تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 6:15
کد خبر : 115462

«باکو» مرکز توطئه علیه «ایران»

«باکو» مرکز توطئه علیه «ایران»

آرمان شرق-گروه بین الملل:«در زمان حضورم در جمهوری آذربایجان همواره شاهد رفت و آمد نزدیک نظامیان اسرائیلی بودم و در این رابطه همواره به مسئولان ایران هشدار داده‌ام که چه خطری از سوی همسایه شمالی، ایران را تهدید می‌کند. متاسفانه باید بگوییم که جمهوری آذربایجان را باید همسایه نانجیب بخوانیم.

آرمان شرق-گروه بین الملل:«در زمان حضورم در جمهوری آذربایجان همواره شاهد رفت و آمد نزدیک نظامیان اسرائیلی بودم و در این رابطه همواره به مسئولان ایران هشدار داده‌ام که چه خطری از سوی همسایه شمالی، ایران را تهدید می‌کند. متاسفانه باید بگوییم که جمهوری آذربایجان را باید همسایه نانجیب بخوانیم.

«باکو» مرکز توطئه علیه «ایران»

آرمان امروز، گروه دیپلماسی: پس از اینکه مقامات جمهوری آذربایجان در مورد خطوط مرزی ارمنستان و ایران ادعاهایی را مطرح کردند، مقامات ایرانی هم تصمیم گرفتند از راه دیپلماتیک و البته برگزاری رزمایش نظامی به اقدامات این کشور واکنش نشان دهند. اختلافات ایران و آذربایجان اما به همین هفته‌های اخیر و مناقشه آنها بر سر قره‌باغ و … باز نمی‌گردد بلکه تاریخ این درگیری‌ها و تهدیدها را باید از روزی دانست که شوروی سقوط کرد و ناتو در کنار مقامات اسرائیلی تصمیم به نفوذ در منطقه قفقاز جنوبی گرفتند. رفته رفته با گسترش ارتباطات اقتصادی و نظامی و تعریف پروژه‍‌های نظامی مشخص از سوی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها، باید بگوییم که این همسایه شمالی ایران حالا به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که تحت کنترل کامل این نیروها قرار گرفته است.
حقیقت‌پور معتقد است با توجه به اینکه مردم جمهوری آذربایجان اشتراکات بسیاری با مردم ما دارند ولی مسئولان‌ آنها باعث شده‌اند که بگوییم این کشور همسایه نانجیب محسوب می‌شود و از دهه‌ها پیش خاک این کشور را به محلی برای توسعه ناتوی شرقی و سیاست‌ها صهیونیست‌های اسرائیل اختصاص داده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
«منصور حقیقت‌پور»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا کشور آذربایجان همواره به‌عنوان تهدیدی برای ایران محسوب می‌شود، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پیش از هرچیز باید به این موضوع اشاره کنیم که تحرکات این روزها در جمهوری آذربایجان که همواره ایران را تهدید می‌کند به سال‌ها و هفته‌های اخیر باز نمی‌گردد. از روزی که اتحادیه جماهیر شوروی سقوط کرد برنامه‌ریزی‌ها و البته خطراتی که ایران را همواره تهدید می‌کند از سوی نیروهای آمریکایی و صهیونیست‌های اسرائیل شروع شد. نزدیک به سه دهه است که صهیونست‌ها با حمایت آمریکا برای نفوذ به جمهوری آذربایجان شعار «نیل تا فرات» را به «نیل تا خزر» تغییر داده‌اند. این شعار خود می‌تواند گویای این باشد که نفوذ به منطقه قفقاز جنوبی نه‌تنها به تئوریی نوشته‌ شده توسط نیروهای صهیونیست-آمریکایی است بلکه رفته رفته چهره عریان‌ترشان برای همه آشکار تر می‌شود.»
او در همین رابطه و با اشاره به ادعاهایی مطرح شده ادامه می‌دهد: «صهیونیست‌های اسرائیل با این ادعا که یهودیان، بومی این منطقه هستند حاشیه غربی خزر تا داغستان را وادی مقدس یهودیان می‌دانند و همین موضوع را به‌عنوان بهانه‌ای برای قدرت گرفتن در منطقه می‌دانند. اگر این تئوری بی‌اساس را در کنار پروژه نفوذ ناتو در شرق قرار دهید می‌توانیم به علت تهدید همسایه شمالی ایران پی ببریم. البته روابط گسترده اقتصادی جمهوری آذربایجان و البته خرید و فروش انواع سلاح و ابزارهای جنگی هم نباید نادیده بگیرم. در برنامه نفوذ ناتو به شرق می‌بینیم که برای کنترول کل منطقه قفقاز جنوبی نقشه‌هایی در سر دارند. اگر نگاهی به برنامه‌های سه دهه اخیر صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز جنوبی بیندازیم می‌بینیم که این نیروها از سال‌ها قبل اقدام به خرید زمین‌های مسکونی و کشاورزی کرده‌اند و همین حالا هم در پوشش کشاورزی در نزدیکی مرزهای شمالی ایران و در خاک جمهوری آذربایجان حضور فعال دارند.»
حقیقت‌نژاد که در اویل دهه هفتاد شمسی تجربه حضور مستشاری در جمهوری آذربایجان داشته است در همین رابطه اضافه می‌کند: «در زمان حضورم در جمهوری آذربایجان همواره شاهد رفت و آمد نزدیک نظامیان اسرائیلی بودم و در این رابطه همواره به مسئولان ایران هشدار داده‌ام که چه خطری از سوی همسایه شمالی، ایران را تهدید می‌کند. متاسفانه باید بگوییم که جمهوری آذربایجان را باید همسایه نانجیب بخوانیم. توجه داشته باشید که در این کشور برخی به سیاست‌های ضد ایرانی الهام همواره انتقاد دارند ولی قبل از اینکه خبرهایی از این دست به خارج برسد آنها را سرکوب می‌کنند. در جنگ سوم قره‌باغ که بین آذربایجان و ارمنستان در گرفت، شاهد حضور تروریست‌های نزدیک به عربستان و ترکیه بودیم. این یک اقدام جدی است که هر لحظه می‌تواند ایران را تهدید کند. اگر جمهوری آذربایجان به همین رفتار خود ادامه دهد و بخواهد قاعده بازی منطقه را برهم بزند و به منافع کشور ما ضربه وارد کند و تمامیت ایران را تهدید کند باید برخوردی در خور از سوی ایران صورت گیرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.