تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1402 - 9:26
کد خبر : 145757

مالیات بر اجاره یا درآمد اجاره؟

مالیات بر اجاره یا درآمد اجاره؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد: مالیات اجاره یا مالیات بر درآمد اجاره را می‌توان یکی از زیر گروه‌های مالیات بر درآمد دانست. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اگر شما ملکی مسکونی، اداری یا تجاری دارید و آن را اجاره داده اید، موظف هستید بر اساس نوع ملک و میزان اجاره‌ای که ماهانه دریافت می‌کنید، مالیات پرداخت کنید. پرداخت این مالیات بر عهده صاحب ملک است.

مالیات بر اجاره یا درآمد اجاره؟

 

 

آرمان امروز : با کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی، دولت به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی رفته است. درآمدی که بر اساس آمارها پایدارترین درآمد دولت بوده است. این مساله باعث ترغیب دولت به اخذ مالیات های جدید شده است. مالیات بر طلا و اجاره بها نیز از جمله مواردی هستند که بسیار جنجالی شده اند.

روز دوشنبه بار دیگر یک خبر درباره مالیات در عرض چند ساعت در میان برخی از پایگاه‌های خبری و کانال‌های خبری تلگرامی و بعدتر شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که «لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیانگر آن است که اجاره‌نشین‌ها هم باید سال آینده معادل اجاره ‌بهای هفت متر مربع از یک آپارتمان مالیات بدهند.»

در همین حال، اما سازمان امور مالیاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که: «خبر‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر اینکه طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اجاره نشین‌ها هم باید معادل ۷ متر مربع از یک آپارتمان، مالیات پرداخت کنند، به هیچ وجه صحت نداشته و از اساس کذب است.»

اما خبر اول در حالی منتشر شد که به نظر می‌رسد از اساس بر مبنای یک گزارش روزنامه دنیای اقتصاد بوده که این گزارش اشاره به یک مدل از مالیات گیری داشته که بر مبنای بودجه ۱۴۰۳ و نحوه مالیاتی که برای کارگران و دستمزدبگیران طراحی شده است به نظر می‌رسد هر اجاره نشین سال آینده باید ارزش ۷ متر از زیربنای مسکنی که اجاره کرده را به عنوان مالیات بپردازد. انتشار این خبر به این صورت هر چند درست نیست، اما مساله مالیات بر اجاره بها حال دیگر یکی دو سالی است که در دست اجرا و اقدام برای پیگیری و دریافت مالیات است و در واقع با این روش تمامی مالکین املاکی که آن را اجاره می‌دهند تبدیل به مودی مالیاتی می‌شوند.

مالیات اجاره یا مالیات بر درآمد اجاره را می‌توان یکی از زیر گروه‌های مالیات بر درآمد دانست. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اگر شما ملکی مسکونی، اداری یا تجاری دارید و آن را اجاره داده اید، موظف هستید بر اساس نوع ملک و میزان اجاره‌ای که ماهانه دریافت می‌کنید، مالیات پرداخت کنید. پرداخت این مالیات بر عهده صاحب ملک است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.