تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 18:59
کد خبر : 135895

تتر واحد پولی کجاست ؟

تتر واحد پولی کجاست ؟

تتر یا نماد USDT یک استیبل کوین رمز ارزی است که بر خلاف نوسان قیمت ارزهای دیجیتال عادی نظیر بیت کوین و اتریوم، ارزش ثابت یک دلاری دارد. شرکت پشتوانه تتر به‌نام Tether Limited، سازمانی است که عرضه توکن‌های در گردش USDT را کنترل می‌کند. حالا سوال برخی از کاربران این است که تتر واحد

ارز دیجیتال تتر

تتر یا نماد USDT یک استیبل کوین رمز ارزی است که بر خلاف نوسان قیمت ارزهای دیجیتال عادی نظیر بیت کوین و اتریوم، ارزش ثابت یک دلاری دارد. شرکت پشتوانه تتر به‌نام Tether Limited، سازمانی است که عرضه توکن‌های در گردش USDT را کنترل می‌کند. حالا سوال برخی از کاربران این است که تتر واحد پول کجاست؟ آیا USDT متعلق به کشور خاصی است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تتر مال کدام کشور است؟

بر خلاف ارزهای فیات مانند دلار، یورو، ین و دیگر موارد که توسط بانک مرکزی یک کشور چاپ می‌شوند، رمز ارزها متعلق به کشور خاصی نیستند. این یعنی همه افراد دنیا در استفاده از ارزهای دیجیتال حق برابری دارند. مثلا همه افراد به‌صورت یکسان قادر به خرید و فروش بیت کوین هستند. البته مسائل قانونی نظیر مالیات یا محدودیت معامله که توسط برخی از کشورها بر صنعت کریپتو اعمال شده است را باید از این فرمول حذف کنیم.

حالا برای پاسخ به این سوال که تتر واحد پول کجاست و آیا کشور خاصی آن را کنترل می‌کند یا خیر، بهتر است کمی با تاریخچه رمز ارز باثبات USDT، شرکت سازنده و نحوه کار آن آشنا شویم.

استیبل کوین تتر

تولد USDT

در سال ۲۰۱۲، فردی به‌نام جی آر ویلت (J.R. Willet) وایت پیپری را منتشر کرد که در آن از امکان ساخت رمز ارزهای جدید روی بلاک چین بیت کوین سخن گفته بود. آقای ویلت این ایده را با ساخت ارز دیجیتالی به‌نام مسترکوین (Mastecoin) عملی کرد. شرکت مسترکوین فاندیشن (Mastecoin Foundation) که چندی بعد به اومنی فاندیشن (Omi Foundation) تغییر نام دارد، سازمان پشتیبان توسعه مسترکوین محسوب می‌شد.

پروتکل مسترکوین به اولین بنیاد فنی رمز ارز تتر و همچنین یکی از عناصر اصلی شرکت مسترکوین فاندیشن تبدیل شد. در آن زمان، بروک پیرس (Brock Pierce) به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار تتر و خود بنیان‌گذار تتر به‌نام کریگ سلارز (Craig Sellars) به‌عنوان مدیر فناوری ارشد مسترکوین فاندیشن کار خود را آغاز کردند.

در جولای ۲۰۱۴ (تیر ۹۳)، بروک پیرس، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارز با همکاری یکدیگر شرکت تتر را که ابتدا “Realcoin” نام داشت، به‌عنوان یک استارتاپ مستقر در سانتا مونیکا تاسیس کردند.

اولین توکن‌های استیبل کوین تتر در ۶ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۴ مهر ۹۳) از طریق پروتکل لایه اومنی (Omini Layer) روی بلاک چین بیت کوین منتشر شدند. در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۹ آبان ۹۳)، مدیرعامل تتر، ریو کالینز، تغییر نام این پروژه از ریل کوین به تتر را اعلام کرد. این شرکت همچنین از ورود به بخش خصوصی جهت پشتیبانی از صدور سه توکن به‌نام “+Tether” خبر داد. این سه توکن شامل USTether برای دلار آمریکا، EuroTether برای یورو و YenTether برای ین ژاپن بودند. این شرکت گفته بود که هر واحد توکن +Tether دارای پشتیبانی کامل و ۱۰۰ درصدی ارز فیات مربوط به خود است و بدون مواجه با هیچ‌گونه ریسک مبادلاتی، امکان بازخرید آن‌ها در هر زمانی وجود دارد.

در حال حاضر، این شرکت بدون ارائه جزئیاتی در وبسایت خود نوشته شرکت تتر در هنگ کنگ ثبت شده است و دفاتر آن در سوئیس قرار دارند.

ارتباط تتر با صرافی بیتفینکس

در ژانویه ۲۰۱۵ (دی ۹۳)، صرافی رمز ارزی بیتفینکس (Bitfinex) معاملات USDT را روی پلتفرم خود آغاز کرد. با اینکه سخنگوی شرکت‌های تتر و بیتفینکس ادعا می‌کنند این دو شرکت از یکدیگر جدا هستند، اما افشای مدارکی معروف به “Paradise Papers” در نوامبر ۲۰۱۷ (آبان ۹۶)، از حضور مسئولین صرافی بیتفینکس به‌نام‌های فیلیپ پاتر (Philip Potter) و جیانکارلو دواسینی (Giancarlo Devasini) به‌عنوان افراد پشت‌پرده ثبت شرکت Tether Holdings Limited در بیریتش ویرجین آیلند در سال ۲۰۱۴ پرده برداشت. علاوه بر این، یکی از سخنگویان بیتفینکس و تتر گفته بود که مدیرعامل هر دوی این شرکت‌ها، جان لودویکوس فان د ولد (Jan Ludovicus van der Velde) است.

تتر و بیتفینکس

به استناد وبسایت تتر، شرکت هنگ کنگی تتر لیمیتد یکی از زیرمجموعه‌های تحت تملک کامل کمپانی Tether Holdings Limited است. جالب است بدانید که iFinex شرکت مادر هر دوی تتر و بیتفینکس محسوب شده و تمام فعالیت‌های این دو را کنترل می‌کند.

فعالیت تتر روی بلاک چین‌ها

تا اینجا متوجه شدیم که شرکت تتر در هنگ کنگ ثبت شده است و دفاتر آن در سوئیس قرار دارند. اما این به این معنا نیست که رمز ارزهای USDT متعلق به کشور خاصی مثلا چین که شرکت تتر در آن ثبت شده است، هستند. برای درک این موضوع، باید با نحوه فعالیت تتر به‌عنوان یک رمز ارز آشنا شویم.

تمام رمز ارزها، چه بیت کوین، میم کوین‌ها، ان اف تی‌ها، استیبل کوین‌ها و دیگر انواع ارزهای دیجیتال، همگی از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید، مهمترین مشخصه بلاک چین، عدم تمرکز و شفاف بودن تراکنش‌ها روی آن است.

تتر به‌عنوان یک استیبل کوین رمز ارزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از فناوری بلاک چین برای تسهیل معاملات بهره می‌برد. همانطور که گفتیم، رمز ارز USDT ابتدا روی شبکه اومنی بیت کوین منتشر شده بود، اما با گسترش کاربردها و تقاضای بازار، این توکن اکنون روی ۱۰ شبکه از جمله اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، آوالانچ و چندی دیگر فعالیت می‌کند.

پس می‌توان گفت که تتر نیز مشابه همه رمز ارزها، متعلق به یک کشور نیست و با وجودی که گفته می‌شود شرکت پشتیبان هنگ کنگی آن عرضه توکن‌های این استیبل کوین را کنترل می‌کند، اما واحد پولی کشور خاصی محسوب نمی‌شود. این استیبل کوین صرفا برای تسهیل معاملات کاربران بر اساس یک واحد پولی دیجیتال باثبات، قیمت ۱ دلاری دارد، اما این به این معنا نیست که USDT مثلا متعلق به آمریکاست و دولت این کشور روی آن کنترل دارد.

با این وجود، استیبل کوین‌ها به‌خاطر تضعیف قدرت بانک‌های مرکزی اخیرا در مرکز توجه دولت‌ها قرار گرفته و محدودیت معاملات USDT در برخی از کشورها را نباید با تعلق آن به یک محدوده جغرافیایی اشتباه گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.