تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 8:14
کد خبر : 147134

هنگ کنگ حریف دوم ایران در جام ملت‌ها

هنگ کنگ حریف دوم ایران در جام ملت‌ها

آرمان شرق-گروه ورزش:جمعه شب ۲۹ دی ماه از ساعت ۲۱ به وقت تهران تیم ملی کشورمان در دومین دیدار خود در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در قطر به میدان خواهد رفت. دیداری که می‌تواند تکلیف صعود ما به مرحله بعد را مشخص کند و از این بابت بسیار مهم است. همه ما نگران مصدومان هستیم و این دیدار می‌تواند خیالمان را راحت کند، اینکه مصدومان همان طور که پزشک تیم ملی گفته به بازی می‌رسند تا تیم برای مراحل بعدی و رقابت با مدعیان اصلی هماهنگ‌تر شود.

هنگ کنگ حریف دوم ایران در جام ملت‌ها

حریف دوم ایران در جام ملت‌ها را بیشتر بشناسید

تیم ملی کشورمان در دور دوم مسابقات گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل هنگ کنگ صف‌آرایی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جمعه شب ۲۹ دی ماه از ساعت ۲۱ به وقت تهران تیم ملی کشورمان در دومین دیدار خود در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در قطر به میدان خواهد رفت. دیداری که می‌تواند تکلیف صعود ما به مرحله بعد را مشخص کند و از این بابت بسیار مهم است. همه ما نگران مصدومان هستیم و این دیدار می‌تواند خیالمان را راحت کند، اینکه مصدومان همان طور که پزشک تیم ملی گفته به بازی می‌رسند تا تیم برای مراحل بعدی و رقابت با مدعیان اصلی هماهنگ‌تر شود. بازی اول در هر تورنمنت سختی‌های خودش را دارد اما ما با نتیجه ۴-۱ پیروز شدیم. فقط اردن نتیجه بهتری نسبت به ما گرفت و این بازی می‌تواند با یک پیروزی قاطع، زهر چشم کافی از رقبای اصلی بگیرد.

خوشبختانه حریف ما در این مسابقه، کشوری است که یک پیشینه کاملاً امیدوار کننده برایمان به جا گذاشته و پیشاپیش می‌توانیم یک پیروزی پرگل و روحیه بخش را برای ملی‌پوشان کنار بگذاریم! ایران با پیروزی مقابل هنگ کنگ ۶ امتیازی خواهد شد و صعودش را به مرحله بعد مسجل می‌کند. البته که بازی اصلی ما روز آخر با امارات است، دیداری که تعیین کننده صدرنشین این گروه خواهد بود اما به وقتش با آن بازی خواهیم پرداخت. حالا نوبت هنگ کنگ است.

رکورد صددرصد پیروزی

در پیشینه تقابل‌های دو کشور در سطح بین المللی فوتبال و مسابقاتی که مورد تایید فیفا باشد، ایران و هنگ کنگ تاکنون ۷ بار مقابل هم ایستاده‌اند که در هر هفت مسابقه پیروزی برای تیم ملی کشورمان به ثبت رسیده است. ما در این هفت دیدار ۱۸ بار دروازه حریف را باز کردیم و تنها یک گل از هنگ کنگ خورده‌ایم. در بررسی آمار و اعداد، همیشه آخرین تقابل دو کشور اهمیت بیشتری نسبت به سایر بازی‌ها دارد و این آخرین تقابل، خوشبختانه با بهترین نتیجه برای ما همراه بوده است. مسابقه‌ای که تنها دو ماه از تاریخ برگزاری آن می‌گذرد و حالا همان دو تیم با همان بازیکنان، دوباره مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. یعنی شکست قبلی در روحیه بازیکنان هنگ کنگ تاثیر منفی و برای ملی پوشان کشورمان اعتماد به نفس به همراه دارد.

بازی اول؛ شروع با جام ملت ها

اولین رویارویی ایران و هنگ کنگ در همین جام ملت‌های آسیا بود. در نخستین حضور ما در تاریخ جام ملت‌ها که ۱۹۶۸ در تهران رقم خورد، تورنمنتی که ایران میزبان بود و در نهایت به عنوان قهرمانی هم رسید. آن تورنمنت ۹ روزه جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ – یعنی روزی که رضا عطاران در مشهد متولد شد – با برگزاری مسابقه اول بین ایران و هنگ کنگ افتتاح شد. جالب است، نه؟ یعنی اولین بازی تاریخ دو کشور در همین جام ملت‌ها بوده و با اولین میزبانی و قهرمانی ما توأم شده است! آن هم در اولین بازی و یک پیروزی روحیه بخش با دو گل که همایون بهزادی و علی جباری دو ستاره بزرگ پرسپولیس و استقلال به ثمر رساندند.

بازی دوم؛ فاصله یک دهه ای

برتری دوگله در دومین دیدار دو کشور دوباره تکرار شد. این بار یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ ایران و هنگ کنگ در دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین به هم رسیدند. مثل جام ملت های ۱۹۶۸ پنج تیم برتر قاره در این سطح حضور داشتند و فاصله تقریبا یک دهه ای برای دیدارهای دوتیم تثبیت شد. دوباره دو کشور برگزار کننده اولین بازی بودند و تنها تفاوت با دیدار قبلی میزبانی هنگ کنگ در ورزشگاه ملی این کشور بود. اما همان نتیجه امجدیه تکرار شد، این بار حسین کازرانی و غفور جهانی برای تیم حشمت مهاجرانی گل زدند تا ایران با اقتدار استارت بزند و در نهایت به جام جهانی برسد.

بازی سوم؛ رزرو بلیت صعود به جام جهانی

جمعه ۲۷ آبان ۱۳۵۶ بازی برگشت دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ در ورزشگاه آزادی برگزار شد. این بار تیم ملی کشورمان با سه گل پیروز شد و دست تقدیر چنین بود که دوباره همان دو بازیکن بازی رفت گل بزنند! این بار غفور جهانی دو گل زد و حسین کازرانی یک گل و یک هفته بعد از این پیروزی ایران، چهارم آذر ماه در ورزشگاه آزادی، استرالیا را با گل غفور برد و بدون نیاز به نتیجه دیدار آخر با کویت بلیط صعود به جام جهانی را به عنوان تنها نماینده دو قاره آسیا و اقیانوسیه گرفت.

بازی چهارم؛ پای جام ملت ها و قطر وسط بود

چهارمین دیدار دو کشور دوباره با فاصله حدودی یک دهه برگزار شد. این بار جمعه ۶ خرداد ۱۳۶۷ دو کشور در مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر در کاتماندو پایتخت نپال مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. بازی‌های مقدماتی در آن سال‌ها به صورت مجتمع برگزار می‌شد، چرا که بعد مسافت در قاره آسیا زیاد و توان مالی کشورها کم بود. نپال میزبان شد تا شرایط عادلانه‌ای بر بازی‌ها حاکم شود، چرا که میزبان کمترین شانس را برای صعود داشت! آن روز هم ایران با دو گل پیروز شد. برای تیم پرویز دهداری سیروس قایقران و صمد مرفاوی گل زدند، ایران در ادامه اسد نپال و سوریه هم گذشت و به جام ملت‌ها رسید که اتفاقاً دور نهایی آن در همین کشور قطر برگزار می‌شد.

بازی پنجم؛ سنت بردهای دو گله

پنجمین تقابل دو کشور با فاصله ۲۱ سال از بازی چهارم رخ داد، این بار حدود دو دهه! سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ بازهم در دور مقدماتی جام ملت‌های آسیا شاگردان مارک ویلموتس بلژیکی دو گل به هنگ کنگ زدند، سردار آزمون و کریم انصاری فر گلزنان ما بودند تا سنت پیروزی دو بر صفر برای چهارمین بار در ۵ مسابقه تکرار شود!

بازی ششم؛ طلسم شکنی با یک گل

بازی ششم دو بر صفر نشد اما اختلاف دوگله ما با هنگ کنگ حفظ شد! در تنها مسابقه‌ای که دروازه تیم ملی کشورمان توسط هنگ کنگ باز شده، پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ورزشگاه منامه – که با محرومیت کشورمان از میزبانی بدترین انتخاب به جای ورزشگاه آزادی بود – شاگردان اسکوچیچ ۳-۱ هنگ کنگ را شکست دادند. علی قلی‌زاده، وحید امیری و کریم انصاری فر گلزنان ما بودند و همانطور که گفتیم تنها گل هنگ کنگ در این مسابقه وارد دروازه تیم کشورمان شد.

بازی هفتم؛ رکوردشکنی ژنرال

اهفتمین و آخرین تقابل دو کشور تا امروز – که همین دو ماه قبل در ورزشگاه آزادی برگزار شد – پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در دور اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و باز هم در قدم اول بود! این بار شاگردان امیر قلعه نویی رکورد همه بازی‌های قبلی را شکسته و با چهار گل هنگ کنگ را شکست دادند. سردار آزمون دبل کرد، مهدی طارمی و رامین رضاییان هم دیگر گلزنان ما بودند. ایران بعد از این مسابقه با ازبکستان ۲-۲ مساوی کرد و حالا با ۴ امتیاز در این گروه برای مجوز صعود به مرحله اصلی مقدماتی مبارزه می‌کند.

بازی هشتم؛ به امید جام

با این کارنامه و با این پیشینه، همه منتظر پیروزی هشتم تیم ملی برابر هنگ کنگ هستیم. دوباره جام ملت‌ها و دوباره حریف همیشه بازنده که امیدواریم این بار زمینه ای برای کسب جام باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.