تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 1:29
کد خبر : 147304

پرسپولیس در آستانه انتخابی سرنوشت ساز/ سرمربی امروز معرفی می شود؟

پرسپولیس در آستانه انتخابی سرنوشت ساز/ سرمربی امروز معرفی می شود؟

آرمان شرق-گروه ورزش:آیا درویش و مدیران پرسپولیس به تمامی جوانب این انتخاب خود فکر خواهند کرد یا تنها به واسطه فشار وارده بابت نداشتن سرمربی و فرصت کم، به دم دستی‌ترین و البته مربی‌ای که شرایط منطقه‌ای و مالی را بپذیرد، رای خواهند داد. آنها البته شاید بهتر باشد یک بار دیگر سرنوشت مدیرانی که با انتخاب اشتباه خود در انتقال مربی و بازیکن خارجی، بار سنگینی روی دوش این باشگاه در سال‌های بعدی قرار داده بودند، نگاه بیندازند و با تفکر و برنامه بهتری به دنبال مرد اول نیمکت سرخ‌ها باشند.

پرسپولیس در آستانه انتخابی سرنوشت ساز/ سرمربی امروز معرفی می شود؟

درویش سیم اشتباه بمب را نباید قطع کند!

به گزارش “ورزش سه”، می‌خواهیم از جهت دیگری به ماجرای جدایی یحیی‌ گل‌محمدی نگاه کنیم؛ منتقدان این مربی  فارغ از جام‌های کسب شده، به نوع بازی و برخی مسائل دیگر تیم تحت هدایت یحیی نقد داشتند و جدایی این مربی را یک اتفاق روشن تصور می‌کردند. خصوصا اینکه ساعت‌شمار پایان قرارداد برانکو ایوانکوویچ با عمان نیز به حرکت درآمده بود و پیش‌بینی می‌کردند با پایان کار عمان در جام ملت‌ها او خیلی زود به پیشنهاد سرخ‌ها برای بازگشت پاسخ مثبت می‌دهد.

یحیی گل محمدی استعفا داد و طبق آنچه که گفته بود با توجه به فرصت ۴۰ روزه تا شروع دوبار لیگ از لحظه پایان همکاری‌اش، مدیران پرسپولیس فرصت داشتند ضمن انتخاب سرمربی جدید، جذب بازیکن و فراهم کردن شرایط اردویی و آماده سازی، از این فرصت بهترین بهره را ببرند.

روزها اما یکی پس از دیگری می‌گذرد و آنها ضمن ناکامی برای راضی کردن برانکو ایوانکوویچ برای بازگشت، گزینه‌هایی نیز مطرح کردند که خیلی زود با موضع تند هواداری مواجه شده‌است. فضای مجازی از لحظه افشای سه گزینه نهایی سرمربیگری این تیم، خیلی حرفه‌ای با اشاره به نقاط ضعف و قدرت مربیان مطرح شده، آنها را در حد جاه طلبی خود نمی‌دانند.

این در حالی بود که از لحظه استعفا و قطع همکاری یحیی گل محمدی، هشتگ “یا برانکو یا بهتر از برانکو” ترند هواداری پرسپولیس بود. اما اکنون آنها که برانکو را از دست رفته می‌بینند، هیچ کدام از سه گزینه مطرح شده برای نیمکت این تیم (دی‌بیازی، پسیرو و ولادیمیر پتکوویچ را در حدی که بتوانند جاه طلبی مدنظر آنها را به نتیجه برسانند نمی‌دانند.

نکته جالب توجه شاید این باشد که مدیران پرسپولیس به نظر می‌رسد برای انتخاب سه گزینه نهایی خود تنها شرایط مالی را در نظر گرفته باشند. نام‌ها شاید بزرگ و به واسطه اروپایی بودن‌شان جذاب محسوب شوند اما نگاهی به کارنامه آنها نشان می‌دهد که آنها شاید فاکتور جاه طلبی و قهرمانی را نداشته باشند و بیشترین چالش آنها به همراه تیم‌های سابق‌شان نجات از منطقه سقوط باشند. در کارنامه همگی آنها نیز “اخراج” و “برکناری” یکی از اتفاقات تکراری محسوب می‌شود. موضوعی که فاکتور دیگری علیه آنها شکل می‌دهد که نتوانند به صورت قاطع به این انتخاب و البته گزینش نگاه مثبتی داشته و از هم اکنون بحث انتخاب اشتباه مدیران این تیم داغ شده است.

هرچند البته شاید نتوان آنها را در دوران مربیگری کاملا شکست خورده اعلام کرد و در دوره مربیگری‌شان موفقیت‌های مقطعی نیز قابل مشاهده است، اما آن ویژگی اصلی که “مربی پیروز” باشد را نمی‌شود به عنوان برچسب جلوی نام‌شان قرار داد. ویژگی خاصی که مولفه اصلی انتخاب برای هر تیمی خصوصا تیم‌های مدعی در هر رده‌ای محسوب می‌شود.

همین مسئله عاملی شده تا طی ساعات اخیر و همزمان با افشای نام “گزینه‌های مدنظر مدیران پرسپولیس” فضای مجازی کاملا علیه تصمیم آنها قرار گرفته و با اشاره به کارنامه هرچند پربار به واسطه حضور در فوتبال اروپا، اما با تماشای هر بار قطع همکاری به دلیل “اخراج” موضع تندی را اتخاذ کرده و با اشاره به هشتگ معروف خود بعد از قطع همکاری با یحیی گل محمدی “یا برانکو یا بهتر و موفق‌تر از او” خواهان تجدید نظر مدیران تیم شوند.

1980916

مسلما مدیران باشگاه پرسپولیس که در برابر خواسته به حق هواداران این تیم که اولویت‌شان انتخاب سرمربی خارجی برای تغییر دیدگاه فنی و موفقیت بیشتر، در این مسیر گام برداشته‌اند و تمام بررسی‌های خود را روی این اصل قرار داده بودند، اکنون نیز با وسواس بیشتری باید به دنبال انتخاب خود باشند. انتخابی که شاید با یک تماس اشتباه و توافق، سرنوشت چندین ساله این تیم و هواداران میلیونی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا درویش و مدیران پرسپولیس به تمامی جوانب این انتخاب خود فکر خواهند کرد یا تنها به واسطه فشار وارده بابت نداشتن سرمربی و فرصت کم، به دم دستی‌ترین و البته مربی‌ای که شرایط منطقه‌ای و مالی را بپذیرد، رای خواهند داد. آنها البته شاید بهتر باشد یک بار دیگر سرنوشت مدیرانی که با انتخاب اشتباه خود در انتقال مربی و بازیکن خارجی، بار سنگینی روی دوش این باشگاه در سال‌های بعدی قرار داده بودند، نگاه بیندازند و با تفکر و برنامه بهتری به دنبال مرد اول نیمکت سرخ‌ها باشند.

سرمربی سرخ‌ها فردا مشخص می‌شود

باشگاه پرسپولیس روی دو نام در نهایت برای نیمکت این تیم به اجماع رسیده و به زودی قرار است سرمربی بعدی خود را معرفی کند.

جانی دی بیازی یا ژوزه: پرسپولیس بلیت اوکی می‌کند!

به گزارش “ورزش سه”، بعد از ناکامی در انتقال و توافق برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس، رضا درویش و دیگر مدیران این تیم به لیست قبلی خود رجوع کردند و در نهایت با جمع‌بندی در این خصوص روی دو نام به توافق نهایی برای پیش بردن مذاکرات رسیدند؛ جانی دی بیازی و ژوزه پسیرو.

دو مربی ایتالیایی و پرتغالی گزینه نهایی نیمکت این تیم بعد از یحیی گل‌محمدی خواهند بود و این در حالی است که پیش از این مدیران باشگاه از بررسی ۱۰ گزینه خارجی خبر داده بودند.

ژوزه پسیرو با کارنامه پربار اما اخراج‌های متوالی
گزینه اول ژوزه پسیرو است؛ مربی ۶۳ ساله اهل پرتغال که سابقه هدایت عربستان نیز در کارنامه او دیده می‌شود. یکی از نکات جالب توجه دوران کاری او را می‌توان به همکاری با کارلوس کی‌روش در رئال مادرید معرفی کرد. او البته نایب قهرمانی جام یوفا را نیز در کارنامه خود به‌عنوان سرمربی دارد.

اولین حضور پسیرو در قاره آسیا با هدایت تیم ملی عربستان و جانشینی ناصر الجوهری همراه بود. او در اولین بازی روی نیمکت این تیم برابر ایران قرار گرفت و به برتری ۲-۱ دست یافت. با این حال حضور او در عربستان نیز چندان طولانی‌مدت نبود و بعد از شکست برابر سوریه، حکم اخراج او که چندان با آن بیگانه نیست و بارها در دوران مربیگری‌اش تجربه کرده، صادر شد.

1980918

او بار دیگر به براگا بازگشت و در ادامه چالش‌های سرمربیگری‌اش در روی نیمکت تیم‌های الوحده، الشارجه و الاهلی مصر نیز قرار گرفت. ونزوئلا دیگر تیمی بود که او هدایت آن را عهده‌دار شد و در اولین گام نیز مقابل کلمبیا و شاگردان کارلوس کی‌روش قرار گرفت. او البته به دلیل عدم پرداخت مطالباتش بعد از یک سال، از این تیم استعفا کرد و تصمیم به حضور روی نیمکت نیجریه گرفت. او اکنون بعد از یک سال دوری از فوتبال و سرمربیگری به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نیمکت پرسپولیس معرفی شده است.

جانی دی بیازی؛ ایتالیایی که نزدیک نیمکت ایران شده بود
دیگر گزینه اصلی نیمکت پرسپولیس، جیانی دی بیازی است. مربی ایتالیایی که دوران فوتبالی قابل توجهی با حضور در تیم آث میلان، برشیا، پالرمو، تروسیو و… را به نام خود کرد و البته خیلی زود از دنیای بازی خداحافظی کرد.

کوچنزا، اسپال، برشا، تورینو، اودینزه از جمله باشگاه‌هایی در ایتالیایی هستند که به دی‌بیازی اعتماد کردند، اما نتوانست آنچنان که باید جواب اعتماد آنها را بدهد. یکی از مهم‌ترین دوران کاری دی بیازی به زمان حضورش در مودنا باز می‌گردد. او هدایت این تیم را از سری C و هفته دوازدهم فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ در دست گرفت و در سال اول با این تیم رتبه دوازدهم را به دست آورد. در فصل بعدی او با غلبه بر پالرمو در فینال این مسابقات توانست مودنا را راهی سری B کند و در نهایت با کسب جایگاه دوم فصل ۰۲-۲۰۰۱ با تیمش به سری A رسید.

1980917

دی‌بیازی در دوران هدایت ملی، سرمربی آلبانی بود که برتری مقابل تیم ملی ایران و فرانسه در کارنامه او دیده می‌شود. اما در نهایت بعد از ناکامی با این تیم و کسب نتایج ضعیف در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ برکنار شد. بعد از آن راهی اسپانیا شد تا هدایت آلاوز را عهده‌دار شود و بعد از حضور در رده بیستم با کسب ۳ برد و ۶ باخت، از سمت خود کنار رفت و نزدیک به ۳ سال خانه‌نشین شد! او البته گزینه نیمکت تیم ملی ایران نیز محسوب می‌شد که گفته می‌شود به توافق در این زمینه دست نیافت.

و ناگهان گزینه سوم
این در حالیست که البته باشگاه پرسپولیس گزینه سوم خود را نیز در آب نمک خوابانده است تا در صورتی‌که به هر دلیلی در روند مذاکره با این دو مربی به نتیجه دلخواه دست نیافت، سراغ او برود؛ ولادیمیر پتکوویچ گزینه آلترناتیو سرخ‌ها خواهد بود. مربی ۶۰ ساله اهل بوسنی–سوئیس که آخرین دوره مربیگری‌اش در بوردو فرانسه بود. او همچنین هدایت تیم ملی سوئیس و لازیو ایتالیا را نیز در کارنامه دارد و از این حیث مربی کارنامه‌داری محسوب می‌شود و مشخص نیست چرا در بین گزینه‌های آلترناتیو قرار گرفته است.

1980919

در نهایت قرار است طی کمتر از ۴۸ ساعت آتی گزینه قطعی نیمکت پرسپولیس معرفی و مذاکرات نهایی در این زمینه دنبال شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.