تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 - 18:44
کد خبر : 63769

مقصر اصلی مسئله عادی انگاری کرونا کیست ؟ ؛ مردم یا مسئولان؟

مقصر اصلی مسئله عادی انگاری کرونا کیست ؟ ؛ مردم یا مسئولان؟

ارمان شرق- این روزها، اکثراً مسئولان در کنفرانس های خبری یا در مراسم از ماسک استفاده نمی کنند و در مراسم افتتاح پروژه هایی که به شکل حضوری برگزار می شود، از ماسک استفاده نمی کنند و دلیل آن را فاصله گذاری اجتماعی ذکر می کنند، در حالی که از یاد می برند که رفتار آنان، نمادین است و مورد توجه قرار می گیرد.

آرمان شرق – آرمان سفیدی: یکی از مسائل اصلی در مدیریت بیماری کرونا، همراه سازی مردم در این زمینه است؛ زیرا، در هر اقدامی در این سطح، بدون مشارکت مردم نمی توان به توفیق دست یافت. این مسئله هم از فرمول فوق پیروی می کند، یعنی مشارکت مردم؛ اما برکنار از این موضوع، سایر عوامل موثر در این زمینه که در رأس آنها، اعتماد عمومی و سطح آگاهی شهروندان قرار دارد، عزم عمومی جامعه و در رأس آن، مسئولان قرار دارند که معمولاً مردم جدیت مسئله کرونا را با نحوه برخورد و مواجهه آنان ارزیابی می کنند.

این روزها، اکثراً مسئولان در کنفرانس های خبری یا در مراسم از ماسک استفاده نمی کنند و در مراسم افتتاح پروژه هایی که به شکل حضوری برگزار می شود، از ماسک استفاده نمی کنند و دلیل آن را فاصله گذاری اجتماعی ذکر می کنند، در حالی که از یاد می برند که رفتار آنان، نمادین است و مورد توجه قرار می گیرد.

مثال دیگر در زمینه عادی انگاری، برنامه های زنده سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در آن نه تنها فاصله گذاری، استاندارد نیست و حداقل یک و نیم متر فاصله رعایت نمی شود، بلکه از ماسک هم استفاده نمی شود؛ نمونه بارز در این زمینه، پخش زنده شهرآورد تهران بود که حداقل ۵۰ میلیون نفر آن را شاهد بودند و با هم الان که این مطلب را می نگارم، ساعت ۲۰ روز جمعه ۱۵ اسفندماه است و شبکه یک سیما، مسابقه ایران را پخش می کند که در آن علاوه بر اینکه شرکت کنندگان در این برنامه، فاصله اجتماعی را رعایت نکرده اند، بلکه مجری و آنان نیز ماسک ندارند.

نکته حائز اهمیت دیگر عادی انگاری مرگ و میرها در فضای عمومی کشور است؛ با اینکه تاکنون نزدیک به ۶۱ هزار انسان و هموطن را از دست داده ایم، اما برای گرامیداشت آنها و یا یادآوری تبعات فقدان آنان، کاری از پیش نمی بریم.

در این میان، نمی توان از مسئولیت فردی شهروندان سخن نگفت؛ امروز فاصله اجتماعی، شاید در حد ۲۰ درصد هم رعایت نمی شود و روز بروز استفاده از ماسک کاهش می یابد.

این در حالی است که که متخصصان سلامت، اخیراً اعلام کرده اند که حتی در فضای باز و هنگامی هم که تنها هستید، باید از ماسک استفاده کنید.

بنابراین، باید گفت در تشدید عادی انگاری بیماری کرونا، هم مسئولان مقصرند هم شهروندان؛ اما، باید تقصیر مسئولان را بیشتر دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.