باج به بیرو؛ چـرا؟
دنیای اقتصاد : حتما در جریان بزرگ‌ترین جنجال تابستان هستید. در شرایطی که از مدت‌ها قبل زمزمه جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس به گوش می‌رسید، سنگربان ملی‌پوش سرخ‌ها ناگهان قراردادش را به‌طور یکطرفه با باشگاه فسخ کرد تا بزرگ‌ترین شوک تابستانی را به هواداران بدهد.

بعد از دو مرتبه ارسال هشدار کتبی و در شرایطی که به نظر می‌رسید با عیادت رضا درویش از بیرانوند مشکل این دروازه‌بان حل شده است، ناگهان شاهد فسخ یکطرفه قرارداد او با سرخ‌پوشان بودیم. این اتفاق از جایی ملتهب‌تر شد که پای باشگاه استقلال هم وسط آمد و گفته شد حریف سنتی با یک پیشنهاد بزرگ او را وسوسه کرده است؛ پیشنهادی تقریبا ۱۰۰میلیارد تومانی برای دو فصل که ابتدا از سوی آبی‌ها تکذیب شد، اما فسخ یکطرفه بیرو، کاملا آن را باورپذیر کرد. نهایتا اما در شرایطی که به نظر می‌رسید حضور بیرو در استقلال قطعی شده است، این دروازه‌بان قراردادش را با پرسپولیس تمدید کرد و موضوع خاتمه یافت. بیرانوند در حالی در پرسپولیس ماندگار شد که شاید اصولگرایی در زمینه باشگاه‌داری حکم به عدم تمدید قرارداد این بازیکن می‌داد، اما سرخ‌ها روی همه مسائل چشم پوشیدند فقط به یک دلیل؛ اینکه به بیرانوند «نیاز فنی» دارند.

اندوه تاریخی یحیی

در غائله تاریخی بیرانوند، از همه خشمگین‌تر یحیی گل‌محمدی بود؛ سرمربی پرسپولیس که پس از فسخ قرارداد گلرش خواهان برگزاری یک جلسه اضطراری شد و از قضا این جلسه نیز بدون هیچ خروجی رضایت‌بخشی به پایان رسید. بعد از همین جلسه بود که آن فیلم کوتاه و عجیب از یحیی ثبت و در تیراژ وسیع بازنشر شد؛ جایی که سرمربی پرسپولیس سرش را پایین آورده بود و بابت جدایی بیرو غصه می‌خورد. این حرکت یحیی آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که پس از منتفی شدن حضور بیرانوند در استقلال، گروهی از هواداران شاکی این تیم با تجمع در مقابل وزارت ورزش ادای سرمربی پرسپولیس را در آوردند و گفتند از وقتی یحیی اخم کرده، مشکلات باشگاه پرسپولیس حل شده است! سوال اساسی اما این است که چرا یک مربی این همه باید نگران جدایی یک بازیکن خود باشد و از خود‌ ضعف نشان بدهد؟ باز هم پاسخ روشن است؛ چون خود یحیی بهتر از هر کس دیگری می‌داند بیرانوند یک عامل تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز برای هر تیمی به شمار می‌آید.

واکنش فراموش‌شدنی کی‌روش

این فقط یحیی نیست که در یک لحظه نگران از دست دادن علیرضا بیرانوند می‌شود و آن‌طور به هم می‌ریزد. کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی هم در نخستین دقایق بازی ایران و انگلستان در جام‌جهانی ۲۰۲۲، عکس‌العملی مشابه نشان داد که تا مدت‌ها سوژه شد. وقتی بیرو در آغاز آن بازی مصدوم شد و نتوانست به کار ادامه بدهد، کی‌روش از شدت ناراحتی سرش را گرفت. بعدتر که حسین حسینی به ترکیب اضافه شد و ۶ گل خورد، خیلی‌ها از کی‌روش انتقاد کردند و گفتند او با آن عکس‌العمل، عملا ته دل دروازه‌بان ذخیره تیم را خالی کرده است. بله، رفتار مربی پرتغالی با آن همه تجربه اشتباه بود، اما او خوب می‌دانست با غیبت بیرو چه فاجعه‌ای در انتظار تیم است.

تفاوت بود و نبود بیرانوند

دست‌کم برای پرسپولیسی‌ها، تفاوت بود و نبود بیرانوند در دو فصل اخیر به وضوح روشن شد؛ جایی که سرخ‌پوشان در لیگ بیست‌ویکم با دریافت ۲۱ گل عنوان قهرمانی را به استقلال واگذار کردند، اما در لیگ بیست‌ودوم و پس از بازگشت بیرو با دریافت فقط ۱۳ گل، آنها هم قهرمانی را پس گرفتند و هم صاحب بهترین خط دفاعی شدند. بیرانوند از ستون‌های موفقیت پرسپولیس در این سال‌ها بوده و یحیی گل‌محمدی این موضوع را بهتر از هر کس دیگری می‌داند. درست به همین دلیل است که او با وجود فسخ یکطرفه قراردادش و مذاکره مستقیم با تیم رقیب، با عزت و احترام فرصت بازگشت به پرسپولیس را پیدا می‌کند. درست به همین دلیل است که بیرانوند اجازه می‌یابد در فضای مجازی تند و صریح جواب افشین پیروانی را بدهد و به سرپرست تیم بتازد، بی‌آنکه با برخوردی از سوی باشگاه مواجه شود. فعلا همه، همه‌چیز را به توانایی‌های بیرانوند بخشیده‌اند، درست همان‌طور که استقلالی‌ها وقتی بحث حضور علیرضا در تیم‌شان جدی شد، آن همه فحش و ناسزای خود و شادی بریدن سر را از یاد بردند و جشن گرفتند. با این حال اگر ترمز بیرانوند کشیده نشود، شاید این رفتارهای او خیلی زود به پرسپولیس ضربه بزند.