مدیریت باشگاه پرسپولیس با انتشار مدارکی خواستار دریافت عدد بزرگی از دولت به دلیل پرداختی بدهی معوقه این باشگاه شد.

باشگاه پرسپولیس با موجودی حداقلی در حساب خود کار را پیش می‌برد. پس از اعتراض یحیی گل‌محمدی و بازیکنان برای دریافت مطالبات، مدیران این باشگاه اقدامات خود را برای دریافت بخشی از رقم حاصل پذیره‌نویسی بورسی که حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است، انجام دادند، اما هنوز این موضوع به ثمر ننشسته است.

اما حالا ارسال یک نامه از سوی سازمان حسابرسی به باشگاه پرسپولیس، این امید را برای مدیران باشگاه ایجاد کرده که بتوانند عددی را از دولت دریافت کنند. ماجرا از این قرار است که سازمان حسابرسی بخشی از بدهی پرداخت شده توسط باشگاه را ذکر و عنوان کرده که این موارد مربوط به بدهی قبل از واگذاری است و طبیعتا پرداخت آن برعهده دولت بوده و باشگاه نباید از طریق درآمد بورسی آن را به حساب طلبکاران واریز می‌کرد.

این موضوعی است که روز ۱۴ شهریور با درخواست باشگاه پرسپولیس همراه شده بود و حالا به نوعی سازمان حسابرسی پاسخ نامه باشگاه را داده و بخشی از این موارد را تائید کرده است.

سازمان حسابرسی معتقد است ۱۰۹ میلیارد از بدهی باشگاه پرسپولیس که بعد از واگذاری پرداخت شده، مربوط به پیش از خصوصی‌سازی است و وزارت ورزش در صورت پذیرش باید آن را به حساب باشگاه واریز کند.

* از مالیات برانکو تا پرونده مهاجم سابق
باشگاه پرسپولیس درخواست شناسایی ۱۴۷ میلیارد تومان بدهی تحمیل‌شده قبل واگذاری را داشت، اما سازمان حسابرسی ۱۰۹ میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان را تائید کرده که همچنان رقم مناسبی برای دریافت از دولت محسوب می‌شود.

در این بین اعداد تائید شده مربوط به سازمان تامین اجتماعی، اداره مالیات و بدهی شخصی هستند. ۳۸ میلیارد تومان بابت جریمه به تامین اجتماعی، ۴ میلیارد مالیات برانکو و اندکی هم برای پرونده مسعود زارعی بوده است.

نکته مهم اینکه باقیمانده مبلغ به ارزش ۳۷ میلیارد تومان به صورت دقیق شناسایی نشده و مشخص نیست که مربوط به چه مواردی است، اما به هر حال این عددی است که برای بدهی قبل از واگذاری پرسپولیس مشخص شده اما بعد از واگذاری پرداخت شده و حالا باشگاه پرسپولیس مدعی دریافت آن از دولت است.

* وزارت تائید کند، دولت واریز می‌کند
با این حال پرداخت این موضوع بر اساس همین نامه، نیازمند «تشخیص واحد حسابداری» باشگاه پرسپولیس و «پذیرش توسط وزارت ورزش و جوانان» است. یعنی به عبارتی تا زمانی که وزارت ادعای باشگاه پرسپولیس را نپذیرد، پرداختی نیز انجام نخواهد شد اما بلافاصله بعد از پذیرش، این موضوع به مرحله واریز خواهد رسید.

حالا در صورتی که باشگاه پرسپولیس بتواند وزارت ورزش و جوانان را برای این هزینه تحمیل شده به باشگاه قانع کند، رقم بسیار مناسبی به حساب باشگاه خواهد رسید که بخش اعظم مشکلات باشگاه پرسپولیس را حل خواهد کرد، اما در صورتی که وزارت کارشکنی نکند و این موضوع را بپذیرد.

باشگاه پرسپولیس حدود ۶۰ میلیارد بابت آپشن قرارداد بازیکنان به آنها بدهکار است و همچنین نیازمند یک درآمد دیگر است تا بتواند اقساط وام خود را پرداخت کند.