تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1397 - 20:57
کد خبر : 34134

نباید از ظرفیت‌های خاتمی و حتی ناطق‌نوری غافل شویم/احمدی‌نژاد به علت افسانه‌پردازی نمی‌تواند با دیگر کشورها ارتباط گیرد/راه فعالیت امثال ظریف را بسته‌ایم

نباید از ظرفیت‌های خاتمی و حتی ناطق‌نوری غافل شویم/احمدی‌نژاد به علت افسانه‌پردازی نمی‌تواند با دیگر کشورها ارتباط گیرد/راه فعالیت امثال ظریف را بسته‌ایم

آرمان شرق–علیرضا پورحسین: شخصیت های کاریزماتیک و تاثیرگذار بر جامعه می توانند بزرگترین سرمایه هر کشوری برای عبور از بحران ها باشند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تاثیرگذاری این اشخاص می تواند بسیار زیاد باشد و حتی در دیپلماسی بین المللی و در ارتباط با هر نقطه از جهان می توان

آرمان شرقعلیرضا پورحسین: شخصیت های کاریزماتیک و تاثیرگذار بر جامعه می توانند بزرگترین سرمایه هر کشوری برای عبور از بحران ها باشند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تاثیرگذاری این اشخاص می تواند بسیار زیاد باشد و حتی در دیپلماسی بین المللی و در ارتباط با هر نقطه از جهان می توان از این شخصیت ها بهره برد. کافیست جناح گیری های سیاسی کنار گذاشته شود تا تاثیر این اشخاص در ارتقا امنیت ملی و منافع ملی مشخص شود . قطعا بر شرایط بحرانی باید منافع ملی بر جناح گیری های سیاسی ارجحیت داشته باشد تا بتوان آینده ای روشن تر وچهره ای موجه تر در عرصه بین المللی داشته باشیم .در راستای بررسی این مسئله آرمان شرق گفت و گویی با عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان داشته است که در ادامه می خوانید.

 

چگونه می توان از شخصیت های کاریزماتیک و سرمایه های انسانی برجسته خود به بهترین نحو در عرصه دیپلماسی استفاده کنیم ؟

 

ما در فرصت سوزی ،استعداد سوزی و توانمند سوزی بسیار استاد هستیم. آقای خاتمی نمونه ای از این مقوله است که در عرصه بین المللی کاملا شناخته شده است. حتی مرحوم آقای هاشمی نیز یک ظرفیتی داشت که ما می توانستیم در عرصه های بین المللی از ایشان استفاده کنیم و اهداف کشور و منافع کشور را تامین کنیم ولی این اتفاق نیفتاد و در برهه ای از زمان ایشان بایکوت شد. این ها جای خود دارد . در سطوح پایین تر ما دیپلمات های بسیار باتجربه و کاربلدی داریم که آن ها را مسئله دار کرده اند و نمی توانند فعالیت کنند. ما از این ظرفیت هایمان نیز استفاده نمی کنیم. من معتقدم افرادی مثل سیروس ناصری و حسین موسویان و حتی عباس ملکی هر کدام از این ها یک آقای ظریف هستند و به اندازه ایشان توانمندی دارند، ولی متاسفانه راه اکثرشان را برای فعالیت بسته ایم. این شخصیت ها اگر اجازه داده شود می آیند و بدون هیچ چشم داشتی از ظرفیتی که دارند در راستای منافع ملی استفاده می کنند و کمک بزرگی به وزارت امورخارجه می کنند. در بالاتر متاسفانه آقای هاشمی فوت کردند اما نباید از ظرفیت های آقای خاتمی و حتی آقای ناطق نوری غافل شویم. امروز آقای ناطق نوری برای آشتی ملی و اتحاد ملی می تواند گام های اساسی بردارد. به شرطی این امکان پذیر است که حکومت این ماموریت را به او بدهد و فراتر از یک حوزه علمیه و چند کلاس درس فعالیت کند.

 

چگونه می توان با داشتن نگاهی فراجناحی از شخصیت هایی که با برخی نقاط جهان ارتباط بهتری دارند حتی مثل آقای احمدی نژاد ،نهایت بهره را در راستای اهداف ملی برد ؟

 

در کشورهای جهان سوم این مرسوم است که پس از پایان مسئولیت شخصیت ها از ظرفیت آن ها در عرصه های دیگر استفاده می شود. در کشورهای عربی این مقوله کاملا جا افتاده است. متاسفانه همانطور که گفتم جمهوری اسلامی استاد فرصت سوزی است. روابط ما با کشورهای عربی به واسطه حضور وفعالیت آقای هاشمی و آقای خاتمی بسیار بهتر از این چیزی می توانست باشد که در حال حاضر هستیم. شاید بتوان از ظرفیت آقای احمدی نژاد هم استفاده کرد اما اولین چیزی که در ذهن سایر کشورها به وجود می آید این است که آیا ایران منسجم است یا چند پاره ؟ که غالبا جوابشان این است که ایران یک کشور چند پاره است و چون احمدی نژاد در این چند پاره شدن کشور نقش بسزایی داشته است شاید همان کشورهای لاتین امروز دیگر خیلی ایشان را نمی پذیرند اما اگر ایشان این ظرفیت را داشته باشد من هم معتقدم باید با نگاه فراجناحی از این ظرفیت استفاده کرد. ولی به نظر نمی رسد پس از ریاست جمهوری ایشان دیگر کسی برای ایشان خیلی اعتباری قائل باشد.

 

چگونه می توان از این شخصیت ها و ظرفیت ها در عرصه های داخلی استفاده کرد ؟

 

در عرصه داخلی شخصی مثل آقای ناطق نوری که رئیس مجلس ،وزیر کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری بوده است . آقای ناطق نوری در عرصه بین المللی خیلی شناخته شده نیست اما در داخل کشور فرق می کند و بین روحانیت و تشکیلات سنتی کشور و بازار و هیئت موتلفه برای ایشان احترام ویژه ای قائل هستند. واقعیت این است پس از رقابت ۱۳۷۶ خودش را بسیار خوب نگه داشته است. نظام اگر تصمیم داشته باشد انسجام و اتحاد ملی را تقویت کند بهترین شخص برای انجام این کار آقای ناطق نوری است. ایشان بسیار پر کار و پر تلاش هستند و روحیه پهلوانی نیز به این زمینه ایشان کمک می کند. شخصیت ها و ظرفیت های زیادی داریم فقط باید عزم استفاده از آن ها وجود داشته باشد.

 

مولفه های تاثیرگذاری این ظرفیت ها و این شخصیت ها بر عرصه های داخلی و خارجی چیست ؟

 

در فضای بین المللی بزرگترین مولفه این اشخاص این است که در دورانی تاثیرگذاری مشخصی در عرصه بین المللی داشته اند. این تاثیرگذاری بر اندیشه ها و روابط بین الملل مهم است . گفت و گوی ملت ها و تمدن ها که آقای خاتمی مطرح کرد و یک نظریه جهانی نیز شد سبب شد تا اعتباری به وسیله ایشان بوجود آید و جمهوری اسلامی هنوز هم می تواند از این اعتبار استفاده کند. سلامت ،پاکی و ساده زیستی از مولفه های مهم دیگر است که باعث می شود این اشخاص تبدیل به ظرفیت هایی در داخل و خارج شوند. نلسون ماندلا صرفا بخاطر مقاومتی که کرد نلسون ماندلا نشد. رفتار بعد از مقاومت و بعد از آزاد شدنش است که او را جهانی کرده است. گاندی و مصدق نیز همین گونه بوده اند . شناخت جامعه داخلی و شناخت دقیق منطقه و جهان نیز از دیگر مولفه های این اشخاص است. مولفه دیگر واقع بینی است . داشتن نگاه واقع بینانه همراه با درک دنیای مدرن امروز نیز ویژگی ای است که باعث می شود این افراد اثرگذار باشند . احمدی نژاد به علت اینکه در فضای توتلی و افسانه پردازی مانده است نمی تواند با سایر کشورها ارتباط گیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.