تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 خرداد 1403 - 10:51
کد خبر : 154465

دولت التیام؛ دولت ماتاهیر محمد ایران

دولت التیام؛ دولت ماتاهیر محمد ایران

آرمان شرق-گروه سیاست:رویکرد دولت التیام، ترمیم تعامل با حاکمیت در تمامی سطوح آن و اقشار مختلف مردم و تعامل سازنده با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان مبتنی بر اقتدار و منافع ملی است. این دولت مبتنی بر نظریه‌پردازی پشت میز و ایده‌های زیبا اما غیرقابل اجرا نیست، بلکه داده های تحلیلی آن را واقعیت‌های روز جامعه در کوچه و بازار، تحولات منطقه‌ای و جهانی تشکیل می‌دهد امید می‌رود با شروع دولت التیام، فصلی جدید با امید به منشور حقوق شهروندی آغاز شود؛ اینکه آزادی‌هایمان بیشتر به رسمیت شناخته شود و قربانی سلیقه‌های سیاسی و تبعیض‌های اجتماعی، جنسیتی، قومی، نژادی، و مذهبی نشود.

دولت التیام؛ دولت ماتاهیر محمد ایران

علی میرزامحمدی / (جامعه شناس)

 

آرمان امروز : پرسش این است که اگر نتیجه انتخابات تیرماه ۱۴۰۳، به نام دکتر پزشکیان رقم بخورد، رویکرد دولت و تیم او را با چه عنوانی می‌توان معرفی نمود. از دیدگاه نویسنده، این دولت را می‌توان «دولت التیام» نامید. دولتی که می‌تواند از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:
– دولت التیام در میانه طیف‌بندی‌های سیاسی کشور نه گرفتار “انجماد در ساختارها” است و نه بنای نابودی این ساختارها را دارد. دولت التیام، اصول را به خوبی می‌شناسند، و مرزبندی اصول را از غیر اصول تشخیص می دهد. کارگزاران این دولت، اصلاح طلبانی معتقد به اصول‌اند که در دگم تصورات غیرواقعی اسیر نمی‌شوند.
– دولت التیام، دولت باغبانی از بوستانی به نام ایران است. دولتمردان التیام همانند باغبان‌هایی مهربان، از بوستان ایران حراست می‌کنند. باغبانی ایران در دولت التیام، تجربه و شناخت می‌خواهد. باور دولت التیام آن است که «هرسی که به رشد منجر نشود ثمری نخواهد داشت و مدعیانی که ناشیانه و یا غرض‌ورزانه هرس کنند ریشه‌های اصلی را قطع خواهند کرد»
– دولت التیام، اصلاح‌گر، التیام بخش و درمانگر است . دولت التیام، نفسی تازه در روح ایران می دمد و بقای آنرا در گردابها و بحران‌ها تضمین می‌کند.
– دولت التیام، دولت عقده‌گشایی و نبش قبر گذشته برای انتقام نیست. با نقد دلسوزانه گذشته، ظرفیت‌های حال را می‌شناسد و «طرحی امیدبخش برای آینده» ترسیم می‌کند. این دولت به جای تفکر نقطه‌ای که اساس آن بر آغازگری‌های منقطع است و بر” نقطه، سر خط” تاکید می‌کند و خود را مبداء دوره جدیدی تلقی می‌کند به تفکر خطی روی می‌آورد؛ زیرا می‌داند که باید از سرمایه گذشته بهره بگیرد و میراثی ارزشمند برای دولت آینده بر جای بگذارد. در این معنا، دولت التیام مسیر گذشته را اصلاح می‌کند و مسیری رهایی‌بخش برای آینده می‌گشاید.
– دولت التیام، دولتی برای همه ایرانیان است و همه ایرانیان در آن سهیم‌اند. دولتی که رنگین‌کمان فرهنگ اقوام مختلف ایرانی در آن زیبایی‌های مام میهن را بیشتر نمایان خواهد کرد. دولتی که در آن همه اقوام ایرانی، پیش داوریهای احمقانه درباره همدیگر را دور خواهند ریخت. دولت التیام، فرصت و مجالی برای تنش‌های قومی، زبانی و مذهبی نخواهد داد. در این دولت، همه برای درمان و التیام دردها و زخم‌های سرباز کرده ایران عزیز دعوت خواهند شد. در این دولت، هیچ محدودیت قومی، دینی و زبانی وجود ندارد. دولت التیام به مثابه فرصتی سرنوشت ساز برای ابراز و احراز هویت افراد شایسته‌ای است که در جغرافیای اجتماعی و سیاسی ایران فرصت ظهور نداشته‌اند.
– دولت التیام، دولت دین و دانش و تجربه و تعهد است. این دولت مبتنی بر شایستگی‌ها و فرصت‌های برابر است.
– دولت التیام، دولت دروغ، وعده‌های تحقق‌ناپذیر و شعارهای دهن پرکن از مفاهیم انتزاعی نیست. دولت التیام، دولت فقرزدایی، عدالت، و خدمت‌رسانی مبتنی بر توجه به اقتصاد، معیشت و خواسته‌های ملموس همه طبقات اجتماعی است.
– رویکرد دولت التیام، ترمیم تعامل با حاکمیت در تمامی سطوح آن و اقشار مختلف مردم و تعامل سازنده با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان مبتنی بر اقتدار و منافع ملی است. این دولت مبتنی بر نظریه‌پردازی پشت میز و ایده‌های زیبا اما غیرقابل اجرا نیست، بلکه داده های تحلیلی آن را واقعیت‌های روز جامعه در کوچه و بازار، تحولات منطقه‌ای و جهانی تشکیل می‌دهد.
– امید می‌رود با شروع دولت التیام، فصلی جدید با امید به منشور حقوق شهروندی آغاز شود؛ اینکه آزادی‌هایمان بیشتر به رسمیت شناخته شود و قربانی سلیقه‌های سیاسی و تبعیض‌های اجتماعی، جنسیتی، قومی، نژادی، و مذهبی نشود.
– در دولت التیام زنان می‌توانند امیدوار باشند که جنس دوم تلقی نشوند و در کابینه پیش رو، بیشتر نقش‌آفرینی کنند. این دولت می‌تواند مشارکت بیشتر زنان در امور اجتماعی را فراهم سازد. دولت التیام، دولت دلجویی از زنان و دختران و کرامت همزمان آنها در محیط امن خانواده و جامعه است.
– در دولت التیام، جوانان به آینده بهتر، امیدوارتر می‌شوند. به اینکه برنامه‌ریزی بهتر و قوی‌تری برای آنها تدوین خواهد شد و آینده شغلی و زندگی آنها در غبار حرکتهای پوپولیستی و فریبنده محو نخواهد شد.
دولت التیام در صورت تشکیل، راهی دشوار و پرتلاطم در پیش خواهد داشت و تا زمانی که همه ایرانیان در این هدف همراهی نکنند و حاکمیت عزمی برای رشد و تداوم آن نداشته باشد ویژگی‌های برشمرده فرصت ظهور نخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.