تاریخ انتشار : جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 13:51
کد خبر : 130183

معاون هنری ارشاد : بودجه روابط عمومی ‌برخی از وزارتخانه‌ها از بودجه کل معاونت هنری بیشتر است!

معاون هنری ارشاد : بودجه روابط عمومی ‌برخی از وزارتخانه‌ها از بودجه کل معاونت هنری بیشتر است!

آرمان شرق-گروه جامعه: بودجه روابط عمومی ‌برخی از وزارتخانه‌ها از بودجه کل معاونت هنری بیشتر است. این را با علم می‌گویم و اطلاع دارم. اما من باید پاسخگو باشم، اما آنجا نیست. گردن من زیر دست مجلس است اما آن روابط عمومی‌پاسخگو نیست. اما بودجه و پول آنجا است و از ما تمکین هم نمی‌کنند.

معاون هنری ارشاد : بودجه روابط عمومی ‌برخی از وزارتخانه‌ها از بودجه کل معاونت هنری بیشتر است!

تسنیم: معاون هنری ارشاد از کمبود بودجه برای هنر کشور می‌گوید که توان را برای تولید آثار هنری فاخر کم می‌کند؛ چیزی که منجر به کمبود این آثار در عرصه هنر انقلاب هم شده است. این در حالی است که برخی سفارتخانه‌ها برای تئاتری هزینه سنگین می‌کنند.

قسمت اول گفت‌وگو با محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حول محور رویکرد و نگاه کلی این معاونت به حوزه هنر بود. از کارهایی که معاونت هنری ارشاد در یک سال و نیم گذشته انجام داده که به گفته معاون آن بیشتر ناظر بر عدالت فرهنگی بوده است که شامل مصادیقی مانند حمایت از آموزشگاه‌های هنری در مناطق کم‌برخوردار و آموزش هنر به جوانان مناطق گوناگون کشور و استان‌ها بوده تا مبنای حمایت و ارائه مجوزها به آثار هنری که شامل آثاری است که محتوای سالم داشته باشد و رویکرد ضد ملی و ضددینی نداشته باشد.

سالاری در این میان تحلیل خودش را نیز از وضعیت فرهنگی و هنری کشور ارائه داد و درباره آنچه که مدیر فرهنگی باید در مورد عدالت نسبت به هنرمندان داشته باشد گفت. در آخرین محوری که با او صحبت کردیم، توضیحات او درباره حجاب در وضعیت فعلی کشور بود. اما در قسمت دوم و پایانی این گفت‌وگو، از وضعیت هنر انقلاب و آنچه که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد باید در قبال آن انجام دهد، پرسیدیم.

هزینه‌ای که فلان سفارت‌خانه خارجی برای یک تئاتر می‌کند از کل بودجه تئاتر ما بیشتر است

آقای سالاری، در ادامه بحثم با شما به عنوان مدیر فرهنگی و هنری، سؤالم مهم این است که بعد از این همه سال‌ از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز عرصه هنر انقلاب آن طور که لازم و شایسته آن است رشد نکرده است. در یک دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر مطالبات بخش انقلابی جامعه از هنر هستیم که با گسترش فضای مجازی به شدت رشد کرد. اما از سوی دیگر سال گذشته پدیده بزرگ سلام فرمانده به وجود آمد که به طور گسترده مورد توجه مردم قرار گرفت و نشان داد که هنر انقلابی در مواقفی می‌تواند به صورت گسترده میدان را به طور کامل از آن خود کند. آیا به عقیده شما هنر انقلاب در آستانه تحول قرار دارد و یا سلام فرمانده و مانند آن پدیده هایی هستند که یکباره رخ می‌دهند؟

چند نکته است که باید به آن بپردازیم. واقعیت این است که ما در یک جنگ نابرابریم این نابرابری هم در عِده و عُده است هم در نگاه به حوزه فرهنگ و هنر. هزینه‌ای که دشمن برای هنر می‌کند و هزینه ای که جبهه انقلاب می‌کند را ببینیم و مقایسه کنیم. ما در موارد ساده‌ای در خود کشور و مباحث هنری آن، مساله داریم در حالی که آنها برای یک نمایش از یک سفارت‌شان ۲۵۰ هزار یورو می‌دهند. این پول، کل بودجه تئاتر ما نیست. ما نمی‌توانیم با یک مداد مشکی یک نقاشی رنگی بکشیم ما این مشکل را داریم. بودجه‌مان را مقایسه کنیم با بودجه کل بخش‌های گوناگون. قول می‌دهم بودجه روابط عمومی ‌برخی از وزارتخانه‌ها از بودجه کل معاونت هنری بیشتر است. این را با علم می‌گویم و اطلاع دارم. اما من باید پاسخگو باشم، اما آنجا نیست. گردن من زیر دست مجلس است اما آن روابط عمومی‌پاسخگو نیست. اما بودجه و پول آنجا است و از ما تمکین هم نمی‌کنند. برای همین در نگاه کلان به حوزه فرهنگ و هنر باید مسأله بودجه را اصلاح کنیم. اینکه فکر کنیم خوشنویسی خودش به جلو پیش می‌رود پس آن را رها کنیم، نتیجه اش این می‌شود که ترکیه گوی خوشنویسی را می‌رباید. پس ما چه خدمتی می‌توانیم کنیم؟ وقتی از دست رفت همه صدایشان در می‌آید اما الان که داد می‌زنیم به فریادش برسیم، کسی گوش نمی‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.