در آزمون کریس!
دنیای اقتصاد : سرانجام روز موعود فرا رسید؛ روزی که مدت‌هاست در مورد متن و حواشی آن بحث می‌شود. کاروان النصر عربستان ظهر دیروز وارد تهران شد تا بازیکنان این تیم از ساعت ۲۱:۳۰ امشب در ورزشگاه آزادی رودرروی پرسپولیس ایران قرار بگیرند. این نخستین بازی مرحله گروهی سرخ‌پوشان تهرانی در فصل جدید لیگ قهرمانان است؛ در گروهی که الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان هم در آن حضور دارند و دشوارترین قرعه ممکن را رقم زده‌اند. این بازی که فوق‌العاده هم پرحاشیه بوده و از سوی افکار عمومی به صورت لحظه به لحظه رصد شده است، از زوایای مختلف می‌تواند یک امتحان همه‌جانبه برای فوتبال ایران باشد.

آزمون میزبانی

هزار بار متاسفیم که فوتبال ایران به ندرت محل برو بیای ستارگان مشهور و بین‌المللی بوده است. شاید به همین دلیل هم بود که حضور کریستیانو رونالدو در کشورمان تا این حد بازتاب پیدا کرد و اغراق نیست اگر بگوییم به یک «مساله ملی» تبدیل شد. دیروز هواداران مشتاق کریس ساعت‌ها پس از حضور او در هتل اسپیناس هم این محل را ترک نکردند و مشغول تشویق ستاره پرتغالی بودند. حجم واکنش‌ها و شاید بهتر باشد بگوییم «ذوق‌زدگی‌ها» بسیار زیاد بود که نقدهای فراوانی هم به آن وارد است؛ از جمله اهدای یک تخته فرش دستباف بزرگ به رونالدو که با تعجب او همراه بود و روشن نیست به چه کار این ستاره خواهد آمد. به هر حال آزمون میزبانی ایران از یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال جهان از دیروز شروع شده و تا پایان امشب ادامه خواهد یافت، اما کاش از این دست ستاره‌ها بیشتر به ایران می‌آمدند و می‌رفتند تا موضوع کمی برای‌مان عادی‌تر جلوه کند. نهایتا اینکه برگزاری بازی در ورزشگاه خالی آزادی هم شاید تا حدی کار مسوولان اجرایی مسابقه را راحت کرده باشد، وگرنه روشن نیست با چه حجمی از استقبال مواجه می‌شدیم و اصلا توانایی کنترل آن فضا را داشتیم یا نه.

رونالدو2 copy

  آزمون VAR

همان‌طور که از قبل هم گفته شده بود، بازی امشب برای نخستین‌بار در فوتبال ایران خواهد بود که یک مسابقه در مرزهای کشورمان تحت سیستم کمک‌داور ویدئویی برگزار می‌شود. این تجهیزات را کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌طور موقت در اختیار ورزشگاه‌های میزبان لیگ قهرمانان قرار داده و به قول مهدی تاج، سهم فوتبال ایران فقط فراهم کردن اتاق VAR بوده است! از این جهت هم امروز یک روز تاریخی و قابل ثبت در فوتبال ایران تلقی خواهد شد؛ هرچند امیدوار بودیم استفاده از کمک‌داور ویدئویی به‌طور قطعی و خیلی پیش از اینها در فوتبال کشورمان استارت می‌خورد.

رونالدو3 copy

  آزمون یحیی

آن‌قدر در مورد مسائل جانبی این مسابقه و مخصوصا حواشی مربوط به حضور کریس رونالدو بحث شده که اصلا یادمان رفته پای یک مسابقه فوتبال هم در میان است! در هر صورت امشب پرسپولیس باید یکی از دشوارترین مسابقه‌هایش را برگزار کند؛ دیداری تعیین‌کننده برای صعود از مرحله گروهی که اگر از دست برود، کار سرخ‌ها را بسیار دشوار خواهد کرد. گفته می‌شود علیرضا بیرانوند با وجود همه مشکلاتی که داشت، به هر شکلی شده خودش را به این بازی رسانده است، هرچند مشکل فقدان مهاجم در ترکیب پرسپولیس حل نشده و این مساله کار یحیی گل‌محمدی را دشوار می‌کند. نهایتا انتظار می‌رود پرسپولیس امروز قدرت فنی خودش را نشان بدهد و بدون رعب و هراس از اسم ستارگان بزرگ حریف همچون رونالدو، سادیو مانه و تالیسکا ثابت کند تیمی ارزشمند و سزاوار تقدیر است.