• امروز : جمعه - ۸ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Friday - 30 September - 2022
1

۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

  • کد خبر : 112906
  • 29 شهریور 1401 - 7:35
۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اگر هزينه تمام‌شده هر پيامک به‌طور ميانگين ۲۰۰ريال باشد و بانک هم بخواهد از هر پيامک ۳۰۰ريال دريافت کند، پس چرا بايد به ازاي هر کدام مبلغ ۹۰۰ريال دريافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزي بانک‌ها بسته به ميزان عملکرد هر مشتري، اجازه دريافت بيش از ۳۰تومان به‌عنوان حق کارمزد پيامک ارسال شده جداي از هزينه پيامک دريافتي توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانک‌ها برخورد مي‌شود.

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اگر هزينه تمامشده هر پيامک بهطور ميانگين ۲۰۰ريال باشد و بانک هم بخواهد از هر پيامک ۳۰۰ريال دريافت کند، پس چرا بايد به ازاي هر کدام مبلغ ۹۰۰ريال دريافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزي بانکها بسته به ميزان عملکرد هر مشتري، اجازه دريافت بيش از ۳۰تومان بهعنوان حق کارمزد پيامک ارسال شده جداي از هزينه پيامک دريافتي توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانکها برخورد ميشود.

۶ هزار میلیارد تومان درآمد از پیامک های طلایی

آرمان امروز نوشت: چند روز قبل يکي از بانکهاي خصوصي با ارسال پيامکي براي مشتريان خود رسما اعلام کرد که از اين پس نرخ هر پيامکي که بابت تراکنش هاي آنها ارسال شود، ۹۰ تومان برايشان آب خواهد خورد. اين درحالي بود که نرخ ارسال بانک ها تا امروز به ۳۰ تومان بود.

در پيامک ارسالي از سوي اين بانک آمده است: «مشتري گرامي! از ابتداي سال۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزي و با تعرفه جديد اپراتورهاي تلفن همراه، کارمزد پيامک واريز و برداشت همه حسابهاي بانکي شما نزد اين بانک محاسبه و هر ۶ماه يکبار به ازاي هر پيامک ۹۰۰ريال اخذ خواهد شد.»

يک مقام بانک مرکزي با اشاره به افزايش تعرفه پيامک بانکها توسط اپراتورهاي مخابراتي در سال۱۴۰۱ تاکيد کرد: تعرفه ارسال پيامک ارسالي بانکها توسط اپراتورها بهطور ميانگين بهازاي هر پيامک حدود ۶۰تومان شده است و بانکها تنها اجازه دارند ۳۰تومان علاوهبر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشريان دريافت کنند و بهزودي شيوه جديد توسط بانکها به مشتريان اعلام خواهد شد.

وي اعلام کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزي اين اقدام صورت گرفته، زيرا در روش اخذ حق آبونمان سالانه، از هر مشتري يک مبلغ ثابت دريافت ميشود اما در روش جديد اين بانک، به جاي دريافت مبلغ ثابت حق آبونمان سالانه ۹۰۰ريال به ازاي هر پيامک محاسبه و هر ۶ماه يکبار کسر خواهد شد.

اين در حالي است که آخرين بخشنامه بانک مرکزي مربوط به کارمزد خدمات بانکي مربوط به آبان ماه سال ۹۹ بوده و اين بخشنامه همچنان قابل استناد است. طبق اين بخشنامه، مشتري ميتواند انتخاب کند که در ازاي دريافت خدمات پيامکي، مبلغ ثابت سالانه ۲۰هزار تومان يا به ازاي هر پيامک ۳۰تومان به اضافه هزينه تمام شده پيامک را پرداخت کند.

با اين حساب، اگر فرض کنيم که هر فرد در طول روز پنج تراکنش واريز يا برداشت انجام دهد، بايد در سال حدود ۱۶۵هزار تومان براي خدمات پيامکي پرداخت کند.

حالا اگر اين رقم را در آمار ۶ ميلياردي تراکنش هاي سال ۱۴۰۰ ضرب کنيم به رقمي حدود ۶ هزار ميليارد تومان مي رسيم که رقم قابل تاملي است.

در همين زمينه کارشناسان با ذکر اينکه چنين رويه هايي با توجه به سابقه دولت کنوني چيز عجيبي نيست مي گويند: اقدام بانکها براي تامين مالي منابع خود از جيب مردم موضوع جديدي نيست. دولت هم به تازگي با معيار عجيب تفکيک حسابهاي تجاري از شخصي، اقدام به اخذ ماليات و جبران کسري بودجه خود از اين مسير کرده بود. يک مقام مسئول در بانک مرکزي به همشهري ميگويد: بخشنامه سال۹۹ همچنان معتبر است و از آن تاريخ به بعد تغييري در تعرفه خدمات بانکي ايجاد نشده است اما بانکها به ۲شيوه ميتوانند با اخذ رضايت مشتري اقدام به اخذ کارمزد پيامک اطلاعرساني واريز يا برداشت وجه از حساب مشتريان کنند. او توضيح ميدهد: يک روش اعلام يک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتريان و دريافت مبلغ ۳۰۰ريال حداکثر به ازاي هر پيامک به اضافه هزينه تمامشده پيامک. به اين ترتيب بانک ميتواند با رضايت مشتريان بر سر يکي از اين ۲روش به توافق برسد و اجازه دريافت مبلغ بيشتر را نخواهد داشت.  اين مقام مسئول در پاسخ به اين پرسش که مبلغ ۹۰۰ريال به ازاي هر پيامک با توجه به تعرفه اپراتورهاي تلفن همراه زياد نيست؟ اعلام کرد: بستگي به تعداد کاراکترهايي است که در پيامکهاي ارسال شده استفاده ميشود و ممکن است از اين حيث هزينه تمامشده هر پيامک بيشتر باشد و البته آنچه بانک از مشتريان دريافت ميکند بستگي به کارکرد مشتري دارد.

يک پيامک و چند قيمت

نرخ ارسال هر پيامک بسته به اپراتور آن متفاوت است . به عنوان مثال شرکت ايرانسل هزينه ارسال پيامک به زبان فارسي به سيمکارتهاي دائمي را ۱۱٫۹تومان، به سيمکارتهاي اعتباري ۱۳٫۳تومان، به سيمکارت پيامرسانهاي دائمي را ۱۴تومان و سيمکارت پيامرسانهاي اعتباري را ۱۳٫۹تومان اعلام کرده است. شرکت همراه اول هم هزينه ارسال پيامک به زبان فارسي به سيمکارتهاي دائمي را ۸۹ و سيمکارتهاي اعتباري را ۱۰۶ريال اعلام کرده است. از سوي ديگر قانون بودجه۱۴۰۱ اپراتورهاي تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوهبر قيمت هر پيامک، مبلغ ۳۰ريال از استفادهکنندگان دريافت و به خزانه واريز کند تا صرف حمايت از حقوق معلولان و ساماندهي کودکان کار و خياباني و همچنين شبکه ملي اطلاعات شود. يک مقام بانک مرکزي با اشاره به افزايش تعرفه پيامک بانکها توسط اپراتورهاي مخابراتي در سال۱۴۰۱ تاکيد کرد: تعرفه ارسال پيامک ارسالي بانکها توسط اپراتورها بهطور ميانگين بهازاي هر پيامک حدود ۶۰تومان شده است و بانکها تنها اجازه دارند ۳۰تومان علاوهبر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشريان دريافت کنند و بهزودي شيوه جديد توسط بانکها به مشتريان اعلام خواهد شد.

پيش خبر يک افزايش !

آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا جمشيدي، دبير کانون بانکهاي خصوصي از افزايش هزينه سرويس پيامکي بانکها به ۲۰هزار تومان خبر داد و اعلام کرد هزينه سرويس پيامکي بانکهاي خصوصي براي شرکتها سالانه ۱۰۰هزار تومان تعيين شده است. همان زمان يکي از اختلافنظرهاي جدي بين بانکداران اين بود که آيا دريافت يک مبلغ ثابت از هر مشتري بابت پيامک عادلانه است يا نه؟

البته بخشنامه سال ۹۹بانک مرکزي تأکيد دارد که بانکها ميتوانند بهمنظور رقابت با يکديگر حداکثر تا ۳۰درصد و براي افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي، مستمريبگيران و مددجويان کميته امداد تا ۱۰۰درصد تخفيف درنظر بگيرند و به هر حال دريافت هرگونه وجه تحت عنوان کارمزد خدمات بانکي خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزي بدون اجازه اين بانک ممنوع است.

بدين ترتيب سوال مهم و اساسي اين خواهد بود که که اگر هزينه تمامشده هر پيامک بهطور ميانگين ۲۰۰ريال باشد و بانک هم بخواهد از هر پيامک ۳۰۰ريال دريافت کند، پس چرا بايد به ازاي هر کدام مبلغ ۹۰۰ريال دريافت کند؟ چرا که همانطور که گفته شد براساس اعلام بانک مرکزي بانکها بسته به ميزان عملکرد هر مشتري، اجازه دريافت بيش از ۳۰تومان بهعنوان حق کارمزد پيامک ارسال شده جداي از هزينه پيامک دريافتي توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانکها برخورد ميشود. سوالي که مطمينا در روزهاي آتي توجيهات بسياري را در مورد آن خواهيم شنيد!

لینک کوتاه : https://armanshargh.ir/?p=112906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.