکارنامه دارد و همواره از خودی‌ترین خودی‌های نظام تلقی می‌شده است.

کمپین لاریجانی البته که سعی کرد این خبر را تکذیب کند و خبر از حل مشکل لاریجانی از طریق رایزنی می‌رسید. با این حال خبرگزاری فارس سرانجام در خبری اعلام کرد که اسامی ۷ نامزد نهایی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال شده است. این ۷ نفر عبارت بودند از:
۱. سید ابراهیم رئیسی
۲. محسن رضایی
۳. محسن مهرعلیزاده
۴. سعید جلیلی
۵. علیرضا زاکانی
۶. عبدالناصر همتی
۷. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

این خبر خبرگزاری فارس نخست با عنوان شنیده خبرنگار این رسانه درج شد و سپس در تیتر یک سایت این رسانه قرار گرفت. با توجه به نزدیکی خبرگزاری فارس به نهاد‌های قدرتمند به نظر می‌رسد که این خبر قطعی باشد.

با این حال خبرگزاری ایسنا دقایقی بعد از قول یک مقام وزارت کشور ارسال هر نوع نامه‌ای از شورای نگهبان به وزارت کشور در این مورد را تکذیب کرد. تکذیبی که البته به نظر ضعیف می‌رسد.
چه چیزی در حال رخ دادن در انتخابات ۱۴۰۰ است؟

به نظر صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان توسط شورای نگهبان رد شده است. از سکوت ستاد‌های جهانگیری و پزشکیان می‌توان دریافت که این خبر از نظر آن‌ها قطعی است و تماس‌ها و اخبار غیررسمی دیدار هم از این امر حکایت دارد.

تا لحظه تنظیم این گزارش خبر جدیدی در این مورد منتشر نشده است و البته بازار شایعات داغ است.

رد صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب در انتخابات بسیار پر سابقه است. پیش از این حتی اکبر هاشمی رفسنجانی هم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. اما رد صلاحیت علی لاریجانی نشانه تحولاتی بسیار مهم در بلوک قدرت است. این به معنای آن است که نه فقط اصلاح‌طلبان که حتی جریان راست میانه هم از بلوک قدرت اخراج شده و دیگر حتی نقشی حاشیه‌ای بر عهده نخواهد داشت.

روشن است که راه ابراهیم رئیسی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری حالا بسیار هموارتر از قبل است. او البته حتی با حضور رقبا هم بالاترین شانس پیروزی را داشت، اما حالا پیروزی‌اش تقریبا مسجل است. این به معنای آن است که او نقشی بسیار مهم در بلوک قدرت دارد و جایگاه او با فرد دیگری قابل مقایسه نیست و در آینده ایران نقشی بسیار جدی بر عهده خواهد داشت.

هنوز برای قضاوت نهایی زود است. اما سیمای سیاست ایران بامداد امروز دگرگون شد. ایران امروز دیگر ایران دیروز نیست. خیلی چیز‌ها روشن شده است و تحولات سیاسی به نقطه عطفی بسیار بزرگ رسیده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.