جنگ جذاب جام
دنیای‌اقتصاد : ماراتنی که از ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ آغاز شده بود، امروز به پایان می‌رسد. بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، در حالی از ساعت ۱۸ امروز با برگزاری ۸ بازی همزمان خاتمه می‌یابد که این دوره از بازی‌ها فراز و نشیب‌های بسیار زیادی داشت. خیلی مواقع جای مدعیان در جدول عوض شد، تیم‌هایی وارد بحران شدند و تیم‌هایی دیگر به شکل معجزه‌آسا از خاک برخاستند. در فرا متن، چیزهای عجیب‌تری هم داشتیم؛ برگزاری بخشی از مسابقات در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر یا بازیکنانی که گل می‌زدند و شادی نمی‌کردند. همه اینها، به خاطرات جمعی ایرانیان از یک لیگ غریب تبدیل شد؛ لیگی که امروز پایان می‌یابد و پرونده‌اش بسته می‌شود. پرسش بزرگ این است که فاتح نهایی این دوره از مسابقات چه تیمی خواهد بود؟ از مدت‌ها قبل پرسپولیس، سپاهان و استقلال در کورس قهرمانی حضور داشتند که از این بین آبی‌ها هفته گذشته از دور خارج شدند. حالا فقط دو مدعی برای یک جام باقی مانده؛ کاپی که در آغازین ساعات امشب روشن خواهد شد رنگش سرخ است یا زرد؟

پرسپولیس و ۳ امتیاز تا خوشبختی

پرسپولیس با ۶۳ امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و طبیعتا در فاصله یک هفته تا پایان مسابقات، شانس نخست قهرمانی به شمار می‌رود. این تیم برای فتح جام تنها به یک پیروزی در بازی امشب نیاز دارد؛ برد برابر رقیبی که بدترین وضعیت ممکن را در نیم‌فصل دوم داشته است. نساجی مازندران با ۲۶ امتیاز از ۲۹ بازی در رده سیزدهم جدول قرار دارد و روی کاغذ، بقای این تیم همین هفته گذشته قطعی شد. نساجی تنها تیم بدون پیروزی لیگ برتر در نیم‌فصل دوم است. آنها در دور برگشت فقط ۸ تساوی به دست آورده‌اند و ۶ بار شکست خورده‌اند. نساجی در نیم‌فصل دوم فقط ۸ گل زده و ۲۰ بار دروازه این تیم باز شده است. آنها در ۱۴ بازی اخیر فقط یک بار موفق به ثبت کلین‌شیت شده‌اند. داستان حتی از این هم عجیب‌تر می‌شود اگر به سابقه تقابل‌های دو تیم رجوع کنیم؛ جایی که نساجی در لیگ برتر هرگز موفق به شکست پرسپولیس نشده و حتی مقابل این تیم دروازه‌اش را هم بسته نگه نداشته است.

تیم مازندرانی برابر پرسپولیس ۶ برد و ۳ مساوی داشته و شخص یحیی گل‌محمدی هم در تیم‌های مختلف ۵ برد، ۳ مساوی و تنها یک شکست را برابر نساجی تجربه کرده است. آمار علیرضا حقیقی دروازه‌بان نساجی هم عجیب است؛ او ۵ بار با پرسپولیس مواجه شده در هر ۵ بازی باخته و هرگز کلین‌شیت نکرده است. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، باید یادآوری کنیم بهترین پیروزی این فصل پرسپولیس هم در بازی رفت با همین تیم نساجی به دست آمده است؛ روزی که پرسپولیس طی کمتر از یک ساعت ۵ گل زد و حتی اخراج مهدی ترابی و ۱۰ نفره شدن سرخ‌پوشان در نیم‌ساعت پایانی هم خللی در برتری ۵‌بر‌یک این تیم وارد نکرد. همه اینها یعنی ظاهرا پرسپولیس امشب کار ساده‌ای در پیش دارد. در فوتبال اما مطلقا «کار آسان» نداریم. اگر قرار بود همیشه تیم‌های برتر به برتری برسند، این ورزش این همه هیجان نداشت. همان‌طور که روزی ملوان در ورزشگاه نقش جهان به شکل غیرمنتظره ترمز سپاهان را کشید و بخت نخست فتح جام را از تخت پایین آورد، شاید نساجی هم بلای مشابهی بر سر پرسپولیس بیاورد.

پرسپولیس1 copy

سپاهان و امید به معجزه

تا سه هفته پیش سپاهان شانس اول قهرمانی در لیگ برتر به شمار می‌آمد؛ تیمی که در مقطعی حتی توانسته بود فاصله ۵ امتیازی با رقبا ایجاد کند و واقعا به نظر می‌رسید بعد از ۸ سال وصالی دوباره با جام خواهد داشت. همه‌چیز اما از لحظه‌ای شروع شد که امید نورافکن آفساید را پر کرد و سهیل فداکار با یک ضربه محکم از بین دو پای پیام نیازمند دروازه این تیم را گشود. آن توقف یک-یک برابر ملوان ضربه‌ای محکم به سپاهان زد که هنوز جبران نشده است. حالا طلایی‌پوشان باید با ۶۲ امتیاز و یک امتیاز کمتر از پرسپولیس به کرمان بروند و برابر مس قرار بگیرند. آنها محکوم به کسب پیروزی در این مسابقه هستند و البته باید امیدوار باشند پرسپولیس هم در قائم‌شهر امتیاز بدهد. البته زردپوش‌ها یک بدشانسی دیگر هم آورده‌اند؛ اینکه نساجی در لیگ باقی مانده و نیازی به کسب امتیاز ندارد، اما مس کرمان شدیدا خطر سقوط را حس می‌کند و برای بقا باید از سپاهان امتیاز بگیرد.

بنابراین بدیهی است که تیم کرمانی امروز با همه وجود بازی خواهد کرد. این انگیزه، ممکن است علیه تیمی عمل کند که واقعا شایسته قهرمانی بود. سپاهان با ۴۷ گل زده صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر است. فعلا آقای گل لیگ برتر هم از همین تیم است؛ شهریار مغانلو با ۱۲ گل زده. به علاوه طلایی‌پوشان در جدول نیم‌فصل دوم هم صدرنشین هستند. آنها از ۱۴ بازی دور برگشت ۳۵ امتیاز گرفته‌اند، در حالی که پرسپولیس فقط ۳۱ امتیاز کسب کرده است. با این حال آنچه سپاهان را اسیر کرد، عملکرد ضعیف این تیم در سال ۱۴۰۲ بود. در حالی که پرسپولیس هر ۶ مسابقه لیگی‌اش در سال جدید خورشیدی را با پیروزی پشت سر گذاشته، سپاهان با یک شکست برابر تراکتور و یک تساوی برابر ملوان، به کسب ۱۳ امتیاز بسنده کرده و حالا در آستانه از دست دادن عنوان قهرمانی است. آیا امروز معجزه‌ای به سود طلایی‌پوشان رخ خواهد داد؟

سپاهان1 copy

سهمیه سقوط دوم کیست؟

غیر از بالای جدول، امروز یک رقابت داغ در پایین جدول هم برقرار است. هفته گذشته نفت مسجدسلیمان به عنوان نخستین تیم سقوط‌کننده لیگ برتر به دسته پایین‌تر رفت، این هفته هم باید یکی از دو تیم نفت آبادان یا مس کرمان با این مسابقات وداع کند. هر دو تیم ۲۲ امتیازی هستند؛ مس در کرمان میزبان سپاهان است و نفت آبادان در سیرجان باید به مصاف گل‌گهر برود. نکته مهم اینجاست که در صورت برابری امتیازات، مس کرمان دست بالا را در اختیار خواهد داشت، چرا که در مسابقه رودررو بهتر عمل کرده است. مس بازی رفت را ۲برصفر برده در حالی که نفت آبادان در مسابقه برگشت با نتیجه ۲بریک پیروز شده است.   روند این دو تیم در طول هفته‌های گذشته متفاوت بوده است. مس از ۵ بازی آخر خود ۴ شکست و یک مساوی به دست آورده که اصلا آمار قابل دفاعی نیست و این تیم را گام به گام به سقوط نزدیک کرده است. نفت آبادان اما با عبدالله ویسی در مسیر احیای امیدهایش برای بقا در لیگ برتر گام برداشته است. آنها در ۵ بازی اخیر خود ۳ برد و ۲ تساوی داشته‌اند. بنابراین با این کارنامه امیدوارند از زمین تیم بحران‌زده گل‌گهر دست پر بیرون بیایند و در لیگ برتر ماندگار شوند.

نفت مس copy

 

استقلال- تراکتور؛ حیف شد!

زمانی که قرعه‌کشی مسابقات لیگ بیست‌ودوم برگزار و برنامه بازی‌ها اعلام شد، خیلی‌ها تصور می‌‌کردند بازی هفته آخر استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی می‌تواند تعیین‌کننده تیم قهرمان باشد و شاید جام با حضور ۱۰۰هزار نفری تماشاگران در این استادیوم توزیع شود. افسوس اما که این اتفاق رخ نداد. استقلال با شکست در دربی به مشکل خورد و موتور تراکتور هم دیر روشن شد؛ در حقیقت از زمانی که پاکو خمز آمد. این تیم با مربی اسپانیایی‌اش از ۱۸ بازی ۳۷ امتیاز کسب کرده که عملکردی عالی و رویایی شده است. جالب است که از زمان حضور خمز، استقلال و تراکتور دقیقا به اندازه هم امتیاز گرفته‌اند. امروز اما جایگاه استقلال در رده سوم و تراکتور در پله چهارم تثبیت شده و نتیجه بازی امروز تغییری در رتبه آنها ایجاد نخواهد کرد. حتی این امکان وجود داشت که بازی امروز همزمان با سایر مسابقات نباشد، اما سازمان لیگ طبق معمول کج‌سلیقگی کرد. استقلال و تراکتور امسال دو بار با هم بازی کرده‌اند و هر کدام یک بار برنده شده‌اند؛ تراکتور بازی لیگی را برده و استقلال مسابقه حذفی را. امروز همچنین فولاد با آلومینیوم اراک، ذوب‌آهن با هوادار، پیکان با مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان سقوط کرده هم با ملوان پیکار خواهند کرد.

استقلال تراکتور copy