تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 19:16
کد خبر : 131987

  با توافق نرخ ارز پایین خواهد آمد، اما …

  با توافق نرخ ارز پایین خواهد آمد، اما …

آرمان شرق-گروه اقتصاد:نرخ ارز از یک سو به سیاست‌های بانک مرکزی و از سوی دیگر به صادرات غیرنفتی و نفتی برمی‌گردد. اگر قیمت را تا حدی پایین بیاوریم که صادرات به صرفه نباشد در برخی درآمد‌های کشور مشکل ایجاد خواهد کرد. دولت باید متوجه نیاز‌های ارزی کشور باشد. نرخ ارز بر اساس قیمت‌های دستوری چندان دوامی ندارد و به مرور روش‌های دیگری را پیش می‌گیرد. ما تورمی داریم که دلار را هر روز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 با توافق نرخ ارز پایین خواهد آمد، اما …

گروه اقتصاد انتخاب: کاهش قیمت دلار در روز های اخیر به نظر می رسد ناشی از دو عامل سیاسی باشد. نخست آزاد شدن ارز های بلوکه شده ایران و سپس خبر های مربوط به توافق با غرب که تماما بر روی قیمت دلار تاثیر گذاشته است و برخی معتقدند دولت نیز با خبردرمانی در این زمینه در حال تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت ارز برای جلوگیری از رفتن به سمت ۶۰ هزار تومان است.

کمال سیدعلی، کارشناس ارز، در آغاز درباره کاهش قیمت ارز در اثر خبردرمانی های دولت به انتخاب گفت: این موضوع حتی اگر از خبردرمانی های دولت هم باشد نشان می دهد که دولت به این نگاه رسیده که با این ابزار نرخ ارز کاهش پیدا می کند، وای به حال اینکه در واقعیت توافقی رخ دهد! دولت متوجه شده است که عدم توافقات بین المللی ما انتظارات تورمی را بالا برده و اگر با همین روش جلو بروند زیان می کنند. نتیجتا دولت ناچار است با این روش ها ارز را به قیمت واقعی برساند که قیمت بازار هست. ما چالش های اقتصادی زیادی داریم که نرخ ارز را تعیین می‌کند. لذا بنظر من این حرکت حتی به صورت موقت نیز مفید است. رشد۱۷۵درصدی دلار در نتیجه عدم تعامل بین المللی ما بوده است و افرادی این را متوجه شده اند که تعامل سیاسی می تواند برای کاهش قیمت دلار نتیجه بخش باشد.

وی در ادامه نسبت به ادامه دار شدن روند کاهشی دلار افزود: نرخ ارز از یک سو به سیاست های بانک مرکزی و از سوی دیگر به صادرات غیرنفتی و نفتی برمی‌گردد. اگر قیمت را تا حدی پایین بیاوریم که صادرات به صرفه نباشد در برخی درآمد های کشور مشکل ایجاد خواهد کرد. دولت باید متوجه نیاز های ارزی کشور باشد. نرخ ارز بر اساس قیمت های دستوری چندان دوامی ندارد و به مرور روش های دیگری را پیش می گیرد. ما تورمی داریم که دلار را هر روز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیدعلی در پایان درباره تاثیر عدم توافق و اجرا توافق بر قیمت دلار گفت: عدم توافق، انتظارات تورمی را بالا می برد و خروج سرمایه شدت می گیرد. بحران های نقدینگی ما نیز سر جای خود باقی می ماند. با توافق نرخ ارز پایین خواهد آمد اما آنقدر جدی نخواهد بود. امروز شرایط با دوره پایان جنگ متفاوت است و آنچنان شوکی به ارز وارد نخواهد شد که با قطعنامه ۵۹۸ وارد شد. آن قطعنامه خیلی سریع انجام شد اما در مورد پرونده هسته ای مردم چندین سال است که منتظر اند و از شوک ها تعجب نمی‌کنند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.