مفهوم جدید برنامه‌ریزی

دنیای اقتصاد : در فاصله دو روز تا آغاز رقابت‌های لیگ برتر، موضوع به تعویق افتادن تاریخ شروع این مسابقات بسیار جدی شده و باشگاه‌های متقاضی این اتفاق، فشارهای خود را بیشتر کرده‌اند. البته که مطرح شدن چنین درخواستی ابتدا از سوی خود سازمان لیگ بوده و اساتید خودشان اوضاع را پیچیده کردند. روز گذشته قرار بود حراست فدراسیون فوتبال و مسوول کمیته برگزاری مسابقات در وزارت کشور آخرین رایزنی‌ها را در خصوص آغاز بدون مشکل لیگ انجام دهند و خلاصه که اگر موقع خواندن این مطلب خبردار شدید که فصل جدید لیگ برتر باشگاه‌های ایران دیرتر کلید می‌خورد، متعجب نشوید.

هفتم خرداد ماه سال جاری بود که اعلام شد بیست و سومین دوره لیگ برتر از ۱۰ یا ۱۱ مرداد ماه استارت زده می‌شود. سپس با قرعه‌کشی، ۱۲ مرداد تاریخ قطعی شروع رقابت‌ها اعلام شد که باید مطابق برنامه پس فردا این رقابت‌ها شروع شود. اما نامه رئیس سازمان لیگ به رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر مشکلات ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و الزام کنفدراسیون فوتبال آسیا برای وقوع این اتفاق، باعث ترس مدیران مربوطه شد تا آنها به صورت جدی به گزینه تعویق زمان برگزاری لیگ تا زمان فراهم کردن زیرساخت‌ها فکر ‌کنند.

به نظر می‌رسد نهادهای بین‌المللی دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای را در این زمینه نمی‌پذیرند و همان‌طور که در نامه کشوری‌فرد به مهدی تاج آمده، حتی به صورت محدود هم خانم‌ها باید امکان حضور در استادیوم‌ها را داشته باشند. برخی از باشگاه‌ها که این سراسیمگی سازمان لیگ را مشاهده کردند، برای کسب آمادگی بیشتر درخواست دادند تا آغاز لیگ به تعویق بیفتد. اما مساله اینجاست که برخی دیگر روی این تاریخ برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ آن‌هم با تهیه بلیت پرواز، هتل و اقدامات اجرایی.

۲۳ سال از نخستین باری که قرار شد فوتبال باشگاهی ایران حرفه‌ای شود، می‌گذرد و در این مدت هر سال اتفاقات جدیدی به چشم آمده که کاستی‌ها و بی‌برنامگی‌ها را بیشتر نشان داده است. همین که هنوز هم دوستان نمی‌توانند به تاریخ اعلامی خودشان مطمئن بمانند، نشان می‌دهد که هنوز در اصول ابتدایی هم مشکل وجود دارد. وقتی در زمان شروع لیگ تردید به وجود آمده چه تضمینی وجود دارد که مثل سالیان گذشته، در خلال مسابقات هم برنامه‌ریزی‌ها تغییر نکند؟ به خصوص که امسال جام ملت‌های آسیا هم در پیش است و برنامه‌ریزی لیگ باید به گونه‌ای دقیق باشد که وقفه طولانی مدتی که در زمستان وجود دارد، تقویم مسابقات را نابود نکند.

رئیس فدراسیون فوتبال دیروز تلویحا اعلام کرد که نامه رئیس سازمان لیگ و بخشنامه فیفا را برای وزیر کشور ارسال کرده و این یعنی الزام درخصوص ورود بانوان به ورزشگاه اصلی‌ترین دلیل در تعویق احتمالی لیگ است. آقایان که این‌همه سال فکری برای این زیرساخت‌ها نداشته‌اند، حالا چند روز مانده به برگزاری بازی‌ها یادشان افتاده که باید یک‌سری کارهای دیگر هم انجام بدهند!