تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 7:45
کد خبر : 148191

طراحی و ساخت نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

طراحی و ساخت نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

مدیر ریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان ادامه داد: اکنون مدیریت ریسک در پالایشگاه اصفهان به عنوان یک رکن اصلی در کنار مدیریت استراتژی سازمان و فرآیند تصمیم گیری کلان سازمان قرار دارد و با استفاده حداکثری از فرصت ها و مدیرت تهدیدها یاری گر سازمان در تحقق اهداف کلان و راهبردی می باشد. ساخت نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک یکپارچه برای اولین بار در صنعت نفت توسط هلدینگ پتروپالایش اصفهان که تمامی اقدامات، برنامه نویسی و کدگذاری این نرم افزار به دست متخصصان توانمند پالایشگاه اصفهان انجام شده؛ در این راستاست.

طراحی و ساخت نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

دومین نشست سراسری مدیریت ریسک در پالایشگاه های کشور به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در ۱۵بهمن ماه برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان دومین نشست سراسری مدیریت ریسک در پالایشگاه های کشور  با حضور مدیران ریسک ، کارشناسان و مدیران پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ۱۵بهمن ماه  به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان برگزار شد.

مدیر ریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه نخستین جلسه مدیریت ریسک در پالایشگاه های کشور به میزبانی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در آبان ماه امسال در تهران برگزار شد افزود: با درخواست اصفهان و به جهت فعالیت های تاثیر گذار پتروپالایش اصفهان در طراحی و جاری سازی مدیریت ریسک یکپارچه (ERM)، و با هدف الگوبرداری از اقدامات صورت گرفته شده، دومین نشست سراسری مدیریت ریسک در پالایشگاه های کشور به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان برگزار شد.

مهندس علیرضا ساسان فر، با اشاره به اینکه در این نشست سراسری اولین گزارش در مقوله مدیریت ریسک توسط پتروپالایش که اقدامات سیستمی و منسجمی در مدیریت ریسک به مرحله اجرا رسانده ارائه شد گفت: مدیریت ریسک در پالایشگاه اصفهان با همکاری مشاور متخصص و با الگوگیری از مدل راهبرد محور موسسه COSO به صورت یکپارچه در سطح هلدینگ جاری سازی شده است.

وی تاکید کرد: در این مدل یکپارچه مدیریت ریسک ، ریسک ها در ۵ حوزه ریسک: ۱- مالی و اعتباری، ۲-عملیاتی، ۳- راهبردی و کسب و کار، ۴- قانونی و حاکمیتی و ۵- تکنولوژی و فناوری اطلاعات مورد شناسایی، ارزیابی، اولویت بندی و مدیریت قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات سریع در دنیا و دورنمای سوخت های فسیلی و ضرورت حرکت به سمت انرژی های نو و محدودیت ها استفاده و صادرات کربن در آینده، ضرورت مدیریت ریسک و تفکر مبتنی بر ریسک دوچندان می باشد. در پتروپالایش اصفهان فرایند مدیریت ریسک  به صورت منسجم در سطح کلیه فرآیندهای سازمان و با مشارکت فعال و سیستمی کلیه ادارت پیگیری می گردد و در این خصوص رابطین ریسک که نمایندگان ادارت هستند نقش مهمی در شناسایی اولیه ریسک ها بر عهده دارند و در ادامه کارگروه های تخصصی، کمیته راهبری ریسک و کمیته ریسک هیات مدیره به صورت تخصصی ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص ریسک ها را دنبال می نمایند.

ساسان فر، با اشاره به اینکه اجرای فرهنگ سازی مناسب صورت گرفته با همکاری روابط عمومی و بین الملل و آموزش های عمومی و تخصصی با همکاری اداره آموزش و مشاور محترم، تفکر مبتنی بر ریسک در سازمان جاری سازی شده است.

مدیر ریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان ادامه داد: اکنون مدیریت ریسک در پالایشگاه اصفهان به عنوان یک رکن اصلی در کنار مدیریت استراتژی سازمان و فرآیند تصمیم گیری کلان سازمان قرار دارد و با استفاده حداکثری از فرصت ها و مدیرت تهدیدها یاری گر سازمان در تحقق اهداف کلان و راهبردی می باشد.

وی از ساخت نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک یکپارچه برای اولین بار در صنعت نفت توسط هلدینگ پتروپالایش اصفهان خبر داد و گفت: تمامی اقدامات، برنامه نویسی و کدگذاری این نرم افزار به دست متخصصان توانمند پالایشگاه اصفهان انجام شده است .

ساسان فر، بیان داشت: اکنون تمامی کنترل های فرایند مدیریت ریسک با استفاده از این نرم افزار تخصصی انجام می شود و انواع مختلف گزارش های تخصصی، مدیریت طی داشبوردهای مختلف ازطریق این نرم افزار ارائه می گردد.

وی گفت: به جهت عملکرد بسیار خوب این نرم افزار تقاضای بسیار زیادی از سوی شرکت ها پالایشی برای در اختیار قرار گرفتن این نرم افزار وجود دارد.

مدیر ریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان، تصریح کرد: از مباحث مهمی دیگری که مباحثی که در دومین نشست سراسری مدیریت ریسک پالایشگاه های کشور در اصفهان عنوان شد تاکید بر ایجاد ساختار سازمانی مدیریت ریسک در ساختار سازمانی شرکت ها بود که این مهم از سال گذشته در هلدینگ پتروپالایش اصفهان جاری سازی شده است و سایر پالایشگاه نیز در حال جاری سازی این ساختار می باشند همچنین تاکید گردید مدیریت ریسک های فرآیند، کسب و کار و غیرعملیاتی جدا از موارد HSE بود و ضرورت دارد تا مدیریت ریسک به عنوان متولی این امور، پیگیری های لازمن را در این خصوص انجام دهد.

ساسان فر افزود: در حال حاضر منشا بسیاری از تهدیدهای کلان و ریسک های اولویت دار از جمله : تغییرات نرخ گذاری قیمت خوراک و فرآورده ها، مطالبات وصول نشده شرکت های پالایشی و …  از نهادهای بالادستی و محیط خارج از سازمان مدیریت ریسک  است که ضرورت دارد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این موارد  را پیگیری نماید.

وی تاکید کرد: در پایان این جلسه مقرر گردید به صورت دوره ای و در جهت هم افزایی مدیریت ریسک در پالایشگاه ها ، این گردهمایی ها بصورت مستمر ادامه یابد.

گفتنی است در ابتدای برنامه میهمانان با حضور در یادمان شهدای معزز گمنام پالایشگاه اصفهان با آرمان های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.