تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 0:47
کد خبر : 129341

نرخ تورم سالانه کشور به ۴۵.۸ درصد رسید/ تورم در مدار صعودی

نرخ تورم سالانه کشور به ۴۵.۸ درصد رسید/ تورم در مدار صعودی

آرمان شرق-گروه اقتصاد:تورم شهری به میزان ۴۵ درصد گزارش شده است. بنابراین فشار تورم روستایی در پایان سال قبل بیشتر از تورم شهری بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه اسفند سال قبل ۷/ ۴ درصد بوده و این رقم در فروردین ماه سال جاری به سطح ۷/ ۳ درصد رسیده است. همچنین در اسفند ماه سال قبل میزان تورم ماهانه  خوراکی‌ها ۹/ ۶ درصد گزارش شده که این رقم در فروردین ماه به سطح ۴ درصد رسیده است.

نرخ تورم سالانه کشور به ۴۵.۸ درصد رسید/ تورم در مدار صعودی

طبق آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده است، نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های در اسفند سال ۱۴۰۱ به عدد ۴۵.۸ درصد است.
نرخ تورم سالانه کشور به ۴۵.۸ درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد ۴۵.۸ درصد رسید./انتخاب

سری زمانی  نرخ تورم سالانه به تفکیک مناطق جغرافیایی:

1454422_701

تورم در مدار صعودی

دنیای اقتصاد : مرکز آمار ایران پس از یک وقفه دو ماهه، آمار تورم ایران را به‌روز کرد. این آمار تورم با سال پایه جدید، یعنی سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. اما نکته قابل توجه آن است که در این گزارش، تنها میزان تورم ماهانه و سالانه منتشر شده و آمار مربوط به شاخص سال قبل ارائه نشده است. بنابراین در این گزارش‌ها فرمت جدیدی از شاخص بهای مصرف‌کننده ارائه شده است. مطابق با این آمارها میزان تورم سالانه در اسفند ماه سال قبل به رقم ۸/ ۴۵ درصد رسیده است. البته رقم تورم سالانه بخش روستایی به ۶/ ۵۰ درصد رسیده است.

در این گزارش تورم شهری به میزان ۴۵ درصد گزارش شده است. بنابراین فشار تورم روستایی در پایان سال قبل بیشتر از تورم شهری بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه اسفند سال قبل ۷/ ۴ درصد بوده و این رقم در فروردین ماه سال جاری به سطح ۷/ ۳ درصد رسیده است. همچنین در اسفند ماه سال قبل میزان تورم ماهانه  خوراکی‌ها ۹/ ۶ درصد گزارش شده که این رقم در فروردین ماه به سطح ۴ درصد رسیده است. نکته قابل توجه این است که مرکز آمار ایران شاخص‌های گروه‌ها و شاخص‌های مصرف‌کننده را ارائه نکرده است؛ البته این احتمال وجود دارد که پس از گزارش‌های ماهانه و سالانه، این شاخص‌ها نیز در اختیار مخاطبان قرار گیرد. «دنیای اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی با عنوان حبس دسته‌جمعی آمار به موضوع عدم انتشار آمار تورمی اشاره کرده بود. حالا انتشار این آمار جدید به نوعی می‌تواند حبس‌زدایی تلقی شود، هر چند گزارش شاخص مصرف‌کننده به شکل کامل در اختیار قرار نگرفته است. با این آمار می‌توان دریافت که احتمالا تورم نقطه به نقطه در سقف تاریخی قرار گرفته است. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده تحلیل جامع‌تری از تورم را ارائه خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.