تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1403 - 9:01
کد خبر : 150736

ساخت مسجد در پارک قیطریه ؛ قانونی یا غیرقانونی؟

ساخت مسجد در پارک قیطریه ؛ قانونی یا غیرقانونی؟

آرمان شرق-گروه جامعه: مساحت این پارک ۱۲۲ هزار متر مربع است و حدود ۸۰۰ مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود. در طرح اولیه مسجد مذکور، پیش بینی جابجایی حدود ۴ درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور دکتر زاکانی، قرار شد این طرح مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد.

ساخت مسجد در پارک قیطریه ؛ قانونی یا غیرقانونی؟

فارس نوشت: موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه این روز‌ها سروصدای زیادی به پا کرده است، اما این موضوع چه منطقی دارد و چرا شهرداری تصمیم گرفته در پارک‌های بزرگ اقدام به ساخت مسجد کند؟

شهر تهران هم اکنون حدود ۲۴۰۰ پارک و بوستان دارد که در مقایسه با ۷۹ پارک در ابتدای انقلاب ۳۰ برابر شده است.

این اقدام مبارک نیاز جدیدی را در کنار رشد کمی پارک‌ها بوجود آورده است و آن توجه به بهره مندی بالاتر مردم از پارک‌ها به عنوان امکانی حیاتی و با ارزش است.

پارک‌ها بعنوان بخش مهمی از ریه‌های کلان شهر تهران در کاستن از آلودگی هوا، جایگاه پراهمیتی به واسطه نقش ویژه در تفرجگاه‌های شهری و توسعه رفاه و آسایش شهروندان دارد. رویکرد‌ها نسبت به این سرمایه بزرگ در ادوار مختلف مدیریت شهری متفاوت بوده است.

به طور نمونه با برداشته شدن حصار پارک‌ها در دهه ۷۰، رفته رفته پارک‌ها به جولانگاه انواع بزهکاری ها، محل تجمع معتادان و ساقیان مواد مخدر و اخیرا سگ گردانی‌های پرتعداد شده است به نحوی که حضور بسیاری از کودکان و خانواده‌ها را ناممکن کرده است.

درخواست‌ها و مطالبات متعدد مردمی برای بازگرداندن امنیت به پارک‌ها و مقابله با بزهکاری‌ها به صورت روزافزون در حال انجام است به نحوی که فقط در سامانه «فارس من» چند صد هزار امضا خطاب به مسئولین در پویش‌های متعدد در این زمینه به ثبت رسیده است.

شهردار تهران معتقد است نوع نگاه نسبت به پارک‌ها باید جامع باشد.

زاکانی ضمن تاکید به توسعه کمی پارک‌ها به ویژه در مناطق دارای سرانه فضای سبز پایین، بر توسعه خدمات مورد نیاز مردم در پارک‌ها و کیفی سازی فضا‌های سبز و خدمات نیز تاکید دارد تا بتوان علاوه بر استفاده از هر پارک به عنوان تفرجگاه و گسترش زمینه آسایش و سلامت شهروندان با توسعه خدمات در پارک ها، امکان میزان حضور اقشار مختلف مردم را در این فضا‌های مفرح شهری بیشتر کرد تا همزمان در سایه گسترش کمی همراه با ارتقاء کیفی و خدمات در پارک‌ها حضور اقشار مختلف مردم امکان پذیرتر شود.

زاکانی برای پارک‌های مختلف نیز در کنار خدمات عمومی قائل به ایجاد خدمات تخصصی نیز هست، بطور مثال در پارک پردیسان با همکاری سازمان محیط زیست پیگیر ایجاد بزرگترین موزه حیات وحش با ذخائر بی نظیر موجود کشور بوده تا زمینه خوبی برای حضور تخصصی مردم بویژه جوانان و نوجوانان فراهم شود.

از طرفی تاکید می‌کند که ممانعت از تبدیل پارک‌ها به فضا‌های بی دفاع شهری و حضور بزهکاران در آن از طریق بازگشت حصار‌ها بعنوان یک قاعده کلی و به دلایل مختلف منطقی نیست و می‌بایست شرایطی ایجاد کرد که طیف‌های مختلف مردم در پارک‌ها با حضور بیشتر و مدیریت خودشان در کنار دریافت خدمات از مدیریت شهری، فضا را امن و پر آسایش نمایند، راهی که مدیریت شهری آن را انتخاب نموده است.

توسعه خدمات فرهنگی اجتماعی در پارک‌ها فراخور امکان هر پارک و از جمله طرح ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ بخشی از این برنامه جذاب و اثربخش است. در این طرح ساخت مجموعه‌های ورزشی، بازارچه‌های محلی و رستوران‌های باکیفیت و کم هزینه در صورت امکان و اقتضائات هر پارک از دیگر مواردی است که اقشار مختلف مردم را برای حضور در پارک‌ها تشویق می‌کند.

در همین رابطه ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شد که به کمپین جدید ضدانقلاب علیه شهرداری تهران تبدیل شده است. کمپینی که برخی افراد غیرمطلع را هم ناخواسته همراه خود کرده است.

بهانه آن‌ها قطع چند درخت در پارک قیطریه است که شهردار تهران در این زمینه توضیح داده است که قرار نیست هیچ درختی قطع شود.

زاکانی می‌گوید در بازدید میدانی که هفته قبل از محل احداث مسجد داشتم، تاکید کردم هیچ درختی نباید قطع شود و بر این اساس نقشه اولیه احداث مسجد تغییر کرد و در حال حاضر، فقط چند نهال کوچک در محل نقشه جدید قرار دارد که قرار شد آن‌ها نیز به بخش دیگری از پارک در کنار مسجد منتقل شود.

زاکانی به مردم و شهروندان تهرانی اطمینان داد که پیشنهادات و نظرات آن‌ها را حتما در دستور کار قرار خواهد داد و همه تلاش خود را برای رضایتمندی و ارتقا سطح خدمت رسانی و فرهنگی اماکن شهر تهران از جمله پارک‌ها به کار خواهد بست و جو سازی‌های غیر منطقی و خلاف واقع سر سوزنی تاثیر در اراده شورای شهر و شهرداری برای خدمت به مردم نخواهد داشت.ی سبز واجب است، در این فضاها حتی نباید حوزه علمیه ساخته شود. حال با چه استدلالى شهردارى بوستان را براى پارکینگ تخریب مى کند؟

واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»

شهردار تهران درباره حصارکشی در پارک قیطریه توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، زاکانی درباره ابهامات ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه امروز در جمع خبرنگاران گفت: حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم.

او درباره قطع احتمالی درختان در این پارک افزود: درختی قطع نمی‌شود، من هفته گذشته از این پارک دیدن کردم، حدود ۱۰-۱۵ نهال آنجاست که قرار شده جابه‌جا شوند.

اسفند ۱۴۰۲ تصویری از حصار کشی عجیب و مشکوک در پارک قیطریه منتشر شد. این عکس نشان می‌داد وضعیت پارک قیطریه بحرانی و در خطر جدی تغییر کاربری است.

واکنش سخنگوی شهرداری به ادعای قطع درختان برای ساخت مسجد

واکنش سخنگوی شهرداری به ادعای قطع درختان برای ساخت مسجد

سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه توضیحاتی را منتشر کرد.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی نوشت: چند روزی است موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه به سوژه برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و گاهی ادعاهای عجیب و غریبی در این‌باره مطرح می‌شود. برای شفافیت و آگاهی افکار عمومی چند نکته را عرض می‌کنم:

‏١. ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای(پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. در ٣دهه گذشته ۴٣مسجد در آن‌ها ساخته شده و برای ٣۴بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه مصوبه دارد. گرچه از سال‌ها پیش مطالبه مردمی برای احداث مسجد در این پارک وجود داشت.

‏٢. سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها به دلایل متعددی باز می‌گردد و دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست.

‏٣. از طرفی استدلال ساخت مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای به رغم وجود مساجد دیگر منطقه هم این است که بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساسا اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است.

‏۴. پارک قیطریه ١٢٢ هزار متر مربع است و مساحت در نظر گرفته شده برای مسجد حدود ٨٢٠ متر مربع یعنی چیزی کمتر از ٧ دهم درصد از کل پارک را شامل می‌شود. فضای درنظر گرفته شده در کنج شمال شرقی پارک در آستانه خیابان و در کم‌تراکم‌ترین بخش پارک به لحاظ فضای سبز واقع شده است.

‏۵. مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است.

‏۶. بعد از طرح برخی ابهامات در رسانه‌ها، شهردار تهران در اولین جمعه ماه رمضان بازدیدی از محل درنظر گرفته شده برای احداث مسجد داشت و پس از بررسی دقیق و مشورت با کارشناسان دستور بازطراحی نقشه مسجد را به نحوی که هیچ کدام از درخت‌های کهن‌سال در محل احداث مسجد واقع نشود، داد.

‏٧. در طرح اولیه ۴ درخت کهنسال در طراحی بخش اصلی مسجد قرار می‌گرفت که با تاکید شهردار و با تغییر نقشه ساخت ، این چهار درخت ارزشمند در حیاط روباز روبروی مسجد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ضمن هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و … برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد.

‏٨. در همه شهرهای دنیا پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ با کاربری‌های چندگانه نیازهای متنوعی از شهروندان را برآورده کرده و در کنار توجه به محیط زیست با طراحی اکوپارک‌ها، تم‌پارک‌ها و … آن‌ها را به محل دائمی حضور شهروندان تبدیل می‌کنند.

‏٩. ارتقای پارک‌های تهران به محیط‌هایی با کاربری‌های چندگانه اجتماعی از طریق اضافه شدن فضاهای هنری، آموزشی، فرهنگی و علم و فناوری یکی از رویکردهای راهبردی شهرداری تهران است. این تازه غیر از فضاهای ضروری چون سوله‌های مدیریت بحران و … است که از سال‌ها پیش در پارک‌ها احداث شده است.

‏١٠. در این دوره که حجم درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز و تأسیس پارک‌های جدید و تکمیل ابرپروژه کمربند سبز تهران به گواه آمار و اسناد رشد چشمگیری داشته، ساخت دوقطبی کاذب مسجد-درخت از سوی رسانه‌های اپوزوسیون و رقبای سیاسی در مقابل مردمی که تغییر در این حوزه را می‌بینند کار بیهوده‌ای است.

‏١١. ضمن تشکر از دغدغه‌های ارزشمند فعالان محیط زیست و با رعایت نکات این عزیزان، مسجد پارک قیطریه چهل و چهارمین مسجد پارک‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران خواهد بود و برآورده کردن طیفی از نیازهای مخاطبان این بوستان مهم و زیبای شهر تهران کمک خواهد کرد.

‏١٢. خلاصه اینکه: گزاره «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!» را هم باید به کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه شهرداری تهران اضافه کرد! جهت استحضار مردم شریف تهران؛ نه درختی قطع می‌شود، نه مسجد جدید فضایی از کل پارک را خواهد گرفت و نه این اولین و آخرین مسجد در پارک‌های بزرگ شهر تهران است.

سخنگوی شورای شهر تهران:هزینه‌ ساخت مسجد از سوی خیرین تامین شده

علیرضا نادعلی علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ درختی در طرح ساخت مسجد بوستان قیطریه قطع نشده است، گفت: خیرین محلی از مدت ها قبل برای ساخت این مسجد هزینه‌های مالی را تامین کردند.

ایرنا: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ درختی در طرح ساخت مسجد بوستان قیطریه قطع نشده است، گفت: خیرین محلی از مدت ها قبل برای ساخت این مسجد هزینه‌های مالی را تامین کردند.

علیرضا نادعلی گفت: از دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران، از سوی مردم و خیرین منطقه درخواست ساخت مسجد در بوستان قیطریه به شهرداری ارایه شده بود.

وی افزود: محلی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده تقریبا در نقطه کور و بدون هیچ کاربری است که تعداد اندکی درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری هیچ‌ درختی در این نقطه قطع نشد بلکه طرح پیمانکار مقداری تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود.

این عضو شورای شهر تهران درخصوص تامین هزینه ساخت این مسجد نیز اظهار کرد: برخی مدعی شدند شهرداری تهران تامین کننده مالی این مسجد است اما تمامی هزینه‌های ساخت از سوی خیرین تامین و شهرداری تنها زمین مورد نظر را تامین کرده است.

وی با بیان اینکه در دوره های مختلف مدیریت شهری ۴۳ مسجد در بوستان‌های فرا منطقه ای احداث شده است، گفت: بهرحال ساخت مسجد در بوستان‌ها تکمیل کننده فضاهای فرهنگی برای شهروندان است اما برخی با کمک رسانه‌های خارجی در حال زیر سوال بردن این طرح فرهنگی هستند.

به گفته نادعلی، در بازدید روز گذشته با همراهی مسوول رسیدگی به امور مساجد مشخص شد که هیچ درختی بخاطر ساخت مسجد قطع نشده و قطعا این موضوع را بطور کامل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و اقلیت‌های مذهبی شورا که مسوولیت آن را دارم، بررسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قطع درخت همواره با حساسیت اعضای شورای شهر و شهرداری تهران همراه بوده و شهروندان بدانند حتی برای ساخت مسجد نیز اجازه نمی‌دهیم به محیط زیست شهری ضربه وارد شود.

پیش تر نیز عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران قطع درخت در بوستان قیطریه برای ساخت مسجد را تکذیب کرده بود.

خبرگزاری مهر نوشت: دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران گفت: در فرایند احداث مسجد در بخشی از پارک قیطریه، هیچ درختی قطع و یا جابجا نخواهد شد.

مجید غفوری روزبهانی در خصوص احداث مسجد در قسمتی از پارک قیطریه، گفت: محله قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد به ما ارسال شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که بالاترین مرجع تصویب کننده احداث مساجد در شهر تهران، شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد است که ریاست آن را شهردار تهران بر عهده دارد، چندی پیش یکی از خیرین که خود از اهالی قیطریه است، به ما مراجعه کرد و خواستار تخصیص زمین برای احداث مسجد در این محله شد. این موضوع در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد مطرح و پس از انجام بررسی‌های کارشناسانه، زمینی با موقعیت مناسب در ضلع شمال شرقی پارک قیطریه برای احداث مسجد تخصیص داده شد.

دستیار شهردار تهران تأکید کرد: این زمین، محل بسیار مناسبی برای ساخت مسجد است، چراکه این مکان با سایر اماکن مذهبی و مساجد حداقل یک کیلومتر فاصله زمینی دارد و هم مردم حاضر در پارک و هم اهالی محله می‌توانند از خدمات مذهبی و فرهنگی آن بهره مند شوند؛ بنابراین، این مسجد کارکردی نه صرفا محلی بلکه منطقه‌ای خواهد داشت.

غفوری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درختی به هیچ عنوان در پارک قیطریه قطع یا جابجا نشده است، گفت: مساحت این پارک ۱۲۲ هزار متر مربع است و حدود ۸۰۰ مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود. در طرح اولیه مسجد مذکور، پیش بینی جابجایی حدود ۴ درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور دکتر زاکانی، قرار شد این طرح مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با بیان اینکه هیچگونه فضای تجاری برای این مسجد طراحی نشده است، گفت: به شهروندان محله قیطریه مژده می دهیم که طراحی این مسجد به یکی از بهترین مهندسین معمار واگذار شده است تا به عنوان مسجدی فاخر و باشکوه، به زیبایی پارک قیطریه و محله بیفزاید و به عنوان نگینی نه تنها در محله قیطریه که در کل منطقه بدرخشد.

کوثری: ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان

اسماعیل کوثری نماینده منتخب تهران در مجلس گفت: برگزاری مراسماتی مثل ورزشگاه آزادی و سفره بزرگ افطار در بلوار کشاورز تهران و همچنین ساخت مسجد در قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان ایران و اسلام.

فارس: اسماعیل کوثری نماینده منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عصبانیت ضد انقلاب درباره مراسمات مذهبی و ساخت اماکن مذهبی گفت: دشمنان اگر با ساخت مسجد مخالفت نکنند، باید شک بکنیم.

وی در ادامه گفت: این ها با تفکر ملی و دینی ما مخالف هستند و از چنین تفکر و گفتمانی انتظاری بیش از این نیست.

وی افزود: برگزاری مراسماتی مثل ورزشگاه آزادی و سفره بزرگ افطار در بلوار کشاورز تهران و همچنین ساخت مسجد در قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان ایران و اسلام.

نماینده منتخب مردم تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: حضور پر شور مردم همراه با خانواده هایشان در اماکن و برنامه‌های مذهبی  نشان دهنده استقبال خوب و نیاز مردم ایران به برنامه های مذهبی است.

کوثری تصریح کرد: خب مشخص است که زمانی که این ها میلیارد ها خرج کرده و به دنبال نفوذ فرهنگی در خانواده های ایرانی هستند تاب دیدن ساخت مساجد یا حضور پرشور مردم در مراسمات مختلف را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: باید به برگزار کنندگان و دست اندرکاران برنامه های پرشوری مثل ورزشگاه آزادی و افطاری بلوار کشاورز دست مریزاد گفت که این چنین دشمنان را عصبانی کرده است.

وی با اشاره عصبانیت دشمن از ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: زمانی که چنین مکان های معنوی در جاهایی که این ها لانه کرده اند و نفوذ فرهنگی صورت گرفته خب معلوم است دشمنان ایران و اسلام مخالفت می کنند.

وی افزود: ما باید کار خودمان را بکنیم و به حاشیه های دشمنان توجه نکنیم و محکم این مسائل را دنبال کنیم و فضاها را برای نیروهای متعهد آماده بکنیم.

کوثری تصریح کرد: قطعاً باید در اماکن تفریحی و پارک ها به مسائل فرهنگی و نیازهای مذهبی مردم هم توجه بشود و ساخت مسجد در چنین مکانی دقیقا مصداق برطرف کردن نیاز فرهنگی منطقه قیطریه است.

کوثری در پایان گفت: زمانی که مسجدی در چنین منطقه ای ساخته ای می شود قطعا خانواده های متدین تهرانی از آن استقبال کرده و این موضوع تیری است بر قلب دشمنان ایران و اسلام و مخالفان این موضوع عامدانه به دنبال تخریب وجهه فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم هستند.

ناصر امانی؛ عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: خیّری، مبلغی را وقف ساخت مسجد کرده است و فرزندان این خیّر برای اجرای وصیت پدر مرحوم خود با رایزنی و تعامل باعضو شورای شهر تهران: ساخت این مسجد وقفی در پارک قیطریه، خلاف قانون است مسئولان شهرداری، قسمتی از بوستان قیطریه را برای این منظور انتخاب کرده‌اند اما این اقدام خلاف قانون و مصوبات شورای شهر است.

به گزارش انتخاب، ناصر امانی گفت: در آستانه روز درختکاری خبری منتشر شد که قسمتی از بوستان قیطریه حصارکشی شده است و قصد جابجایی درختان و ساخت‌وساز را در بوستان دارند و مجدد در آخر هفته گذشته، در پی تماس‌های مردمی باخبر شدیم که گودبرداری انجام شده است. روز گذشته از این محل بازدید کردم و دیدم که ۱۵۰۰ متر از ضلع شمالی پارک حصارکشی شده اما نه درختی قطع شده، نه درختی جابجا شده است.

امانی افزود: انتخاب فضای بوستان برای ساخت مسجد، خلاف قانون و مصوبات شورای شهر است و ساخت‌و‌ساز در بوستان‌ها به جز خدمات ضروری مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه ممنوع است. او همچنین به این نکته اشاره کرد که بوستان‌ها پهنه «جی» محسوب می‌شوند و تغییر کاربری پهنه‌ها هم بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است.  عضو شورای شهر تهران در ادامه چنین گفت که با توجه به وجود دو مسجد بزرگ دیگر در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری این مکان، آن‌ها را برای ادای فریضه نماز مناسب دانست.

وی همچنین تصریح کرد: ۱۵ درخت ارزشمند قدیمی با قطر چندده‌ سانتی‌متری در محوطه حصارکشی‌شده وجود دارد که امکان جابجایی آن‌ها حتی در فصل مناسب هم نیست. علاوه بر آن، از ده‌ها اصله درخت و گونه‌های گیاهی نیز باید محافظت شود.

واکنش مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه

واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است

«آنچه از تصمیم برای ساخت مسجد در پارک قیطریه برداشت می‌شود، نوعی لجاجت است؛ از نوع همان لجاجت‌هایی که منافقین به هنگام ساخت مسجد ضرار کردند.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت:

در عصر پیامبر (ص) مسجدی در مدینه ساخته شد که هدف از بنای آن، عبادت نبود؛ قرار نبود مشکل مسلمین در آن حل شود؛ بلکه قرار بود جایی برای تفرقه افکنی و نفاق باشد. رسول خدا برای تخریب آن مکان (که نام ضرار بر آن نهاده شد) ذره‌ای درنگ نکرد و وحی الهی نیز بر آن مهر تایید زد.

اکنون که احداث مسجد در پارک قیطریه نقل محافل است، تاریخ مسجد ضرار تداعی بیشتری پیدا می‌کند. همه می‌دانند محل قیطریه تهران (و محله چیذر در مجاور آن) از محلات قدیمی و متدین‌نشین بوده است و تعداد قابل اعتنایی مسجد، حسینیه و تکیه دارد و با جمعیت فعلی منطقه، نیازی به احداث مسجد جدید نیست. اگر هم چنین نیازی احساس شود، مردم منطقه از تمکن کافی برای توسعه مساجد فعلی و یا ساخت مسجد جدید، برخوردارند و نیازمند دولت و شهرداری نیستند.

انتقاد تند یک امام جمعه از زاکانی بعد از جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید سعید لواسانی امام جمعه سابق لواسان با انتقاد از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

ساخت ‎مسجد کار شهرداری نیست، ساخت مسجد مردمی‌ترین عمل مومنانه جمعی است. شهرداری به وظیفه خود بپردازد و مسجد را به مومنان بسپارد. ساخت پارک، احداث بزرگراه، توسعه سامانه‌های شهری، بهینه کردن مسیرها و… وظایف شهرداری است که الحمدلله درباره آن‌ها بغایت کم‌کاری می‌کند.

فخرالسادات محتشمی‌پور: اقدام صورت گرفته برای ساخت مسجد در پارک قیطریه از طرف وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته

فخرالسادات محتشمی پور در مورد حواشی پیش آمده پیرامون احداث مسجد در پارک قیطریه و اینکه گفته می  شود قرار است با پولی که پدر او وصیت کرده، این اقدام انجام شود، نوشت: به عنوان یکی از وراث مرحوم پدر عزیزم که در زندگی اهل کار خیر بود و برای پس از درگذشتش نیز وصیت کرده بود با بخشی از اموالش مسجدی احداث شود اعلام میکنم اقدام صورت گرفته توسط وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته است و این کار را که مخل مصالح و منافع عمومی است قطعا خیر نمی‌دانیم.
فخرالسادات محتشمی پور در مورد حواشی پیش آمده پیرامون احداث مسجد در پارک قیطریه و اینکه گفته می  شود قرار است با پولی که پدر او وصیت کرده، این اقدام انجام شود، نوشت:

به عنوان یکی از وراث مرحوم پدر عزیزم که در زندگی اهل کار خیر بود و برای پس از درگذشتش نیز وصیت کرده بود با بخشی از اموالش مسجدی احداث شود اعلام میکنم اقدام صورت گرفته توسط وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته است و این کار را که مخل مصالح و منافع عمومی است قطعا خیر نمی‌دانیم.

و به عنوان یک شهروند هرگونه دخل و تصرف در پارکی که زمینش به گفته شهردار وقت، اهدایی یک بانوی نیکوکار و با کاربری معین است کاری خلاف و نمونه بی اخلاقی های مدیران اقتدارگرا می دانم.

من هم مثل خیلی از پایتخت نشینها از مزیت های این پارک بهره برده ام و در نمازخانه پارک هم نماز خوانده ام که البته هیچگاه مملو از جمعیت نبوده و نمازگزاران گرامی هم در صورت تمایل با اندکی طی طریق به مساجد آن حوالی می رسند.

پس لطفا آقای شهردار دست از لجبازی با مردم بردارد و به جای اقدامات نمایشی، دین داری خود را با ساماندهی نابسامانیهای شهری و ارائه خدمات ضروری به شهروندان نشان دهد.

فخرالسادات محتشمی‌پور: اقدام صورت گرفته برای ساخت مسجد در پارک قیطریه از طرف وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته

تذکر مهم محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه با اصرار علی زاکانی؛

افشاگری مهم محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه

آقای زاکانی! ساخت مسجد با پول مردم، نشانه متدین بودن شهردار نیست

زاکانی,ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران
واقعاً چه اصراری است که وقتی این همه کار زمین مانده در کشور و در همان شهرداری تهران وجود دارد، مسوولان وارد کارهای حاشیه ای و حاشیه ساز شوند؟

سرپوش اجتماعی – عصر ایران نوشت: علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است که حتما در پارک های تهران مسجد خواهند ساخت و درباره احداث مسجد در پارک قیطریه و نگرانی مردم از قطع درختان آنجا تاکید کرده که در محل احداث مسجد تنها ۱۵ – ۱۰ نهال وجود دارد که آنها را هم به کمی آن طرف تر منتقل خواهند کرد.

در این باره چند نکته قابل توجه است:

۱ – ساخت مسجد با پول مردم، نشانه متدین بودن شهردار نیست و اگر در پارک ها مسجد بسازد، نمی گویند وای چه شهردار  مومنی!

“هزینه کرد درست پول مردم برای مردم”، می تواند نشانه تعهد واقعی باشد نه مسجدسازی در جاهایی که نیازی به مسجد نیست.

به راستی آیا مردم تهران، اکنون به ساخت مسجد جدید توسط شهرداری نیاز دارند و از شهردار می خواهند برایشان در پارک ها مسجد بسازد یا به توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز، احداث پارگینگ های عمومی و بهره گیری از مکانیزم های جدید امحاء زباله و بازبافت و نظایر این ها؟

مردم به شهرداری پول نمی دهند که زاکانی و دوستانش هر جور خواستند هزینه کنند. ای کاش بفهمند که “الاهمّ فالمهم” یعنی؟!

تشخیص اولویت ها این قدر سخت است آقای زاکانی؟!

۲ – در حالی که بسیاری از مساجد تهران عملاً غیر فعال و خالی از نمازگزار هستند، ساخت مسجد جدید چه توجیهی دارد؟ آن هم در جایی مانند قیطریه که به دلیل قدمتش، دارای چندین مسجد در اطراف همین پارک است.

به زاکانی و همفکرانش ایشان می گوییم اگر واقعاً دلسوز اسلام هستید، به جای ساخت مسجد، نمازگزار تربیت کنید، آن هم نه با کلاس و بیلبورد و خاصه خرحی های تبلیغاتی که با حُسن عملکرد خود به عنوان گارگزاران نظام اسلامی. یادشان نرود که بخش عمده ای از دین گریزی ها به ویژه در نسل جوان، از عملکردهای نابهنجار همین هایی نشأت می گیرد که چهره و گفتار اسلامی به نمایش می گذارند و چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند و نمی دانند که در عصر اطلاعات، خلوتی وجود ندارد و مردم می بینند و می فهمند.

۳ – تعداد روحانیون در کشور، از تعداد مساجد بیشتر است. با این حال، بیش از نیمی از مساجد کشور، امام جماعت ندارند. اول خود روحانیون به مسجد بروند و مساجد فعلی را راه بیندازند، بعد اگر جایی مسجد کم بود، خود مومنین دست به کار می شوند و مگر در طول تاریخ، این همه مسجد را در شهرها و روستاهای کشور، شهرداری ها ساخته اند؟(جالب نیست؟ بسیاری از روحانیون هم رغبتی به امامت جماعت در مساجد ندارند و درگیر کارهای حکومتی شده اند!)

۴ – عجیب است که شهردار می گوید در محل ساخت مسجد در پارک قیطریه درختی نیست و در آن چند هزار متر زمین در نظر گرفته شده برای مسجد، تنها ۱۵ – ۱۰ نهال وجود دارد! اگر این گونه است که باید فوراً در این همه فضای خالی در پارک باید درخت بکارند و کم کاری صورت گرفته را جبران کنند.

چرا درخت بکارند؟ چون آنجا پارک است و معنی و کاربرد پارک هم که معلوم است!

مگر خودشان از بام تا شام از کمبود سرانه فضای سبز در تهران نمی گویند؟ و آیا جایی مناسب تر فضاهای خالی پارک ها برای درختکاری؟

۵ – واقعاً چه اصراری است که وقتی این همه کار زمین مانده در کشور و در همان شهرداری تهران وجود دارد، مسوولان وارد کارهای حاشیه ای و حاشیه ساز شوند؟ از مسجد سازی هم می خواند تقابل درست کنند؟ خدا کند که این یکی را بی خیال شوند!

مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟

خبرآنلاین : حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی به سخنان زاکانی در خصوص ساخت مساجد در پارک ها واکنش نشان داد.
توئیت کنایه آمیز مشاور روحانی/ مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟

علیرضا زاکانی شهردار تهران از ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران خبر داد.

در همین راستا، حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در دولت سابق، در واکنش به او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟

حسام الدین آشنا خطاب به زاکانی: مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟

مردم منطقه مخالف ساخت مسجد در قیطریه هستند

همینجوری مساجد خالی‌اند، در محله‌ای که اینجوری مسجد می‌سازید نمازگذار از کجا می‌خواهید بیاورید؟ مردم مقاومت کنند برای کلنگ زنی و احداث پروژه، یگان ویژه را هم به خط می‌کند.

وحید اشتری، افشاکننده ماجرای سیسمونی‌گیت خانواده قالیباف در کانال خود نوشت:

کافه ما با پارک قیطریه ۵۰ متر فاصله ندارد. تجمعات مردم، کاشتن نهال نمادین در جایی که برای مسجد نشانه‌گذاری شده، فحش دادن‌ زیر لب و مقاومت مدنی که شکل گرفته را هر روز از نزدیک می‌بینم.

همینجوری مساجد خالی‌اند، در محله‌ای که اینجوری مسجد می‌سازید نمازگذار از کجا می‌خواهید بیاورید؟

ظهر و غروب در کافه ما بنشینید حداقل صدای اذان ۲ سه تا مسجد با هم تلاقی دارد. همان روبرو مسجد صاحب الامر است ۲۰۰ متر جلوتر مسجد مفتخر است.

پشت پارک در کوچه مفید مسجد نور است.

نمی‌فهمم وسط اینهمه مسجد قدیمی در شعاع چندصد متری تبدیل کردن بخشی از پارک به یک مسجد جدید چه کارکردی دارد؟

سابق بر این مسجد یک نیاز بود که از دل اهل محل می‌جوشید و با اراده اهل محل تامین مالی می‌شد و بنیانش گذاشته می‌شد.

بعضا چند سال تکمیل‌اش طول می‌کشید چون ذره ذره و با پول مردم ساخته می‌شد.

الحمدلله با حکومتی شدن همه پدیده‌های دینی در چند دهه گذشته الآن مسجد یک «پروژه عمرانی» است.

مثل سد، مثل جاده مثل آب بند!

یک نهاد حکومتی با سمبه پر زور پروژه و پیمانکار تعریف می‌کند.

آن هم در پارکی که نماز جماعت نمازخانه‌اش ۵ نفری برگزار می‌شود.

مردم مقاومت کنند برای کلنگ زنی و احداث پروژه، یگان ویژه را هم به خط می‌کند.

به ضرب و زور جهادی بنا را ۶ ماهه تحویل می‌دهد.

بعد که یک ساختمان متروک با چراغ‌های سبز با گنبد و گلدسته وسط یک محل کاشتند صرفا یک کارمند برای باز و بسته کردن در و گردگیری‌اش استخدام می‌کنند و می‌روند سراغ اضافه کردن یک ساختمان متروک دیگر در شهر!

اسم تبدیل «نیاز» به «پروژه عمرانی» را هم گذاشته‌اند ترویج دین داری در سطح شهر…/اعتماد آنلاین

 جزئیات وجود گورستان ۳۲۰۰ ساله‌ در قیطریه

«ضروری است که وزارت میراث فرهنگی و مشخصا پژوهشکده باستان‌شناسی هر چه زودتر هیأتی را برای بررسی دقیق موضوع روانه پارک قیطریه کندن و نتیجه بررسی‌ها را نیز در اختیار افکار عمومی قرار دهند.»

زیر پارک قیطریه چه چیز خبر است؟ جزئیات وجود گورستان ۳۲۰۰ ساله‌ در قیطریه

حمیدرضا حسینی – پروهشگر تاریخ معاصر در عصر اصلاحات، نوشت: ‌نمی‌دانم آیا در جایی که اکنون برای ساخت مسجد حصارکشی شده و قرار است درختانش را قطع کنند، آثار تمدن قیطریه هست یا نه، اما سابقه کاوش‌های باستان‌شناسی در قیطریه و گفته شادروان کامبخش‌فرد موجب می‌شود که هر نوع ساخت و ساز و گودبرداری در عرصه این پارک، اسباب نگرانی شود.

در اواخر دهه ۱۳۴۰ بساز و بفروش‌هایی که در تپه‌های قیطریه خانه‌سازی می‌کردند، با گودبرداری‌هایی که انجام دادند، به آثار باستانی مهمی دست یافتند. خبر به سرعت در شهر پیچید و سازمان حفاظت آثار باستانی، هیأتی را به سرپرستی شادروان سیف‌الله کامبخش‌فرد برای کاوش در زمین‌های قیطریه به آن‌جا فرستاد.

کاوش‌های او که پرویز کیمیاوی فیلم مستندی از آن ساخته است، به کشف ۳۵۰ گور باستانی انجامید که درون‌شان مردگان را به شکل جنینی دفن کرده و در کنار‌شان شمار زیادی اشیاء سفالی و فلزی شامل انواع ظروف، زیورآلات و سلاح و نیز غذا‌های خشک شده و استخوان حیوانات اهلی قرار داده بودند.

ین شیوه نشان می‌داد که صاحبان گور‌ها به زندگی جسمانی پس از مرگ باور داشته‌اند. این مردمان احتمالا از اقوام آریایی بودند که در اواخر هزاره دوم پیش از میلاد بر اثر فشار‌های خارجی از شرق و غرب دریای خزر به مناطق جنوبی رانده شدند و گروهی از آن‌ها در پهنه تهران امروزین استقرار یافتند.

در اوایل دهه هشتاد در گفت‌وگویی که با آقای کامبخش‌فرد داشتم، گفتند: تعداد گور‌ها بسیار بیش از چیزی بود که ما از دل خاک بیرون کشیدیم. گمانه‌زنی‌ها نشان داد که بخش بزرگی از آن‌ها زیر پارک قیطریه کنونی است، اما دیگر نخواستیم که درختان را از بین ببریم و آن‌جا را کاوش کنیم. آن‌چه به‌دست آورده بودیم برای مطالعه درباره «تمدن قیطریه» کافی بود. ترجیح دادیم که بخشی را برای کاوش و پژوهش آیندگان باقی بگذاریم.

ایشان با خوشحالی می‌گفتند: پارک قیطریه و رفت و آمد مردم در آن‌جا بهترین پوشش حفاظتی برای آثار باستانی است و مانع از دستبرد به آن‌ها می‌شود.

نمی‌دانم آیا در جایی که اکنون برای ساخت مسجد حصارکشی شده و قرار است درختانش را قطع کنند، آثار تمدن قیطریه هست یا نه، اما سابقه کاوش‌های باستان‌شناسی در قیطریه و گفته شادروان کامبخش‌فرد موجب می‌شود که هر نوع ساخت و ساز و گودبرداری در عرصه این پارک، اسباب نگرانی شود.

ضروری است که وزارت میراث فرهنگی و مشخصا پژوهشکده باستان‌شناسی هر چه زودتر هیأتی را برای بررسی دقیق موضوع روانه پارک قیطریه کندن و نتیجه بررسی‌ها را نیز در اختیار افکار عمومی قرار دهند

توقف عملیات ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران

معاون میراث فرهنگی استان تهران از حضور نیروهای یگان حفاظت در محوطه پارک قیطریه و حذف حصارهایی که به تازگی برای ساخت مسجد در پارک نصب شده بود خبر داد.
معاون میراث فرهنگی استان تهران از حضور نیروهای یگان حفاظت در محوطه پارک قیطریه و حذف حصارهایی که به تازگی برای ساخت مسجد در پارک نصب شده بود خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: فضایی که قصد داشتند در آنجا مسجد بسازند حصار داشت. ما به شهرداری نامه زدیم که قبل از انجام هر کاری باید کارشناس میراث فرهنگی این اداره کل در آنجا مستقر باشد ما نیروهای یگان حفاظت از آثار را به محل پارک فرستادیم و آنها گزارش دادند که این حصارها برداشته شد و هیچ اقدامی اعم از گودبرداری با فعالیت دیگری در آن محدوده انجام نشده است.

وی گفت: قیطریه محوطه باستانی مهمی است و مرحوم کامبخش فرد وقتی آنجا را کاوش کرد گفت که توانسته ۳۵۰ گور کشف کند و هنوز آثار زیادی آنجا هست که باید کاوش شود.

تجمع اهالی قیطریه

تعدادی از مردم محله قیطریه امروز صبح در اعتراض به ساخت مسجد در محوطه پارک قیطریه تجمع کردند.

هم میهن: تعدادی از مردم محله قیطریه امروز صبح در اعتراض به ساخت مسجد در محوطه پارک قیطریه تجمع کردند.

تبلیغ
تو سال جدید، نگهبانی از خونه‌ات با قفل هوشمند یوکا
لیست مدل‌ها

شهرداری تهران بنا دارد در پارک قیطریه مسجدی بنا کند که همین امر با واکنش تند برخی سیاسیون روبرو شده است.

زاکانی نیز در واکنش به اعتراض‌ها گفته است نه تنها در پارک قیطریه بلکه در تمام پارک‌ها مسجد خواهند ساخت‌.

ناصر امانی عضو شورای شهر نیز در توییتی نوشت: ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کِی قرار است خودزنی کنیم؟!

وی تاکید کرد: شهرداری تهران به تذکری که در آخرین جلسه علنی شورای شهر دادم توجه نماید و توجیه نکند!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.