تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 11:08
کد خبر : 104551

روز حساب برای دولت رئیسی فرارسیده است

روز حساب برای دولت رئیسی فرارسیده است

آرمان شرق : محمد مهاجری فعال مطبوعاتی گفت: معتقدم ۵ رئیس جمهور بالقوه را پیش پای آقای رئیسی ذبح کردند تا آقای رئیسی توانست رئیس جمهور شود، در چنین شرایطی آقای رئیسی یکسری شعارهای غیرعملیاتی را مطرح کرد.

نتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گرچه با پیروزی سیدابراهیم رئیسی به پایان رسید اما در سالگرد این انتخابات، منتقدان وعده های برزمین مانده او را یادآوری می کنند.

محمد مهاجری، درباره وعده های برزمین مانده سیدابراهیم رئیسی گفت: فرایند وعده دادن در انتخابات لزوما برای اجرا کردن نیست بلکه برای رأی آوردن است. همه کسانی که در ۴۳ سال اخیر نامزد انتخابات شدند وعده هایی دادند که بعضی قابل تحقق بودند و بعضی قابل تحقق نبودند.

وی افزود: بسیاری از وعده های آقای رئیسی به خاطر مشاوره های کارشناسانی بوده که در آن زمان به او مشورت می دادند، مثلا به او گفتند ساختن یک میلیون واحد مسکونی در سال یا ایجاد یک میلیون شغل در سال مشکل نیست. در واقع آنها روی کاغذ یکسری اطلاعات را برای آقای رئیسی نوشتند و او نیز آن مطالب را بیان کرد.

این فعال مطبوعاتی اظهار کرد: آقای رئیسی یک مدیر قضایی بود، نه یک مدیر اجرایی یا اقتصادی بنابراین به افرادی اعتماد کرد که برخی از آنها لزوما آدم های بدی نبودند و واقعا فکر می کردند برخی از این وعده ها قابل تحقق است. البته وقتی بررسی کنیم متوجه می شویم آن افراد نیز سابقه مدیریت اجرایی نداشتند و حتی کارشناس اجرایی نبودند اما امروز عضوی از کابینه دولت هستند.

وی با بیان اینکه خیلی از حرف های مشاوران آقای رئیسی اوتوپیایی بود، ادامه داد: آنها برای آقای رئیسی یک بهشتی را ترسیم کردند و آقای رئیسی نیز براساس حرف های آنها یکسری وعده هایی را در انتخابات ریاست جمهوری به مردم داد. آقای رئیسی باید از کارشناسان خبرتری جهت اخذ مشاوره استفاده می کرد تا بعد دچار چالش این وعده ها نشود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: نکته دیگر آن است که آقای رئیسی در یک فرایند انتخاباتی شرکت کرده بود که قبل از آن گمان نمی کرد ردصلاحیت های گسترده اتفاق بیفتد. معتقدم ۵ رئیس جمهور بالقوه را پیش پای آقای رئیسی ذبح کردند تا آقای رئیسی توانست رئیس جمهور شود، در چنین شرایطی آقای رئیسی یکسری شعارهای غیرعملیاتی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی هیچ شعار گفتمانی را مطرح نکرد، افزود: آقای رئیسی مثل آقای احمدی نژاد چون گفتمان ایجابی نداشت به گفتمان سلبی روی آورد که همان نقد دولت های قبل بود، به همین دلیل او ناگزیر شد یکسری حرف های کلی و روبنایی مثل برقراری عدالت و بهبود وضعیت اقتصادی بزند، مثلا گفت «دولت قبل نتوانست یک میلیون مسکن در سال بسازد اما من می توانم» یا از برنامه اقتصادی ۷ هزار صفحه ای سخن به میان آورد در حالیکه ۱۱ ماه گذشت و حتی ۷ صفحه از این برنامه نیز منتشر نشد.

مهاجری بیان کرد: یک سال از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذشت و روز حساب برای دولت آقای رئیسی فرارسیده است. جامعه ای که پای صندوق رأی حاضر می شود بعد از مدتی می خواهد نتایج تغییرات در فرایند اجرایی کشور را ببیند. آقای رئیسی با ۱۸ میلیون رأی رئیس جمهور شد آن هم در انتخاباتی که ۴۸ درصد مردم پای صندوق های رأی آمدند بنابراین قشر متوقع از آقای رئیسی خیلی گسترده نیستند.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی در ناکامی و عدم موفقیت دولتش خیلی نیازی به پاسخگویی ندارد، افزود: ۵۲ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند اصلا مطالبه ای از آقای رئیسی ندارند چون به شعارهای آقای رئیسی رأی ندادند که حالا از او توقع کنند. او در واقع تنها باید به همان ۱۸ میلیون نفری که به او رأی دادند جواب دهد که کسر بزرگی از آن ۱۸ میلیون نفر نیز آرای ایدئولوژیک دادند بنابراین تجربه نشان می دهد این قشر از جامعه که به مسائل ایدئولوژیک نگاه می کند، ضعف ها و کاستی ها را کوچک یا توجیه می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.