تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 15:03
کد خبر : 129914

پیش‌بینی دور دوم انتخابات ترکیه:احتمال مشروط پیروزی قلیچدار اوغلو

پیش‌بینی دور دوم انتخابات ترکیه:احتمال مشروط پیروزی قلیچدار اوغلو

آرمان شرق-گروه بین الملل:بحث اساسی به نظر من موازنه ای است که باید بین کمالیست ها و اسلام گرا ها برقرار شود. در بین کمالیست ها دو نفر اسلام گرا و از عوامل اردوغان هستند باید دید موازنه در سیاست ترکیه به چه شکلی است. نسل جدید ترکیه بیشتر به کمالیست ها گرایش دارند و بیشتر به دنبال آن ها هستند تا اسلام گراها.

پیش‌بینی دور دوم انتخابات ترکیه:احتمال مشروط پیروزی قلیچدار اوغلو

شفقنا آینده- یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه می گوید: اگر ۵ درصد آرا نامزد سوم به قلیچدار اوغلو اختصاص پیدا کند او می تواند برنده انتخابات باشد در غیر این صورت اردوغان برنده خواهد بود ولی اردوغان دیگر اردوغان قبلی نیست.

جمهوری ترکیه یک پنجم عمر خود را با اردوغان سپری کرده است

دکتر محسن جلیلوند در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که انتخابات ترکیه برگزار شد و به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم کشیده می شود. ارزیابی شما از روند انتخابات چیست؟ آیا نتیجه این انتخابات می تواند پیروزی رجب طیب اردوغان باشد؟ با انتخاب مجدد اردوغان منطقه چه تغییر و تحولی را شاهد خواهد بود؟ اظهار داشت: امسال صدمین سال تشکیل جمهوری ترکیه است. جمهوری ترکیه یک پنجم عمر خود را با اردوغان سپری کرده است. یعنی ۱۰ سال نخست وزیر بود و ۱۰ سال رییس جمهور بود. از این رو اردوغان در ترکیه جا افتاده است اما آخرین اخبار نشان می دهد که انتخابات به دور دوم کشیده می شود چون نسبت ۴۹ به ۴۵ است اما عدالت و توسعه مجلس را برده است.

اردوغان غیرقابل‌ پیش‌بینی بود

وی افزود: کمال قلیچدار اوغلو با ائتلافی که پشت او قرار دارد بیشتر به دنبال حرکتی جدید در سیاست خارجی ترکیه است. آن ها می خواهند دوباره به سمت غرب و نگاه به غرب حرکت کنند. قلیچدار اوغلو می خواهد مسائل خود را با غرب حل کند. آقای اردوغان از یک تئوری استفاده می کرد که نیکسون اسم آن را تئوری «مرد دیوانه» گذاشته بود یعنی رفتار پیش بینی نشده سران یک کشور، اردوغان چنین رفتاری داشت. در هفته دوم بعد از شروع بحران سوریه گفت که کاسه صبر ما لبریز شده و بشار اسد باید برود ولی امروز دوباره در صدد برقراری رابطه با او است. هواپیمای روسیه را می زد ولی بعد پیش پوتین می رفت و می گفت حالا ما زده ایم که زده ایم، ببخشید! اردوغان رفتاری پاندولی داشت و کاملا غیر قابل پیش بینی بود. وضعیت در سیاست خارجی ترکیه به همین صورت بود.

از زمانی که اردوغان در سیاست خارجی چالش هایی ایجاد کرد باعث شد سیاست ترکیه افت کند

اردوغان به شدت ارتش ترکیه را تضعیف کرد

وی با بیان اینکه چند سال اول دولت اردوغان بسیار خوب بود و اقتصاد ترکیه رشد کرد و به رشد دور قمی رسیده بود اظهار داشت: اوضاع ترکیه در آن سال ها بسیار خوب بود و مردم زندگی خوبی داشتند ولی از زمانی که اردوغان در سیاست خارجی چالش هایی ایجاد کرد باعث شد سیاست ترکیه افت کند. ترکیه عضو ناتو است ولی از روسیه اف ۴۰۰ می خرید و آمریکا این رفتار را بر نمی تابید. اردوغان به شدت ارتش ترکیه را تضعیف کرد. طبق قانون اساسی ارتش ترکیه پاسدار نظام لایک است درحالیکه او ارتش را تضعیف کرد. هرگز معلوم نشد که کودتایی که رخ داد ساختگی بود یا واقعی؟! همه این ها باعث شد اردوغان دچار عدم محبوبیت شود. درست است که لشگرکشی هایی خیابانی وجود دارد ولی در نهایت۴۹% نتیجه می دهد.

ائتلاف کمال قلیچدار اوغلو ائتلافی رنگارنگ است

سیاست پاندولی اردوغان امروز کارایی اش را از دست داده است

جلیلوند افزود: ائتلافی که پشت پرده وجود دارد، ائتلافی عجیب و غریب است. ائتلاف کمال قلیچدار اوغلو ائتلافی رنگارنگ است. مثلا دو نفر از نزدیکان آقای اردوغان مثل آقای داوود اوغلو که طراح سیاست خارجی اردوغان بود وارد این ائتلاف شده است. این افراد اسلام گرا هستند ولی از انواع و اقسام سکولار و لاییک هم بین آن ها پیدا می شود. این که این ائتلاف می خواهد کجا را بگیرد بحثی دیگر است. در سیاست خارجی و سیاست داخلی این مجموعه به کمالیست ها گرایش دارند یعنی هواداران آتاترک. اگر دقت کرده باشید روز آخر آقای اردوغان در ایاصوفیه نماز خواند و رقیب اش به مقبره آتاتورک رفت. ارتش ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو است این مساله در سیاست ترکیه به عنوان لنگر است که اردوغان این لنگر را از بین برد. از سویی برخی از کارمندان دولت و مردمان عادی را تحت عنوان اینکه طرفداران فتح الله گولن هستند و می خواهند خلاف کنند و ما را سرنگون کنند، سرکوب کرد. این سیاست پاندول مشکل اردوغان چه در سیاست داخلی و خارجی امروز کارایی اش را از دست داده است.

اگر ۵ درصد رای کاندیدای سوم به سبد قلیچدار اوغلو بریزد ایشان پیروز خواهد شد

مردم ترکیه غیر‌قابل پیش‌بینی هستند

ژرفای قدرت هنوز در دست نیروهای اردوغان است

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه آقای اردوغان نسبت به قلیچدار اوغلو رای بیشتری آورد. آیا این وضعیت در دور دوم هم ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: اگر ۵% رای کاندیدای سوم به سبد رای قلیچدار اوغلو واریز شود طبیعتا قلیچدار اوغلو پیروز خواهد شد. ولی مردم ترکیه غیر قابل پیش بینی هستند. به نظر من با توجه به اینکه مجلس در دست عدالت و توسعه است قلیچدار اوغلو در صورت پیروزی هم نمی تواند قانون را تغییر بدهد و باز به نظام پارلمانی برگردند باز هم حزب اردوغان اکثریت دارد. در این بیست سال اردوغان تمام آدم های خود را در ساختار نظام اداری و سیاسی چیده است یعنی ژرفای قدرت هنوز در دست نیروهای اردوغان است.

نقطه کانونی و محوری در سیاست ترکیه این است که چطور می خواهند نقش ارتش را بازتولید کنند

وی با اشاره به اینکه اگر آقای قلیچدار اوغلو هم بر سر کار بیاید چند سالی طول خواهد کشید که او در نظام سیاسی ترکیه جا بیفتد اظهار داشت: به نظر من نقطه کانونی و محوری در سیاست ترکیه این است که باید دید چطور می خواهند نقش ارتش را مجددا بازتولید کنند. آقای اردوغان با توجه به تضعیف ارتش آن ها را به سوریه و لیبی و … فرستاد و درگیرشان کرد تا باز اسلامی شوند ولی اگر قلیچدار اوغلو بر سر کار بیاید ارتش را به عنوان لنگر سیاست در ترکیه مطرح خواهد کرد. این وضعیت اگر چه به مزاق آمریکا خوش می آید ولی مورد پسند اروپا نخواهد بود.

بحث اساسی موازنه ای است که باید بین کمالیست ها و اسلام گراها برقرار شود

نسل جدید ترکیه بیشتر به کمالیست ها گرایش دارند

با هرنتیجه ای شاید اردوغانیسم همچنان در ترکیه باقی بماند

جلیلوند افزود: بحث اساسی به نظر من موازنه ای است که باید بین کمالیست ها و اسلام گرا ها برقرار شود. در بین کمالیست ها دو نفر اسلام گرا و از عوامل اردوغان هستند باید دید موازنه در سیاست ترکیه به چه شکلی است. نسل جدید ترکیه بیشتر به کمالیست ها گرایش دارند و بیشتر به دنبال آن ها هستند تا اسلام گراها.
ترکیه ۸۲۵ هزار کیلومتر وسعت دارد که ۸۰۰ هزار کیلومتر اش در آسیا و ۲۵ هزار کیلومتر اش در اروپا است. بیشتر تحلیلگران آن ۲۵ هزار کیلومتر را می بینند و آن ۸۰۰ هزار کیلومتر را که در آسیا است و اسلام گرا است دیده نمی شود. باید به این نقطه توجه کرد اردوغان در این منطقه نفوذ دارد. اگر ۵% آرا نامزد سوم به قلیچدار اوغلو اختصاص پیدا کند او می تواند برنده انتخابات باشد در غیر این صورت اردوغان برنده خواهد بود ولی اردوغان دیگر اردوغان قبلی نیست. اولا از نظر جسمی ضعیف و بیمار است. می توان گفت که از منظری اردوغان دیگر به پایان خط رسیده است اگر چه شاید اردوغانیسم همچنان در ترکیه باقی بماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.