باگ یحیی
دنیای اقتصاد : حتی پیش از آغاز فصل جدید هم کاملا روشن بود که پرسپولیس در فاز هجومی مشکل دارد و باید مهاجم جدید بگیرد. آنها عیسی آل‌کثیر، شیخ دیاباته و لئاندرو پریرا را از دست دادند و در عوض فقط شهاب زاهدی را گرفتند. با این حال شروع مسابقات و نمایش هفته اول سرخ‌ها برابر آلومینیوم، همه تردیدها در این زمینه را تبدیل به یقین کرد. پرسپولیس مقابل میهمان اراکی‌اش «دندان» نداشت و هر چه از زمان بازی گذشت، این موضوع بیشتر خودش را نشان داد؛ طوری که کم‌کم ترس شاگردان مجتبی حسینی ریخت و آنها موقعیت‌های بسیار خطرناک گلزنی ایجاد کردند. شهاب زاهدی در گام اول موفق نشد انتظارات را برآورده کند و البته مهدی عبدی هم مدت‌هاست زیرنظر یحیی گل‌محمدی با افت کیفی مواجه شده است. همه اینها یعنی پرسپولیس «باید» یک مهاجم خوب بگیرد و این ضرورت مخصوصا زمانی بیشتر حس شد که سپاهان با در اختیار داشتن مهم‌ترین مهاجمان ایرانی موجود، به تراکتور رحم نکرد.

خیلی از کارشناسان بر این باورند که با شرایط موجود، پرسپولیس نه‌تنها شانسی برای پیشروی در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد داشت، بلکه حتی برای تکرار قهرمانی‌اش در لیگ برتر هم کار دشواری پیش‌رو دارد. تیم نیاز به فوروارد دارد و چون مهاجم خوب داخلی در بازار نمانده، احتمالا به زودی یک بازیکن خارجی در این پست به تیم اضافه خواهد شد. این، نقطه آغاز هراس است، چرا که تجربه نشان می‌دهد خرید بازیکن خارجی از باگ‌ها و نقاط ضعف سرمربی سرخ‌پوشان به شمار می‌رود.

  ۵ مهاجم و فقط ۶ گل

به‌طور کلی یحیی گل‌محمدی از زمان حضور در پرسپولیس ۹ بازیکن خارجی خریده که ۶ نفر از آنها مهاجم بوده‌اند. از بین این ۶ نفر، به جرات می‌توان گفت فقط یورگن لوکادیا کارنامه موفقی داشت. او طی مدت کوتاهی ۶ گل برای پرسپولیس زد و پیش از پایان نیم‌فصل از ایران رفت. اگر لوکادیا را کنار بگذاریم، بقیه مهاجمان خارجی خرید یحیی جمعا فقط ۶ گل برای پرسپولیس زده‌اند. آنتونی استوکس پرحاشیه هیچ گلی برای پرسپولیس نزد و پس از حدود ۱۰۰دقیقه بازی برای این تیم، با پول سرخ‌ها مشغول خوش‌گذرانی شد. کریستین اوساگونا هم که همزمان با استوکس جذب شده بود، فقط یک گل زد و بیشتر به خاطر پنالتی عجیب از دست رفته‌اش در دربی حذفی در خاطره‌ها باقی مانده است. شرزود تمیروف، شیر تاشکند نفر بعدی بود که او هم یک گل برای پرسپولیس زد. تمیروف در پیکان هم کارنامه اسفبار و مشابهی به جا گذاشت. شیخ دیاباته که کیفیت خوبی داشت و قربانی مصدومیت‌های بی‌پایان شد، ۳ گل برای سرخ‌پوشان به ثمر رساند و لئاندرو پریرا هم انتخاب فاجعه‌بار آخر به شمار می‌آمد که با یک گل به دوران حضورش در پرسپولیس پایان داد. بنابراین شاید هواداران و کارشناسان حق داشته باشند در مورد خرید قریب‌الوقوع یحیی در خط حمله احساس نگرانی کنند.

  یک قاتل بخر!

شواهد این‌طور نشان می‌دهد که گل‌محمدی برای رسیدن به حداقل اهدافش در فصل پیش‌رو، نیاز به جذب یک مهاجم فرصت‌طلب و بی‌رحم دارد. اگر قرار باشد انتخاب بعدی او هم بازیکنی در قواره‌های تمیروف یا پریرا باشد، ناکامی سرخ‌ها بسیار محتمل خواهد بود. البته که یحیی در توضیح این ماجرا گفته کیفیت مهاجمان چند صد هزار دلاری همین است و برای خرید خوب باید بودجه چند میلیون دلاری داشت، اما خودش هم می‌داند فوتبال فقیر ایران چنین پتانسیلی ندارد و باید با شرایط موجود، هنر و سلیقه خودش را در انتخاب یک بازیکن کارآمد نشان بدهد. حالا بگذریم از این که اگر او می‌توانست به نیروهای جوان و بومی اعتماد کند، شاید استعداد بزرگ و غیرمنتظره‌ای شکوفا می‌شد. یحیی اما اساسا اهل این ریسک‌ها نیست.