تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 9:06
کد خبر : 133137

شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه؟

شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند.وزارت دفاع روسیه‌ای در بیانیه‌ای گفت اتهامات پریگوژین «صحت ندارند و یک تنش‌زایی رسانه‌ای است.»کمیته ضدتروریسم روسیه در بیانیه‌ای گفت اف. اس. بی یک پرونده قضائی درباره «دعوت به شورش مسلحانه» از سوی رئیس واگنر باز کرده است. این کمیته گفته خواستار توقف سریع اقدامات غیرقانونی است.

شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه؟

در خط داغ اخبار روز «فرارو»، برای پی‌گیری مهم‌ترین و جدیدترین تحولات و رخداد‌های روز ایران و جهان با ما همراه باشید

۰۳ تیر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۳

رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.

بیانیه کرملین درباره ادعای حمله روسیه به واگنر

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند

واکنش آمریکا به اختلاف واگنر و ارتش روسیه

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد، واشنگتن در حال رصد وضعیت روسیه بعد از اظهارات فرمانده واگنر است.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: مقام‌ها، اظهارات پریگوژین را موضوعی فراتر از بیانات معمول او می‌دانند.

به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن معتقد است که گفته‌های جدید او بر خلاف اظهارات قبلی‌اش که نیروهای ارتش روسیه را به بی‌عرضگی متهم کرده بود نتیجه موفقیت‌های تاکتیکی ارتش اوکراین نیست.

نیروهای واگنر در روستوف با طلوع خورشید توانسته مناطق زیر را محاصره کند:

وب سایت های خبری روسیه تصاویری را منتشر می‌کنند که نشان می دهد تانک‌های گارد ملی به سمت ساختمان فرماندهی منطقه نظامی جنوبی در روستوف نشانه رفته اند.

۰۳ تیر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۷

بزرگراه ام۴ که یک سر آن به مسکو وصل است و سمت دیگر آن بعد از حدود ۱۵۰۰ کیلومتر به مرز روسیه با اوکراین می‌رسد، مسدود شده است.

این خبر را فرماندار منطقه لیپتسک گفته و از مسدود شدن بزرگراه ام۴ در محدوده این منطقه و وورونژ هم خبر داده است.

او ساعتی قبل از تردد سنگین کاروان خودروهای نظامی در این بزرگراه خبر داده بود و در تلگرام از مردم عادی خواسته بود از تردد در این بزرگراه خودداری کنند.

بزرگراه ام۴ مسکو را به ناحیه روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو وصل می‌کند؛ شهری که حضور مردان مسلح و نظامی در اطراف ساختمان‌های دولتی آن گزارش شده است.

همه این تحولات پس از آن شکل گرفت که فرمانده گروه شبه نظامی واگنر وعده داد فرماندهان ارتش روسیه را سرنگون کند. او ساعاتی قبل مدعی ورود نیروهای خود به خاک روسیه شد.

۰۳ تیر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۵

شهردار مسکو در تلگرام از آغاز اجرای تدابیر ضدتروریستی در پایتخت روسیه خبر داده و گفته اقدامات امنیتی در مسکو تشدید شده است.

سرگئی سوبیانین بامداد شنبه در تلگرام نوشت: «در پی تحولات جاری و اطلاعات دریافتی، تدابیر ضدتروریستی در مسکو به اجرا گذاشته شده و اقدامات امنیتی تشدید شده است».

شهردار مسکو تاکید کرده که تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای کنترل جاده‌ها و مبادی ورودی پایتخت در نظر گرفته شده است.

او به اهالی مسکو گفته که ممکن است برخی از رویدادهای عمومی لغو شود.

۰۳ تیر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۵

خط داغ اخبار روز شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲؛ شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه

میخائیل خودورکوفسکی زمانی از نزدیک ترین افراد به پوتین بود اما سپس مقابل او ایستاد و یکی از منتقدان جدی کرملین شد.

میخائیل خودورکوفسکی، از غول‌های سرمایه‌دار روس و مخالفان جدی کرملین از مردم روسیه خواسته که از یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، حمایت کنند.

خودورکوفسکی که خود زمانی از نزدیک‌ترین الیگارش‌های روسیه به ولادیمیر پوتین بود گفته: «ما اکنون باید به کمک آنها برویم و اگر ضرورت ایجاب کند وارد صحنه نبرد هم خواهیم شد».

خودورکوفسکی، پس از آن که با ولادیمیر پوتین اختلاف جدی پیدا کرد، ۱۰ سالی در روسیه به زندان افتاد. او به تازگی درخواست افزایش تحریم‌ها علیه اقای پوتین شده بود.

خودورکوفسکی گفته از نظر او مهم است که برای مقابله با کرملین حتی اگر لازم شود از «شیطان» هم باید حمایت کرد.

او در خاتمه گفته: «و این تازه اغاز ماجرا است».

طی چند ساعت گذشته، اخبار مربوط به تنش شدید میان گروه شبه نظامی واگنر و ارتش روسیه به صدر اخبار جهان راه پیدا کرده است.

این خلاصه مهمترین اخبار چند ساعت گذشته است:

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر از طغیان گروه خود علیه ارتش روسیه خبر داده چرا که مدعی است وزیر دفاع روسیه دستور حمله موشکی به مقر نیروهای واگنر در اوکراین را داده و طی این حملات موشکی تعداد زیادی از شبه نظامیان گروه واگنر در اوکراین کشته شده‌اند.

کرملین اما پریگوژین را به سرکشی و عصیان متهم کرده و به نیروی اطلاعاتی روسیه – اف اس بی – دستور عملیات ویژه علیه او را داده است. کرملین همچنین از نیروهای واگنر خواسته که فرمانده خود را بازداشت و تحویل مسکو دهند.

جمعه شب پریگوژین مدعی شد که نیروهای او با عبور از مرز روسیه وارد منطقه نزدیک روستوف شده اند که در ۱۰۰ کیلومتری شرق روسیه و مرز این کشور با اوکراین واقع شده است.

همین اخبار موجب شده فرماندار روستوف از شهروندان بخواهد در خانه های خود بمانند

همزمان خودروهای زرهی در نقاط مختلف روستوف موضع گرفته اند و در مسکو هم خودروهای زرهی در بیرون کاخ کرملین مسقر شده‌اند
ولادیمیر پوتین به طور منظم در جریان جزییات تحولات قرار می گیرد. همین وضعیت در کاخ سفید و برای جو بایدن روی داده است.

گروه واگنر: روسیه به ما حمله کرد

بیانیه منتسب به رئیس گروه شبه نظامی واگنر ادعا می‌کند نیرو‌های این گروه از سوی روسیه هدف حمله قرار گرفته‌اند.

فارس نوشت: منابع خبری گزارش می‌دهند گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شده نیرو‌های ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. در این گزارش‌ها به نقل از یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر آمده است: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد. قربانیان زیادی وجود دارد.»

پریگوژین مدعی شده که این حمله از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیرو‌های ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند.

وی همچنین مدعی شده است: «ما آماده بودیم به وزارت دفاع [روسیه]امتیاز بدهیم، سلاح‌هایمان را تحویل بدهیم و راه حلی درباره اینکه چطور می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم پیدا کنیم. اما آن‌ها باز هم ادامه دادند.»

مطابق این گزارش‌های تأییدنشده رئیس گروه واگنر وعده داد که با اقدام روسیه مقابله به مثل خواهد کرد. او گفت: «شری که سران نظامی روسیه عامل آن هستند باید متوقف شود.»

پریگوژین مدعی شده سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه شخصاً وارد «روستوف» شده تا این عملیات برای نابود کردن واگنر را انجام دهد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند.

وزارت دفاع روسیه‌ای در بیانیه‌ای گفت اتهامات پریگوژین «صحت ندارند و یک تنش‌زایی رسانه‌ای است.»

کمیته ضدتروریسم روسیه در بیانیه‌ای گفت اف. اس. بی یک پرونده قضائی درباره «دعوت به شورش مسلحانه» از سوی رئیس واگنر باز کرده است. این کمیته گفته خواستار توقف سریع اقدامات غیرقانونی است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.