تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 8:12
کد خبر : 140407

تبعات جنگ غزه بر اقتصاد ایران

تبعات جنگ غزه بر اقتصاد ایران

آرمان شرق-گروه اقتصاد:برخی فعالان بازار ارز معتقدند که روز گذشته موضوع ممنوعیت معامله با دلار در عراق و درگیری میان حماس و اسرائیل و بروز تنش نظامی میان این دو، بر افزایش قیمت دلار در بازار ارز اثر گذاشته و آن را و وارد کانال ۵۰ هزار تومان کرد. بررسی روند بازار ارز نشان می‌داد که قیمت دلار در بازار آزاد بعد از حدود سه ماه، از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کرد و به رقم ۵۰ هزار و ۱۲۰ تومان رسید.

تبعات جنگ غزه بر اقتصاد ایران

آرمان امروز_گروه اقتصادی: در شرایطی که طی ماه‌های اخیر، ایالات متحده تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد ارتباط بین عربستان و اسرائیل انجام داده بود و برخی کشور‌های عرب منطقه نیز روابط خود را با اسرائیل آغاز کرده‌اند، بامداد روز شنبه در سالروز جنگ یوم‌الکیپور پس از حدود یک‌سال از آخرین درگیری حماس با اسرائیل حمله غافلگیرانه و گسترده نیروهای حماس به اسرائیل با عنوان «طوفان‌الاقصی» با پرتاب ۵هزار راکت به شهرک‌های یهودی‌نشین مجاور و برخی مناطق در مرکز اسرائیل را شاهد بودیم. همزمان نیرو‌های این گروه وارد مناطقی شدند که تحت اشغال اسرائیلی‌ها بود. این حمله در شرایطی رخ داد که بیش از ۱۵ سالی که حماس کنترل غزه را برعهده گرفته، بی‌سابقه بوده است. با این حمله تمامی پروازهای بین‌المللی به مقصد تل‌آویو لغو شده و بعد از گذشت چندساعت اسرائیل نیز حملات هوایی در قالب عملیات «شمشیرهای آهنین» را آغاز کرد. بعد از این اقدامات امروز جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث بر سر تنش در خاورمیانه برگزار می‌شود. هرچند این اتفاق دور از مرزهای ایران رخ داد، اما تاثیر زیادی روی اقتصاد ایران داشت. اقتصادی که طی سال های گذشته بسیار متزلزل شده است.

دلار از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کرد

برخی فعالان بازار ارز معتقدند که روز گذشته موضوع ممنوعیت معامله با دلار در عراق و درگیری میان حماس و اسرائیل و بروز تنش نظامی میان این دو، بر افزایش قیمت دلار در بازار ارز اثر گذاشته و آن را و وارد کانال ۵۰ هزار تومان کرد. بررسی روند بازار ارز نشان می‌داد که قیمت دلار در بازار آزاد بعد از حدود سه ماه، از کانال ۵۰ هزار تومان عبور کرد و به رقم ۵۰ هزار و ۱۲۰ تومان رسید.

اما افزایش قیمت دلار در حالی است که از هفدهم تیرماه تاکنون دلار در اغلب موارد در کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در رفت‌آمد بود و زیر سطح ۵۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. با این وجود، روز شنبه و در اولین روز هفته، دلار افزایش جدیدی را رقم زد و در کانال ۵۰ هزار تومان ایستاد.

البته فعالان بازار معتقدند که آزادسازی ۱.۷میلیارد دلاری دارایی‌های بلوکه شدا می‌تواند قدرت بازارساز در کنترل نوسان بازار ارز را افزایش دهد. دیروز اعلام شد: با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برطرف شد.

با این حال، با این وجود کارشناسان اقتصادی روند فعلی دلار را صعودی نمی‌دانند و همچنان معتقدند دلار در مسیر خنثی در حرکت است. آنها می‌گویند دلار در مسیر طبیعی خود قرار دارد و بانک مرکزی با خبرسازی توانسته قیمت این اسکناس را در کنترل خود درآورد.

اثر جنگ غزه در بازار سکه

در معاملات پشت‌خطی شنبه شب عده‌ای از سکه‌بازان پیش‌بینی کردند در صورتی که مناقشات سیاسی در نوار غزه بیشتر شود این امر احتمالا بر روی نوسانات بازار ارز و سکه اثر گذار خواهد بود.  قیمت سکه امامی در معاملات نقدی دیروز چندنرخی شد. درحالی‌که چارت‌ها قیمت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نشان می‌دادند برخی از سکه‌بازان مدعی بودند که قیمت سکه به مرز ۲۹ میلیون تومان رسیده و حتی ادعا کردند که بالاتر از ۲۹ میلیون تومان معامله شد.

بااین‌حال در معاملات پشت‌خطی شنبه‌شب سکه امامی بر روی پله اول کانال ۲۸ میلیون تومان معامله شد که نسبت به قیمت نقدی شنبه تقریباً ثابت بود. برخی از فعالان اقتصادی با اشاره به چند اتفاق مهم روند قیمت سکه در دومین روز هفته را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیل‌گران بر این باورند که تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه عامل مهمی در جهت تغییر مسیر دلار تهران است. چراکه همواره با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به موضوعات این‌چنینی، انتظارات تورمی افراد تحت‌تأثیر قرار گرفته و با رشد تقاضا در بازار، نرخ نیز رشد می‌کند. از نگاه تکنیکالیست‌ها در حال حاضر سکه به کندل فول‌بادی صعودی رسیده است و اگر کندل همین شکلی باقی بماند این امر احتمالاً به معنای شروع روند صعودی پرقدرت در بازار سکه است. فلز گران‌بهای داخلی در شرایط کنونی مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش‌روی خود دارد که در صورتی بالای آن ثبیت دهد سکه بازان در گام بعدی به‌سوی مرز مقاومت مهم‌تری یعنی ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تلاش خواهند کرد. اما اگرقیمت‌ها اصلاح شود احتمالا مرز ۲۸ میلیون تومان از دست خواهد رفت و در آن صورت مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد.

سقوط آزاد بورس

در حالی بازارهای طلا، سکه و ارز در حال مرزشکنی قیمت‌ها هستند، اما از دیروز بازار سرمایه وارد فاز سنگین سقوط شده است. این اتفاق، موج ناامیدی و نااطمینانی را در میان سهامداران تشدید کرده است.

معاملات دیروز بازار سهام امروز با افزایش شدید عرضه‌ها همراه بود و اغلب سهام در محدوده صف فروش معامله می‌شدند. این شرایط را در حالی در بازار سرمایه شاهد هستیم که بازارهای طلا، سکه و ارز در حال مرزشکنی قیمت‌ها هستند و این اتفاق، موج نگرانی را در میان سهامداران ایجاد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اول هفته‌جاری، شاخص بورس تهران ۶۸ هزار و ۴۵۹ واحد سقوط کرده است؛ به این شکل که دیروز ریزش ۱۶ هزار و ۸۶۴ واحدی رقم خورد و امروز هم افت ۵۱ هزار و ۵۹۵ واحدی در بازار ثبت شد.

بر همین اساس، بازار سرمایه در حال حاضر در مرز کانال ۲ میلیون واحد ایستاده است و یک تکان کوچک، این بازار را به یک کانال پایین‌تر می‌اندازد. هم‌اکنون شاخص‌کل بورس تهران ۲ میلیون و هزار و ۲۶۸ واحد است و تنها در یک روز، ۲.۵ درصد سقوط کرده است.

گزارش‌ها از روند بازار، شدت گرفتن صف فروش سهام را در بازار سرمایه نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان ریزش ارزش بورس به نظر می‌رسد بیشتر هیجانی و مربوط به تحولات خاورمیانه به دلیل شروع جنگ حماس و اسراییل است. در حال حاضر بازار نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد و در کل بازار، بورس ایران نسبت به رویدادهای بین‌المللی خیلی حساس شده است و بلافاصله اثر را روی تابلوی بورس می‌بینیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.