بردیـم یا باختـیم؟

دنیای اقتصاد : تیم ملی ایران نخستین بازی خود را در تورنمنت کافا برگزار کرد و به یک پیروزی قابل انتظار برابر افغانستان دست یافت. در شرایطی که گفته می‌شود حریف با تیم دوم خود در این تورنمنت حضور یافته و پنج تن از بازیکنان آن اصلا تیم باشگاهی ندارند، همه انتظار کسب این پیروزی آسان را داشتند. گزارشگر مسابقه مدعی بود به سختی توانسته به اسامی بازیکنان افغان دست پیدا کند و ما هم طبیعتا هر نامی را که او صدا می‌زد، باید می‌پذیرفتیم!

این، نمایی کلی از نخستین بازی تیم ملی در کافا بود؛ مسابقه‌ای که مهدی طارمی در آن هت‌تریک کرد و سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و رضا اسدی هم هر کدام یک گل به ثمر رساندند. ایران در دومین بازی خود در این تورنمنت باید از ساعت ۱۸:۳۰ فردا به مصاف قرقیزستان برود؛ میزبان این مرحله از مسابقات که در بازی نخست موفق به شکست افغانستان شد و امروز بر سر صعود با تیم ایران مبارزه می‌کند. تیم اول این گروه در دیدار فینال باید به مصاف تیم اول گروه مقابل برود که یا ازبکستان است یا عمان. با توجه به پیروزی ازبکستان برابر عمان در روز نخست، احتمال صدرنشینی ازبک‌ها زیاد است و به این ترتیب شاید تنها بازی مفید این تورنمنت در فینال پیش روی ایران باشد.

  اتفاق غیرمنتظره

هیچ چیز در بازی با افغانستان عجیب و غیرقابل پیش‌بینی نبود، مگر گل بسیار تماشایی و زیبایی که فرشاد نور بازیکن حریف در نیمه دوم از روی یک ضربه ایستگاهی به ثمر رساند. با انتخاب امیر قلعه‌نویی، پیام نیازمند در این بازی به عنوان سنگربان اصلی تیم ملی به میدان رفت و تصور می‌شد یکی از راحت‌ترین کلین‌شیت‌های عمرش را به ثبت برساند. او البته یک بار در نیمه اول شانس آورد که بازیکن افغانستانی در مقابل دروازه خالی موفق به ثبت گل نشد. با این حال نیازمند که این روزها بحث رضایت‌نامه گران‌قیمتش حسابی سر و صدا کرده، در وقت دوم روی شوت تماشایی بازیکن حریف مغلوب شد تا حادثه‌ای عجیب و عبرت‌آموز در بیشکک اتفاق افتاده باشد.

  ارزش دارد؟

استقبال مردم و مطبوعات از پیروزی پرگل برابر افغانستان چندان جالب نبود. آنها بر مواضع قبلی خود پای فشردند و همچنان عقیده دارند چنین بازی‌هایی به درد تیم ملی نمی‌خورد. حداکثر استفاده‌ای که از یک مسابقه در این سطح می‌توان کرد، یک جلسه تمرین ساده تاکتیکی است که در همین تهران و در صورت رویارویی تیم ملی با یکی از تیم‌های باشگاهی لیگ برتر هم مقدور و در دسترس بود. ضمن احترام به تمام تیم‌های حاضر در این تورنمنت، انتظار می‌رود فدراسیون فوتبال از اوقات طلایی فیفا دی برای برنامه‌ریزی مسابقاتی بسیار بهتر و مفیدتر سود ببرد. همین امروز تیم ملی استرالیا، از رقبای ایران در آسیا در دیداری دوستانه به مصاف آرژانتین قهرمان جهان خواهد رفت. مخاطب حق دارد بابت فاصله کهکشانی برنامه ما و کانگوروها متعجب شود و طرح سوال کند. می‌گویید پول نداریم، مشکل داریم، به سختی تیمی پیدا می‌شود که با ما بازی کند؟ می‌پرسیم پس چرا آقای مهدی تاج با وجود آگاهی از تمام این مشکلات بعد از «ویلموتس‌گیت» دوباره برای رسیدن به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال اقدام کرد؟ آمدید که نتوانید؟ خسته نباشید!