تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 7:54
کد خبر : 148824

پشت پرده دیپلماسی بیمه ای ایران و آمریکا

پشت پرده دیپلماسی بیمه ای ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:بیمه‌نامه‌های ارائه شده توسط شرکت‌هایی مانند«آمریکن کلاب» یک عامل کلیدی در توانایی نفتکش‌ها برای جابجایی و حمل و نقل نفت کشورها است. از نظر دست‌اندرکاران این صنعت، بیمه‌نامه همچون یک «بلیت تجارتی» برای کشتی‌ها محسوب می‌شوند.

پشت پرده دیپلماسی بیمه ای ایران و آمریکا

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: شاید عجیب ترین خبر سال گذشته، گزارش منتشر شده در یک رسانه آمریکایی باشد. صادرات نفت ایران با بیمه آمریکا!

در این گزارش آمده است که نظارت‌های ضعیف دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده باعث شده تا نفت‌کش‌های شبح‌گونه بتوانند با برخورداری از پوشش بیمه آمریکایی همچنان به بدنه حاکمیتی در ایران کمک مالی برسانند.

این حجم از نفت صادراتی با استفاده از بیمه مسئولیت صادره از یک شرکت آمریکایی با ۲۷ نفتکش حمل شده است.

این بدان معناست که مقامات ایالات متحده می‌توانستند با یک توصیه‌نامه ساده به شرکت بیمه گر آمریکن کلاب، مستقر در نیویورک و درخواست لغو پوشش الزامی بیمه این تانکرها، به راحتی جلوی جابجایی این حجم از نفت را بگیرند.

این ۲۷ نفتکش تنها در سال ۲۰۲۳ توانسته‌اند محموله‌های نفتی را حداقل در ۵۹ سفر جابه‌جا کنند، چه بسا برخی از این نفت‌کش‌ها توانسته‌اند چندین بار این اقدام را انجام دهند.

این گزارش در ادامه آورده است که این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌های صوری هستند و عمر آن‌ها از بیشتر از حد متعارف است و از تاکتیکی به نام «رد گم کنی» برای مخفی کردن موقعیت مکانی واقعی خود استفاده می‌کنند، بدین صورت که در کشتی‌ها اطلاعات یک مسیر جعلی را برای پنهان کردن مکان واقعی خود مخابره می‌کنند.

نیویورک‌تایمز با انتقاد از عملکرد دولت آقای بایدن نوشت که مشخص نیست که واشنگتن چه کسی را مسئول اصلی شناسایی نفتکش‌های مشکوک می‌داند.  روزنامه نیویورک‌تایمز برای شناسایی محموله‌های نفت ایران توانست با استفاده از داده‌های دریایی و تصاویر ماهواره‌ای، مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به هزاران نفتکش و محل استقرار آن‌ها را جمع‌آوری کند.

از این بین، داده‌های مربوط به کشتی‌هایی که سیر آن‌ها نامنظم بود با اطلاعات ارائه شده توسط  یکی از بنیانگذاران وبسایت ردیابی تانکرها به نام «سمیر مدنی» مورد بازنگری قرار گرفت.

در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۴، چند هفته پس از اینکه در جلسه استماع کنگره آمریکا با موضوع «محدود کردن درآمد دولت سرکش» به نام شرکت بیمه گر «آمریکن کلاب» اشاره شد، پوشش بیمه‌ای بسیاری از نفتکش‌های شناسایی شده توسط نیویورک‌تایمز نیز به طور ناگهانی منقضی می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد پنج کشتی هنوز زیر پوشش بیمه‌ای این شرکت قرار دارند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در پاسخ به یافته‌های این روزنامه در بیانیه‌ای گفت که این وزارتخانه در ماه جاری میلادی علیه یک شرکت پوششی در هنگ‌کنگ که از سپاه پاسداران ایران حمایت مالی کرده، اقداماتی را انجام داده است.

بیمه‌نامه‌های ارائه شده توسط شرکت‌هایی مانند«آمریکن کلاب» یک عامل کلیدی در توانایی نفتکش‌ها برای جابجایی و حمل و نقل نفت کشورها است. از نظر دست‌اندرکاران این صنعت، بیمه‌نامه همچون یک «بلیت تجارتی» برای کشتی‌ها محسوب می‌شوند.

دانیل تادروس، مدیر عامل آمریکن کلاب گفت: «برای ما غیرممکن است که روزانه دقیقاً بدانیم هر کشتی چه می‌کند، کجا می‌رود، چه چیزی حمل می‌کند، صاحبان آن چه کسانی هستند. در نتیجه دولت‌ها توانایی، نیروی انسانی و منابع بسیار بیشتری برای دنبال کردن این قبیل مسائل را دارند.»

هیچ منبع رسمی درباره میزان نفتی که از ایران خارج می شود وجود ندارد؛ اما بر اساس برآوردهای شرکت Kpler، میزان نفت حمل شده توسط این نفتکش‌ها تقریباً معادل ۹ درصد از صادرات نفت ایران در آن دوره را شامل می‌شده است. مقصد بسیاری از این نفتکش‌ها نیز در نهایت به چین ختم شده‌اند.

همچنین با احتساب پایین ترین قیمت اعلامی نفت ایران در سال ۲۰۲۳، این نفتکش‌ها دست‌کم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نفت خام حمل کرده بودند. در برخی موارد، این تانکرها از شیوه انتقال کشتی به کشتی استفاده می‌کردند و محموله خود را با کالای دیگری در دریا مبادله می‌کردند. این عمل رایج است و می‌توان از آن برای پنهان کردن منشاء محموله‌ها استفاده کرد. با این توضیح که اغلب جابه‌جایی‌های کشتی به کشتی در نزدیکی آب‌های ایران رخ می داد.

تایمز همچنین متوجه شد که برخی از خدمه این نفتکش‌ها ظاهر فیزیکی کشتی‌های خود را تغییر می‌دهند. در یکی از کشتی‌های رد گم‌کننده، یک برزنت قرمز بر روی عرشه سبز کشیده شد تا خود را از ماهواره‌ها پنهان کند.

حتی با وجود اینکه نفتکش‌ها از تاکتیک‌های فریبنده استفاده می‌کردند، رد گم‌کنی آن‌ها دارای الگوهای قابل شناسایی بود. نیویورک‌تایمز در گزارش خود ذکر می‌کند که بسیاری از این کشتی‌ها وانمود می‌کردند که روزها در عمان یا در خلیج فارس لنگر انداخته‌اند، در حالی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که آنها آنجا نبودند. حتی برخی از کشتی‌ها سیگنال‌هایی را پخش می‌کردند که آن‌ها را در خشکی نشان می‌داد و با سرعت بالا حرکت می‌کردند که این امر به لحاظ فیزیکی غیرممکن است. برخی از این نفتکش‌ها سابقه تحویل نفت از سایر کشورهای تحت تحریم آمریکا را نیز داشتند. هشت فروند از این کشتی‌ها قبل از اینکه بخواهند نفت ایران را جا به جا کنند، با استفاده از تاکتیک رد گم‌کنی در کار حمل نفت تحریمی ونزوئلا نیز بوده‌اند. مشخص نیست که این کشتی‌ها در آن زمان نیز تحت پوشش بیمه آمریکن کلاب بودند یا خیر.

نقش آمریکن کلاب در بیمه کردن این ۲۷ نفتکش می تواند این شرکت را در معرض نقض تحریم‌ها قرار دهد. موضوعی که آقای تادروس با آن مخالفت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.