تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1402 - 10:00
کد خبر : 147242

هفت نکته درباره حمله نظامی پاکستان به ایران

هفت نکته درباره حمله نظامی پاکستان به ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:مقامات ایران با سوال دشوارتری مواجه می شوند. آیا تروریست ها (ولو با مواضعی علیه کشور همسایه) در داخل خاک ایران حضور داشتند یا پاکستان در این باره خلاف می گوید؟ اگر گزاره نخست درست باشد آنکاه انتظار ایران برای همکاری و مبارزه با تروریست های جیش الظلم و مخالف ایران که در خاک پاکستان سکنی گزیده اند زیر سوال می رود. اگر گزینه دوم صحیح باشد آنگاه این سوال مطرح می شود پس در واقع پاکستان چه کسانی را مورد هدف قرار داده است؟

هفت نکته درباره حمله نظامی پاکستان به ایران

7 نکته درباره حمله نظامی پاکستان به ایران

در حالی که گفته شده در این حمله سه زن، چهار کودک و دو مرد کشته شده اند، برخی رسانه ها و مقامات ایرانی تاکید عجیبی بر «غیرایرانی بودن» کشته شدگان دارند، گویی مسئله اصلی نژاد یا ملیت آنها است. در حالی که سوال اصلی این است که آیا این کودکان به واقع تروریست بودند؟

عصرایران ؛ فرزاد معتمد زهرایی – کشور دوست، برادر، مسلمان و همسایه پاکستان تایید کرده است که صبح امروز ۷  هدف در ۳ نقطه از خاک ایران را مورد حمله موشکی قرار داده است. در این باره هفت نکته مورد توجه است.

۱- این نخستین تجاوز نظامی یک کشور به ایران از زمان جنگ تحمیلی می باشد. در طول ۳۵ سال گذشته علی رغم وجود تنش با کشورهای مختلف از امریکا و عربستان تا طالبان و آذربایجان هیچگاه خاک ایران مورد تجاوز نظامی یک کشور قرار نگرفته بود.

۲- به گفته پاکستان این اهداف محل تجمع گروههای تروریستی ضد پاکستان بوده، چنانکه در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که «تنها هدف از اقدام امروز تامین امنیت و منافع ملی خود پاکستان بود»؛ اما بر کسی پوشیده نیست که این اقدام در واقع پاسخی به حملات موشکی و پهپادی چند روز پیش سپاه علیه تروریست ها در خاک پاکستان بوده است.

پاکستان ایران

۳- می توان این برداشت را کرد که احتمالا پاکستان سعی کرده در پاسخ به این حملات ضمن پرهیز از تشدید تنش دست بالا را حفظ کند. چنانکه سپاه دو مقر جیش الظلم را در یک منطقه هدف قرار داده اما گفته می شود پاکستان ۷ هدف را در ۳ نقطه از خاک ایران بمباران کرده است. در واقع پاکستان در لفافه عنوان کرده هرگونه پاسخ متقابل از سوی ایران با پاسخ شدیدتری روبرو خواهد شد.

۴- در حالی که گفته شده در این حمله سه زن، چهار کودک و دو مرد کشته شده اند، برخی رسانه ها و مقامات ایرانی تاکید عجیبی بر «غیرایرانی بودن» کشته شدگان دارند، گویی مسئله اصلی نژاد یا ملیت آنها است. در حالی که سوال اصلی این است که آیا این کودکان به واقع تروریست بودند؟

۵- پیرو سوال بالا مقامات ایران با سوال دشوارتری مواجه می شوند. آیا تروریست ها (ولو با مواضعی علیه کشور همسایه) در داخل خاک ایران حضور داشتند یا پاکستان در این باره خلاف می گوید؟ اگر گزاره نخست درست باشد آنکاه انتظار ایران برای همکاری و مبارزه با تروریست های جیش الظلم و مخالف ایران که در خاک پاکستان سکنی گزیده اند زیر سوال می رود. اگر گزینه دوم صحیح باشد آنگاه این سوال مطرح می شود پس در واقع پاکستان چه کسانی را مورد هدف قرار داده است؟

۶- این اقدام پاکستان می تواند افکار عمومی در عراق را علیه دولت این کشور به دلیل عدم واکنش مشابه به موشک پرانی (چندین باره) ایران به خاک عراق تشدید کند. لذا ممکن است نه تنها دولت بلکه حتی گروههای طرفدار ایران در عراق نیز از سوی مردم این کشور تحت فشار قرار بگیرند. این موضوع جدا از تاثیراتی که می تواند بر معادلات قدرت در عراق بگذارد، بر امکان تکرار مجدد چنین اقدامی از سوی ایران در خاک عراق نیز بی تاثیر نخواهد بود.

۷- وزارت خارجه پاکستان در بیانیه خود سعی کرده با کلی تعریف و تمجید از ایران و هچنین اذعان به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران مانع از تشدید تنش میان دو کشور شود. اکنون باید دید آیا مقامات ایران برای اقناع افکار عمومی داخلی دست به اقدام دیگری خواهند زد یا مسئله را در همین جا متوقف خواهند کرد. هرچند احتمال گزینه دوم بیشتر است، اما چنانچه ایران بخواهد پاسخ دهد احتمال افزایش تنش وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.