تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 8:03
کد خبر : 141740

طبقه بندی اقتصادی در قبرستان

طبقه بندی اقتصادی در قبرستان

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در آخرین مورد از طبقاتی شدن زندگی در ایران، نوبت به سنگ قبر و قبر در تهران رسید و  نوبت به طبقاتی شدن قبر در بهشت زهرا تهران رسیده است. به گزارش اقتصاد ۲۴، تاریخچه تاسیس آرامستان بهشت زهرا به بیش از نیم‌ قرن پیش باز می‌گردد؛ روز ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۴۹ آرامستانی در تهران ایجاد شد و طراحان آن معتقد بودند که این آرامستان حداقل برای سه دهه پاسخگوی نیاز پایتخت خواهد بود، اما در نهایت ظرفیت بهشت زهرا دو سال زودتر از موعد و در سال ۱۳۷۸ تکمیل اعلام شد.

طبقه بندی اقتصادی در قبرستان

 

آرمان امروز : اکنون گران‌ترین قبر‌ها در تهران و چند آرامستان داخل این شهر است؛ آرامستان‌هایی همچون محوطه شاه عبدالعظیم، امامزاده عین العلی زین العلی، محوطه امامزاده صالح و …. در بهشت‌زهرا نیز فاز یک در قسمت شمالی و غربی، با قطعات یک تا ۱۱۰ و قدمتی بیش از ۴۰ سال، گران‌ترین قبر‌ها را در خود جای دارد. اما اگر بخواهید که در نقاط خاص‌تر، قبر تهیه کنید باید سراغ دلالانی را بگیرید که کارشان این است که با گرفتن درصد‌هایی، شما را به مالکان این قبر‌های خصوصی وصل می‌کنند. این روز‌ها زندگی در ایران طبقانی شده و انگار همه محاسبه‌ها تمام و کمال بر مبنای پول است. در سرزمینی که دسترسی به انواع پروتئین‌ها برای دستکم ۲۰ میلیون شهروندش ناممکن شده، حالا رستوران‌هایی وجود دارد که هزینه یک شب صرف شام در آن با حقوق یک ماه کارگر برابری می‌کند و دیگری برای خرید یک کفش یا لباس، گاه تا چند برابر دستمزد یک معلم و بازنشسته خرج می‌کند و در مقابل شهروندانی هستند که حالا برای تهیه یک مسکن و سرپناه با بحران مواجه هستند.

حالا به نظر می‌رسد که در آخرین مورد از طبقاتی شدن زندگی در ایران، نوبت به سنگ قبر و قبر در تهران رسید و  نوبت به طبقاتی شدن قبر در بهشت زهرا تهران رسیده است. به گزارش اقتصاد ۲۴، تاریخچه تاسیس آرامستان بهشت زهرا به بیش از نیم‌ قرن پیش باز می‌گردد؛ روز ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۴۹ آرامستانی در تهران ایجاد شد و طراحان آن معتقد بودند که این آرامستان حداقل برای سه دهه پاسخگوی نیاز پایتخت خواهد بود، اما در نهایت ظرفیت بهشت زهرا دو سال زودتر از موعد و در سال ۱۳۷۸ تکمیل اعلام شد. در نهایت نیز همان سال، مساحت ۱۱۰ هکتاری در قسمت شمال شرقی این آرامستان به مجموعه بهشت زهرا اضافه و مهرماه ۱۳۸۸ هم ۱۶۰ هکتار دیگر در بخش شرقی به این آرامستان ملحق شد تا وسعت این بزرگ‌ترین آرامستان خاورمیانه در رتبه دوم بعد از وادی السلام نجف، وسعت آن به ۵۸۴ هکتار برسد. اما اخیرا مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) گفته است که قیمت قبور در ۳ ناحیه یک، دو و سه متفاوت است و کف قیمت از ۴ میلیون و ۳۰۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان برای سه طبقه قبر خواهد بود. تاجیک تصریح کرد: در قطعات ناحیه ۳ (قطعات قدیمی، ۱۰ الی ۱۲ ساله)، قیمت ۳ طبقه، ۴۵ میلیون تومان خواهد بود و در ناحیه دو که حدود ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد و اوایل دهه ۸۰ احداث شده قیمت ۳ طبقه، ۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

در ناحیه یک بهشت زهرا (س) نیز قیمت قبر ۳ طبقه ۱۱۵ میلیون محاسبه خواهد شد. وی همچنین با تأیید فضای دلالی در بهشت زهرا (س) تصریح کرد: ما این موضوع را رد نمی‌کنیم و از گذشته این مسئله وجود داشته با تلاش‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی بنا داریم این مشکل را نیز برطرف کنیم. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) همچنین گفته است: اوایل امسال با دلالی در خصوص خرید و فروش قبر از سوی برخی کارکنان بهشت زهرا (س) روبرو شدیم که این موضوع توسط عوامل ما شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند. تاجیک با اشاره به این که بهشت زهرا دارای ۳ ناحیه برای دفن اموات است، تصریح کرد: بهشت زهرا حدود ۲۰۰ قطعه دارد که قطعات قدیمی از سال ۴۹ فعال شده‌اند و قطعات ۲۰۰ به بالا از اوایل دهه ۸۰ و از اوایل دهه ۹۰ نیز ناحیه ۳ با قطعات ۳۰۰ به بالا احداث شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.